НАПН України
Закладка 1Закладка 2Закладка 2
Загальні збори Національної академії педагогічних наук України 8 листопада 2012 р. “Концептуальні засади підвищення економічної ефективності освіти України в сучасних умовах”

Обговорeна тема відбиває актуальність, особливу значущість і гостроту проблеми ефективності освітньої сфери, зокрема економічної, в умовах інноваційного типу суспільного прогресу, глобалізації, конкуренції, що зростає. Нові національні потреби та міжнародний освітній досвід, завдання з реалізації Програми економічних реформ на 2010-2014 роки «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава», щорічні національні плани дій, затверджені указами Президента України В.Ф. Януковича, послання глави держави до Верховної Ради України передбачають реформування освіти, підвищення її якості та конкурентоспроможності як чинника зміцнення та розкриття людського потенціалу, перетворення України на країну-лідера.

Центральна освітянська проблема – проблема якості в освіті та її економічного забезпечення. Розв’язання зазначеної проблеми передбачає:

оптимізацію витрат на освіту та вдосконалення структури освітянської системи;

укрупнення і концентрацію середніх загальноосвітніх, професійно-технічних та вищих навчальних закладів; перехід на нові ефективні освітні технології, зокрема інформаційно-комунікаційні технології;

запровадження результатного, компетентнісного підходу в навчанні, концепції вимірюваної якості освіти;

створення і впровадження ефективних систем зовнішнього і внутрішнього забезпечення якості, постійного моніторингу навчальних досягнень, реалізації освітніх стандартів;

поєднання державного управління і самоврядування в освіті, а також реалізацію автономії та самостійності, підзвітності та відповідальності в прийнятті рішень, взаємодію із суспільними інститутами, ринком праці.

Протягом останніх років учені Національної академії педагогічних наук України провели значну роботу, результати якої сприяють підвищенню економічної ефективності освіти України в сучасних умовах.

Результати, що працюють на перспективу, здобуто в процесі дослідження проблем організації обов’язкової дошкільної освіти (статус освіти, нормативна база, мережа закладів нових типів), становлення сучасних ціннісних орієнтацій дітей, технологій формування цілісного світобачення, розкриття особистісного потенціалу старших дошкільників.

У секторізагальної середньої освіти обґрунтовано зміст шкільної освіти на засадах компетентнісного, особистісно зорієнтованого підходів та реалізовано його в навчальних програмах, підручниках, елективних курсах для різних рівнів навчання. Інноваційними є сучасні технології навчання у профільній школі і створені на їх основі моделі освітніх середовищ, зокрема в сільській місцевості. Освітянам запропоновано методики застосування комп’ютерно орієнтованих засобів навчання. Розроблено та експериментально перевірено науково-методичні засади організації середовища дистанційного навчання та відповідні навчальні посібники на електронних носіях. Нові підходи запропоновано до змісту, методів та засобів навчання і виховання дітей з особливими потребами.

У сфері професійно-технічної освіти здійснено наукові розробки щодо запровадження автоматизованих систем управління, професійних стандартів, змісту навчання робітників з інтегрованих професій, підготовки робітників за професіями, що користуються сталим попитом на ринку праці. Розроблено концепцію професійної орієнтації молоді на робітничі професії.

Обґрунтовано теоретичні та методологічні засади підвищення якості вищої освіти у контексті європейської інтеграції, упровадження компетентнісного підходу до формування змісту, методів викладання та оцінювання результатів вищої освіти; визначено економічні умови забезпечення якості освітніх послуг.

Учені Академії брали активну участь у розробленні державних стандартів початкової і базової та повної загальної середньої освіти (затверджені Кабінетом Міністрів України), проектів Закону України «Про вищу освіту», Національної стратегії розвитку освіти в Україні на 2012-2021 роки (схвалено ІІІ Всеукраїнським з’їздом працівників освіти), Національної рамки кваліфікацій (затверджена Кабінетом Міністрів України), Національного освітнього глосарію: вища освіта та інші. У виданих узагальнювальних фундаментальних працях учених НАПН України – Білій книзі національної освіти України (2010 р.), Національній доповіді про стан і перспективи розвитку освіти в Україні (2011 р.), 5-томному Збірнику наукових праць академії до її 20-ліття (2012 р.) – відображено основні результати досліджень, які зокрема стосуються структури освіти, її фінансування, інноваційних технологій навчання.

Водночас перед Національною академією педагогічних наук України постають нові пріоритетні завдання, спрямовані на розроблення науково-методологічного та методичного супроводу  модернізації освітньої сфери та її ресурсного забезпечення, науково обґрунтованих пропозицій стосовно підвищення економічної ефективності освіти.

Залишаються актуальними проблеми оптимізації структурної організації освітньої системи в частині гармонізації рівнів і галузей, особливо щодо  профільної старшої школи, професійно-технічної та вищої освіти, а також укрупнення та інтеграції напрямів і спеціальностей (професій) підготовки на основі Міжнародної стандартної класифікації освіти та відповідної Національної стандартної класифікації освіти, що має бути розроблена в Україні.

Необхідно й надалі утримати досягнутий в попередні роки загальний обсяг фінансування освітньої сфери на рівні 7% ВВП.

Назрілим є організація і проведення експерименту із запровадження ваучерної (грантової) форми державного фінансування навчальних закладів та надання довгострокових, безпроцентних, відтермінованих кредитів на навчання у вищій школі.

Серед першочергових завдань – розвиток державно-громадських форм управління в освіті, залучення до прийняття рішень в освітній сфері, всебічної підтримки її розвитку всіх зацікавлених сторін.

Потрібно посилити співпрацю НАПН України з Міністерством освіти і науки, молоді та спорту, Національною і галузевими академіями наук і мистецтв України щодо вирішення актуальних проблем, пов’язаних з підвищенням економічної ефективності освіти в сучасних умовах.

Основні напрями досліджень з педагогічних і психологічних наук в Україні мають бути доповнені проблемами, що стосуються підвищення економічної ефективності освіти.

.


Прес-служба НАПН України
17:24 12.11.2012