НАПН України
Закладка 1Закладка 2Закладка 2
Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна: діяльність за 2015-2019 рр. та перспективи розвитку

Про наукову і науково-організаційну діяльність Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України за 2015-2019 рр. та перспективи його розвитку йшлося на черговому засіданні Президії НАПН України, що відбулося 16 грудня. Учасники зібрання заслухали і обговорили доповідь директора Інституту Лариси Лук’янової. У звітний період, зазначила Лариса Борисівна, в Інституті здійснювалося 14 фундаментальних наукових досліджень, з них успішно завершено 13. Результати досліджень мають наукову новизну, теоретичне та практичне значення. За підсумками наукової діяльності вагомим внеском у розвиток сучасної педагогічної науки є: обґрунтування теоретико-методичних засад розвитку освіти різних категорій дорослого населення і виявлення тенденцій розвитку освіти дорослих у розвинених країнах світу; підготовка рекомендацій щодо використання прогресивних ідей зарубіжного досвіду професійного розвитку вчителів загальноосвітніх шкіл і обґрунтування науково-методичних основ моніторингу якості педагогічної освіти; визначення структури та механізмів експертної оцінки психолого-професіографічного профілю навчально-професійної діяльності студентів закладів вищої педагогічної освіти.

За звітний період завершено 11 експериментів, що проводилися на базі 60 закладів освіти, установ та організацій. Упроваджено 130 результатів наукових досліджень, зокрема в органах державної влади та місцевого самоврядування. Із сайту Електронної бібліотеки НАПН України користувачами завантажено понад 116 тис. наукової продукції, з яких у 2019 р. – понад 49 тис. За даними Google Академія середній «h-індекс» наукових співробітників становить 7,0 та «10-індекс» – 8,6. Серед університетів і наукових установ у Бібліометриці України Інститут знаходиться на 42 позиції, його загальний «h-індекс» – 57, а «10-індекс» – 241.

Виконувалося понад 60 угод про науково-методичне співробітництво. За ініціативою Інституту створено Центр освіти дорослих, в якому здійснюється підвищення кваліфікації для наукових, науково-педагогічних і педагогічних працівників, а також психологічна консультативно-тренінгова діяльність, розвиток педагогічної майстерності педагогів тощо. Інститут є співзасновником Центру професійної порівняльної педагогіки (спільно із Хмельницьким національним університетом) та Дистанційної школи демократії та громадянського суспільства (спільно з Українським НМЦ практичної психології і соціальної роботи).

З 2016 р. в Інституті утворено Раду молодих науковців.

Науковці Інституту брали участь у робочих групах з підготовки проектів законів України, у виконанні Програми спільної діяльності Міністерства освіти і науки України та Національної академії педагогічних наук України, здійснювали експертизу проектів законів Верховної Ради України, постанов і програм Уряду, положень, концепцій та інших документів, а також міжнародну експертну діяльність.

Реалізовано 6 міжнародних проектів, створено Громадську спілку «Українська Асоціація освіти дорослих» (офіційний сайт: www.uaod.org.ua), яку прийнято у члени Європейської Асоціації освіти дорослих. Створено Кафедру ЮНЕСКО «Неперервна професійна  освіта  ХХІ століття», яка розпочала свою роботу відповідно до Угоди між ЮНЕСКО і НАПН України від 25 жовтня 2016 р.

З 2016 р. отримано ліцензію та розпочато підготовку докторів філософії за освітньо-науковою програмою за двома спеціальностями. В Інституті набули розвитку 5 наукових шкіл. Інститут є засновником та співзасновником 4 періодичних фахових видань, три з яких входять до міжнародних наукометричних баз даних.

Стратегічними напрямами розвитку Інституту є практично зорієнтована науково-дослідницька діяльність, розширення мережі центрів освіти дорослих, а також центрів неформальної освіти для дітей, молоді та різних категорій дорослого населення, співпраця з університетами третього віку, розроблення науково-методичного забезпечення освіти дорослих в Україні, підготовка науково-педагогічних кадрів для педагогічної освіти і освіти дорослих. У цьому контексті актуальним є розв’язання таких завдань: цілісне дослідження проблем якості підготовки вчителя й обґрунтування можливостей розвитку освіти дорослих в умовах європейської інтеграції; спрямування зусиль на забезпечення єдності психологічної і педагогічної науки та практики; розширення співпраці з МОН України у виявленні проблем професійної підготовки і розвитку вчителя й освіти дорослих; налагодження партнерства з міжнародними організаціями з метою дослідження проблем педагогічної освіти і освіти дорослих; сприяння інтеграції української педагогічної науки в європейський науково-освітній простір.

Від комісії виступив її голова ректор Національного транспортного університету, дійсний член НАПН України Микола Дмитриченко, який зазначив, що тематика наукових досліджень з проблем педагогічної освіти і освіти дорослих відповідає статутним завданням Інституту та вимогам до організації наукових досліджень у НАПН України, здійснюється з дотриманням встановлених термінів і на належному науковому рівні. Водночас члени Президії зауважили, що необхідно підвищувати якість, ефективність і конкурентоспроможність наукових досліджень, а також результативність їх впровадження в освітню практику для посилення їх соціально-економічного ефекту, розширити участь учених Інституту в дослідженнях із залученням грантів.

 

Прес-служба НАПН України
14:48 16.12.2019