
Олена ЧЕБОТАРЬОВА,
завідувач відділу освіти дітей
з порушеннями інтелектуального розвитку
ІСПП імені Миколи Ярмаченка НАПН України
Нині значна кількість людей потребує психологічної й психотерапевтичної допомоги та підтримки. В отриманні ефективного психолого-педагогічного супроводу, наданні освітньої та соціальної допомоги, має потребу велика кількість дітей, зокрема з особливими освітніми потребами (ООП), а отже відповідно має відбуватися підвищення фахової компетентності фахівців, які працюють з дітьми з ООП.
Актуальними питаннями сьогодення у сфері освіти дітей з ООП є такі: забезпечення психолого-педагогічного супроводу дітей, постраждалих під час збройних протистоянь; проведення комплексу психолого-педагогічних і соціальних заходів, спрямованих на профілактику і реабілітацію дітей, які зазнали психотравмівних впливів; реалізація консультативно-психологічної, психокорекційної, психотерапевтичної роботи з дітьми з особливими потребами та їхніми родинами; проведення профілактичної роботи з подолання травматизації та емоційного вигорання дітей та дорослих; розроблення навчальних програм, підручників, посібників для навчання і підтримки дітей з ООП та інше.
Під час військових конфліктів однією з найуразливіших та беззахисних категорій цивільного населення є діти та підлітки. На їхніх очах відбуваються страшні події, і більшість з дітей перебуває у стресі. Більшість з них не можуть прийняти нову реальність, у яку вони потрапили.
Діти з особливими освітніми потребами є особливо вразливими до цих страшних подій. Вони здригаються від вибухів, не розуміють переміщення у безпечне місце (бомбосховище), опиняються в ступорі або істериці під час сирен повітряної тривоги, відчувають постійний страх, розгубленість, тривогу та мають інші негативні психічні прояви.
Урахування їхніх особливостей психофізичного розвитку є важливою умовою реалізації підтримки, допомоги та навчання в складних умовах сьогодення. Треба пам’ятати, що діти з ООП мають різні можливості пізнавальної діяльності, не усі можуть швидко та правильно реагувати та обробляти інформацію з навколишнього середовища. Через це важливим є застосування необхідної підтримки та допомоги таким дітям під час війни, враховуючи якнайбільше їхні інтелектуальні можливості з метою мінімізувати у них наслідки психологічної травми.
Співробітники відділу освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України беруть участь у розробці різних навчальних матеріалів для підтримки дітей з ООП і для фахівців, які працюють з такими дітьми, наразі використовуючи різні форми навчання (очну, дистанційну, змішану). Також допомагають консультаціями та порадами батькам дітей з особливими освітніми потребами, які теж потребують підтримки й допомоги фахівців. Співробітники відділу проводять всеукраїнські практико-орієнтовані конференції, семінари, круглі столи, майстер-класи та інші заходи.
На підтримку та екстрену допомогу дітям з ООП розроблено пам’ятки рекомендаційного характеру, які містять певний алгоритм дій при стресі чи інших нервово-психічних розладах у дітей з особливими освітніми потребами.
На сторінці відділу викладено корисний та цікавий матеріал, що постійно оновлюється, для дітей з порушеннями інтелектуального різного віку, в тому числі із особливими освітніми потребами для можливості дорослим заспокоїти дітей, створити психологічний комфорт.
Саме запропоновані навчально-методичні матеріали, навчально-методичні посібники, методичні рекомендації для батьків і педагогів, які постійно розміщуються як на сайті Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка, так і на сторінці відділу у соціальній мережі Фейсбук, розкривають важливі корекційні прийоми у роботі з дітьми з особливими освітніми потребами, допомагають у навчанні, у використанні психокорекційних технологій для нормалізації психічного стану, налагодження комунікації та спілкування дітей зі своїми вчителями, друзями, однолітками, а саме:
Ø рекомендації для педагогів та батьків щодо дистанційного навчання дітей з порушеннями інтелектуального розвитку в умовах воєнного стану – http://surl.li/gmdmdq
Ø інформаційні матеріали на підтримку педагогів, які навчають дітей з особливими освітніми потребами в умовах воєнного стану; численні презентації та відеозаписи щодо порад для батьків, як діяти у складних ситуаціях, як надати дитині психологічну допомогу тощо – http://surl.li/iuaite
Ø технології навчання учнів з інтелектуальними та комплексними порушеннями розвитку в умовах воєнного стану – http://surl.li/aqsdjt
Ø інформаційні матеріали щодо надання допомоги та підтримки дітям з особливими освітніми потребами – http://surl.li/wpwxfy
Ø матеріали щодо психолого-педагогічної підтримки дітей з інтелектуальними та комплексними порушеннями розвитку в умовах воєнного стану в країні й ін. – http://surl.li/mtlknq
Ø інтерактивні ігри-навчання на підтримки дітей, які знаходяться в умовах укриття та ін. –http://surl.li/lnlxhw.
Потрібні знання й навички можна отримати й під час проведення науково-практичних заходів. Так, 21 травня 2024 року відділ освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України зорганізував та провів Всеукраїнськийнауково-практичний семінар «Інноваційні освітні практики навчання учнів з особливими освітніми потребами відповідно до Концепції Нової української школи». Співорганізаторами заходу стали Криворізька спеціальна школа «Перлина» Дніпропетровської обласної ради та Одеська спеціальна школа № 75 Одеської міської ради – http://surl.li/mkkmxg.
Усі учасники, а це близько 150 фахівців зі всієї України, мали змогу ознайомитися з інноваційними науковими розробками та з практичними технологіями роботи з дітьми з особливими потребами, обговорити нагальні питання підтримки та допомоги особам з особливими потребами у воєнний час – (http://surl.li/fplwes).
До уваги учасників заходу представлено актуальні розробки науковців та практичних працівників, обговорювались нагальні питання організації допомоги та підтримки дітям з особливими потребами у воєнний час, надавалися конкретні рекомендації щодо використання корекційних методів, прийомів та сучасних практик навчання дітей з інтелектуальними та комплексними порушеннями розвитку в умовах воєнного стану.
Наголосимо, що до кожної дитини з особливими освітніми потребами необхідно використовувати індивідуальний підхід, враховуючи можливості дітей, їхній психологічний та емоційний стан. Завдання мають бути доступними та зрозумілими, навчальний матеріал має подаватися порціально, враховуючи індивідуальні мовленнєві та комунікативні можливості та потреби дітей з порушеннями інтелекту.
У роботі з такими дітьмиобов’язково використовувати наочність, що допомагає їм краще засвоювати новий матеріал.Доцільними також євикористання засобів для розвитку пізнавальної діяльності та підтримки уваги, широкого арсеналу дидактичних, психокорекційних ігор і вправ (пізнавальних, сенсорних, рухових, комунікативно-мовленнєвих). Також необхідно враховувати уповільненість процесу навчання, що обумовлена особливостями пізнавальної діяльності дітей. Необхідна повторюваність у навчанні з метою ліквідації фрагментарності сприймання, недосконалості запам’ятовування. Повторення мають бути систематичними, різноваріативними, з різним ступенем залучення дитини.
Особливу увагу необхідно звертати на практичну орієнтованість навчання дітей з ООП. Усі теоретичні відомості, правила мають бути засвоєні через практичну діяльність. У процесі роботи треба вчити дітей планувати свою діяльність, міркувати про послідовність та способи виконання, описувати результати і порівнювати їх зі зразком. І звичайно – позитивне оцінювання навчальних досягнень та успіхів дітей.
Не зважаючи на складні обставини війни, варто пояснювати дітям у доступній формі перебіг подій, що відбуваються навколо, сприяти формуванню у дітей реального сприйняття світу, одночасно заспокоюючи їх, запевняючи у тому, що незабаром усі повернемося до мирного життя.
Підтримка, допомога та навчання дітей з ООП в умовах воєнного стану в країні є важливим, спрямованим на запровадження комплексу психолого-педагогічних заходів та кроків підтримки, що допоможуть у навчанні, розвитку та мінімізації наслідків психологічної травми у дітей в умовах сьогодення.
16:07 18.02.2025