У червні відзначає ювілей Василь Григорович Кремень — видатний український учений, державний, політичний та громадський діяч, президент Національної академії педагогічних наук України.
Доктор філософських наук, професор, академік Національної академії наук України, дійсний член (академік) Національної академії педагогічних наук України, член ряду наукових товариств, почесний доктор багатьох університетів, народний депутат України 3-го скликання (1998–2000 рр.), міністр освіти і науки України 2000–2005 рр., президент Товариства «Знання» України, заступник голови Комітету з державних премій в галузі науки і техніки, заступник голови Комітету з державних премій в галузі освіти – це далеко не всі відзнаки, здобутки і професійні досягнення Василя Григоровича Кременя, постать якого, без перебільшення, стала знаковою в освітньо-науковому і культурному просторі України.
Його роль у розвитку освіти і науки нашої держави належним чином ще буде оцінено майбутніми поколіннями. Але вже сьогодні можна говорити про те, що саме завдяки зусиллям Василя Кременя в освітянській галузі незалежної України розпочалися потужні зміни, покликані розбудити все суспільство через осучаснення освіти та її науковий супровід. Долучення України до Болонського процесу, комп’ютеризація шкіл, програма «Шкільний автобус», дванадцятибальне оцінювання навчальних досягнень учнів, відмова від практики залишати учнів на другий рік через труднощі в навчанні, зовнішнє незалежне оцінювання, закладення передумов та початок переходу на 12-річну систему навчання – ці та інші зміни, без яких ми не уявляємо сучасної освіти, п′ятнадцять років тому ініційовані Василем Кременем, були затребуваними обґрунтованими новаціями, хоча і не завжди одностайно приймались суспільством. Тільки тепер в українському соціумі утверджується розуміння важливості реформ, розпочатих міністром освіти і науки України Василем Кременем у 2000–2005 роках. Його бачення мети і шляхів модернізації освітньої діяльності вибудовується на глибоких філософських підвалинах і теоретичному обґрунтуванні проблем. Саме з його ініціативи в країні відбувається активний процес переходу від авторитарної педагогіки до педагогіки толерантності, запровадження фундаментального людиноцентризму в освіті, яка наближається до освітніх систем розвинутих європейських країн, втілюється в життя інноваційна державна політика в сфері освіти і науки.
Сьогодні очолюючи Національну академію педагогічних наук України – вищу галузеву державну наукову установу, покликану обгрунтовувати цілі й шляхи розвитку національної системи освіти, – Василь Григорович Кремень неабияку увагу приділяє педагогізації суспільства. Саме це, на його думку, дасть можливість змінити консервативне мислення українських громадян, сприятиме престижу педагогічної діяльності, професії вчителя, розумінню його важливості у розвитку кожної людини і суспільства. Виховувати особистість, яка мислить глобально, але при цьому є справжнім патріотом України – ось головне завдання всіх тих, хто причетний до освітнього процесу в нашій державі, вважає президент НАПН України. Адже збереження та розвиток національної самоідентифікації, особливо в контексті загострення глобальної конкуренції, є запорукою незалежної розвиненої демократичної держави.
Василь Григорович Кремень – автор понад 700 наукових і навчально-методичних праць з проблем філософії, соціально-політичного розвитку суспільства та педагогіки, головний редактор науково-теоретичного та інформаційного журналу НАПН України «Педагогіка і психологія», голова і член редколегій багатьох фахових педагогічних видань.
Системні зміни в освіті неможливі без зростання ролі науки в сучасному суспільстві, повсякчас наголошує Василь Кремень. І Національна академія педагогічних наук України, здійснюючи методологічний та науково-методичний супровід розвитку освіти, бере участь в розробленні її законодавчої і нормативної бази, створенні концепцій розвитку загальноосвітньої, професійної та вищої школи, здійсненні виховного процесу. Активно і результативно вчені Академії працювали, аналізуючи зміст середньої освіти, підготували матеріали, що увійшли до Концепції нової української школи.
Шановний Василю Григоровичу! Прийміть найщиріші вітання з нагоди Вашого ювілею! Непересічні життєві досягнення стали результатом Вашої цілеспрямованої, системної, наполегливої праці. Бажаємо, щоб Ваша творча енергія і життєлюбність, відданість справі і високий професіоналізм, дбайливе ставлення до людей і надалі супроводжували Вас у житті, а великий творчий та інтелектуальний потенціал служив на благо українського суспільства. Нехай кожен день додає Вам міцного здоров’я, нових сил і натхнення для здійснення майбутніх трудових звершень!
Колектив НАПН України
«Педагогічна газета» № 3 (259), травень – червень 2017
16:32 26.06.2017