7 квітня 2023 р. Загальними зборами НАПН України затверджено «Пріоритетні напрями (тематику) наукових досліджень та науково-технічних (експериментальних) розробок НАПН України на 2023-2027 роки».
20 червня 2024 р. Президією НАПН України затверджено Пріоритетні напрями (тематику) наукових досліджень та науково-технічних (експериментальних) розробок Національної академії педагогічних наук України на 2023-2027 рр. у новій редакції.
Затверджено
постановою загальних зборів НАПН України 7 квітня 2023 р. № 1-1/1-3
(в редакції постанови Президії НАПН України
від 20 червня 2024 р. № 1-2/9-109)
Пріоритетні напрями (тематика) наукових досліджень та науково-технічних (експериментальних) розробок
Національної академії педагогічних наук України на 2023-2027 роки
1. Освіта, педагогіка і психологія для перемоги над російським агресором і повоєнного відновлення України.
Актуальні проблеми
Освіта в умовах воєнного стану: виклики, ризики, втрати та ефективні способи захисту її стійкості.
Освіта у розбудові цілісного гуманітарного простору як об’єкта національної безпеки держави
Цифрова трансформація освіти і науки в умовах воєнного стану та повоєнного відновлення України.
Модернізація освіти в умовах воєнного стану та повоєнного відновлення.
Освіта як фундаментальна складова Плану відновлення України, яка забезпечує розвиток людських ресурсів.
Якісна освіта як умова підвищення обороноздатності, повоєнної відбудови та інноваційного розвитку України.
Державна мова як потужний безпековий чинник та важливий складник єдиного мовно-культурного простору.
Психологічна феноменологія російської війни проти України.
Психологічні чинники індивідуальної і колективної стійкості та опору військовій агресії.
Психологічна підготовка військовослужбовців до ведення бойових дій і психологічна освіта та підвищення кваліфікації військових психологів.
Організаційна та корпоративна культура закладу освіти в умовах воєнного стану та післявоєнного відновлення.
Науково-методичні засади соціально-психологічної реабілітації та адаптації учасників бойових дій і постраждалого від війни цивільного населення.
Психологічні механізми та закономірності посттравматичного розвитку особистості.
Психологічні ресурси особистості та суспільства для протидії маніпулятивним впливам інформаційної війни.
Проєктування віртуальних просторів психологічної підтримки та розвитку дітей і дорослих у воєнний та післявоєнний період.
Психологічні чинники волонтерського руху, соціально-психологічна підтримка його учасників.
Стратегії розвитку освіти у територіальних громадах України.
Методи, методики і технології психологічної допомоги й подолання соціально-психологічних наслідків війни.
Розвиток психологічної культури особистості як умов допомоги й подолання соціально-психологічних наслідків війни.
Інші актуальні проблеми за пріоритетом.
2. Філософські, теоретико-методологічні та історичні передумови інтеграції української освіти і педагогічної науки до європейського та світового освітнього і наукового просторів.
Актуальні проблеми
Освіта і наука як фактор цивілізаційної суб’єктності України.
Філософія освіти в контексті сучасних цивілізаційних викликів, що постали перед людиною і освітою.
Філософія людиноцентризму як методологія особистісно орієнтованої освіти.
Освіта впродовж життя формальна, неформальна, інформальна освіта.
Педагогічна місія філософії в осмисленні освітнього процесу у післявоєнний період.
Освіта для сталого розвитку.
Дисциплінарні, міждисциплінарні, мультидисциплінарні дослідження в сфері освіти.
Концептуалізація і моделювання історико-педагогічного знання (гносеологія і аксіологія); деколонізація історико-педагогічного знання.
Реформаційні процеси в освіті; освіта заради миру та розвитку людства.
Національно-патріотичне виховання дітей і молоді в Україні та світі.
Теоретичні й методологічні засади організації освітніх систем.
Методологія і технології моніторингових досліджень в освіті та оцінювання її якості.
Забезпечення гендерної рівності в освіті.
Музейна педагогіка в освіті і розвитку особистості.
Інші актуальні проблеми за пріоритетом.
3. Розвиток світової, європейської і національних систем освіти.
Актуальні проблеми
Історія зарубіжної освіти.
Діяльність міжнародних організацій у розвитку освіти.
Нормативно-правове забезпечення розвитку освіти в країнах ЄС.
Закономірності й особливості становлення європейського освітнього простору.
Тенденції розвитку європейського дослідницького простору.
Методологічні проблеми порівняльних досліджень у галузі педагогіки та освіти.
Полікультурна освіта для гармонізації глобалізованого світу.
Інтеграція вітчизняної освіти і науки в Європейський освітній простір та Європейський дослідницький простір.
Інші актуальні проблеми за пріоритетом.
4. Цифровізація освіти.
Актуальні проблеми
Теоретико-методологічне та науково-методичне забезпечення цифровізації освіти і науки. Цифровізація освітньогоі наукового процесів в умовах євроінтеграції України.
Цифрова трансформація освіти і науки в умовах воєнного стану та повоєнного відновлення України.
Проєктування і використання веборієнтованих інформаційних систем підтримки освітньої і наукової діяльності, автоматизованих інформаційних систем формування і розвитку поняттєво-термінологічного апарату педагогіки і психології.
Формування і розвиток цифрової компетентності, культури кібербезпеки суб’єктів освітнього процесу, їх адаптація в цифровому освітньому середовищі.
Розроблення ІКТ-орієнтованих інструментів моніторингу стану інформаційно-цифрового середовища закладу освіти.
Моделі та методики подолання освітніх втрат з використанням цифрових технологій.
Використання імерсивних технологій навчання, цифрових освітніх ресурсів, відкритого освітнього і наукового середовища із елементами штучного інтелекту.
Формування, розвиток та моніторинг цифрової компетентності, медіаграмотності педагогічних, науково-педагогічних і наукових працівників.
Використання інтегрованих систем баз даних та знань, хмарних обчислень, національних інформаційних ресурсів в освітньому процесі і науковій діяльності.
Інші актуальні проблеми за пріоритетом.
5. Педагогіка і психологія освітнього процесу.
Актуальні проблеми
Компетентнісно орієнтовані моделі дидактичних і методичних систем. Дидактичні засади, принципи і закономірності освіти для сталого розвитку.
Дидактико-методичні засади проєктування і реалізації STEM/STEAM-освіти. Методика і технології STEM/STEAM-освіти.
Психічний розвиток, самореалізація та саморозвиток особистості в освітньому просторі. Індивідуалізація і диференціація навчання та виховання в умовах особистісно орієнтованої освіти.
Дидактичні засади, методика і технології формування ключових компетентностей, наукового світогляду, системного та критичного мислення учнів та студентів в освітньому процесі.
Дидактико-методичні засади і технології інтегрованого навчання.
Дидактико-методичні засади відкритих освітніх систем.
Методика і технології навчання в умовах безбар’єрного освітнього простору в Україні.
Методика і технології дистанційного і змішаного навчання.
Проєктно-технологічна дидактична система навчання та розвитку здобувачів освіти.
Формування особистості з інноваційним типом мислення.
Дидактичні засади формування досвіду дослідницько-пошукової діяльності здобувачів освіти.
Інноваційні підходи до організації навчання на засадах педагогіки партнерства та управління безпечним освітнім середовищем, технології запобігання булінгу і дискримінації учасників освітнього процесу.
Психологічні механізми навчання впродовж життя.
Психологія освітнього процесу в умовах дистанційного навчання.
Психологічна підтримка вчителів у режимі змішаного навчання учнів, які перебувають за межами України.
Інші актуальні проблеми за пріоритетом.
6. Ранній освітній розвиток дитини та дошкільна освіта.
Актуальні проблеми:
Державно-громадське партнерство в системі дошкільної освіти.
Доступність і якість дошкільної освіти, їх моніторинг.
Розвиток дитини раннього віку.
Компетентнісний підхід у дошкільній освіті.
Освіта дітей дошкільного віку у цифровому просторі.
Створення індивідуального розвивального середовища дошкільника в закладах дошкільної освіти.
Забезпечення психофізичного здоров’я дітей раннього та дошкільного віку в умовах воєнного стану.
Взаємодія закладу дошкільної освіти, сім’ї і початкової школи.
Психологічні засади і технології психологічного супроводу особистісного розвитку дітей дошкільного віку.
Виховання української національної ідентичності у дітей раннього та дошкільного віку.
Інші актуальні проблеми за пріоритетом.
7. Повна загальна середня освіта.
Актуальні проблеми
Дидактичні і методичні засади модернізації змісту повної загальної середньої освіти відповідно до концепції Нової української школи.
Реалізація державних стандартів початкової, базової середньої освіти в освітніх і навчальних програмах, підручниках і посібниках.
Науково-методичний супровід створення Державного стандарту профільної середньої освіти.
Організація освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану і повоєнного відновлення України.
Забезпечення рівного доступу до якісної повної загальної середньої освіти в умовах воєнного стану та повоєнного відновлення України.
Методика і технології навчання учнів у початковій школі, гімназії і ліцеї. Дидактико-методичне забезпечення освітнього процесу на різних рівнях повної загальної середньої освіти.
Контроль, діагностика й оцінювання результатів освітньої діяльності в закладах загальної середньої освіти.
Моніторинг та оцінювання якості та безпечності освітнього середовища закладу освіти, якості реалізації освітніх та управлінських процесів.
Діагностика та оцінювання соціально-психологічного стану учасників освітнього процесу в умовах загроз безпеки життя.
Теоретико-методичні засади формування інноваційної компетентності здобувачів освіти.
Профорієнтаційна діяльність закладів загальної середньої освіти та кар’єрне консультування здобувачів освіти.
Проблеми теорії сучасного шкільного підручника і оцінювання його якості.
Інші актуальні проблеми за пріоритетом.
8. Спеціалізована освіта.
Актуальні проблеми
Дидактико-методичні засади і технології спеціалізованої освіти. Реалізація трансдисциплінарної методології в освітніх програмах спеціалізованої освіти.
Науково-методичне забезпечення спеціалізованої освіти мистецького, військового, спортивного і наукового спрямування.
Психологічні основи ідентифікації та розвитку обдарованої особистості.
Технології підготовки фахівців до роботи з обдарованими дітьми та молоддю в умовах воєнного стану і повоєнного відновлення України.
Інші актуальні проблеми за пріоритетом.
9. Освіта осіб з особливими освітніми потребами.
Актуальні проблеми
Технології навчання та соціалізації дітей і молоді з особливими освітніми потребами у контексті створення суспільства рівних можливостей.
Технології раннього втручання: діагностика та супровід.
Психолого-педагогічний і корекційно-розвивальний супровід в умовах різних форм навчання.
Технології психотерапії та психологічного супроводу осіб з особливими освітніми потребами та їхніх родин в умовах кризових викликів.
Організаційно-методичні засади оптимізації системи інклюзивного навчання осіб з особливими освітніми потребами.
Організаційно-методичні засади освітньої безбар’єрності в Україні.
Психолого-педагогічні дослідження адаптації змісту освіти і методик навчання для осіб з особливими потребами.
Змістове і методичне забезпечення навчання осіб з особливими освітніми потребами в закладах спеціальної освіти та закладах загальної середньої освіти із інклюзивним навчанням.
Стратегії та підходи до виявлення і супроводу двічі виняткових осіб.
Науково-організаційні форми і технології підвищення кваліфікації фахівців системи освіти осіб з особливими освітніми потребами та соціальних служб.
Порівняльні психолого-педагогічні дослідження в галузі освіти осіб з особливими освітніми потребами.
Інші актуальні проблеми за пріоритетом.
10. Позашкільна освіта.
Актуальні проблеми
Розвиток інклюзивного освітнього середовища в закладах позашкільної освіти.
Інтеграція позашкільної освіти та позакласної діяльності в умовах повоєнного відновлення країни.
Науково-методичні засад цифрової трансформації позашкільної освіти.
Моделі сучасного менеджменту позашкільної освіти.
Забезпечення доступу до якісної позашкільної освіти.
Моніторинг якості та ефективності позашкільної освіти.
Взаємодія закладів позашкільної та загальної середньої освіти; позашкільна освіта в школі.
Удосконалення змісту і технологій позашкільної освіти в контексті євроінтеграції.
Національно-патріотичне виховання дітей та молоді у позашкільній освіті.
Засоби самореалізації і професійного самовизначення здобувачів освіти в закладах позашкільної освіти.
Інші актуальні проблеми за пріоритетом.
11. Професійна (професійно-технічна) і фахова передвища освіта.
Актуальні проблеми
Теоретичні і методичні засади формування змісту професійної (професійно-технічної) та фахової передвищої освіти на основі компетентнісного підходу.
Проєктування інноваційних систем професійної підготовки фахівців з урахуванням потреб повоєнного відновлення України.
Методики викладання загальноосвітніх, загальнотехнічних, спеціальних дисциплін, організації виробничого навчання та виробничої практики у закладах професійної (професійно-технічної) та фахової передвищої освіти (за галузями).
Технології підготовки молоді до підприємницької діяльності для зміцнення економічної безпеки України і сталого розвитку суспільства.
Педагогічні технології підготовки здобувачів профільної середньої освіти до проєктування професійної кар’єри.
Методологічні і теоретико-методичні засади формування змісту профільної середньої освіти професійного спрямування.
Теоретичні засади розвитку інклюзивного освітнього середовища в закладах професійної (професійно-технічної) та фахової передвищої освіти.
Методики використання цифрових технологій і штучного інтелекту у професійній підготовці фахівців.
Сучасні моделі і технології професійного розвитку педагогічних працівників закладів професійної (професійно-технічної) та фахової передвищої освіти.
Інноваційні технології управління закладом професійної (професійно-технічної) та фахової передвищої освіти.
Теоретичні і методичні основи розвитку творчого потенціалу педагогічних працівників закладів професійної (професійно-технічної) та фахової передвищої освіти.
Тенденції розвитку зарубіжних систем підготовки виробничого персоналу.
Теоретичні і методичні засади забезпечення якості професійної (професійно-технічної) та фахової передвищої освіти.
Інші актуальні проблеми за пріоритетом.
12. Вища освіта.
Актуальні проблеми
Архітектоніка вищої освіти в умовах п’ятої промислової революції: виклики і основні напрями перезавантаження.
Аксіологічні виміри вищої освіти в умовах повоєнного відновлення України.
Кваліфікаційний розрив (skillsgap) на ринку праці України; стан та механізми його подолання для фахівців з вищою освітою.
Роль наукового світогляду та інноваційної підприємницької культури студентів у розвитку людських ресурсів.
Відкрита наука як фактор підвищення дослідницької спроможності закладів вищої освіти.
Імплементація стандартів відкритої науки в діяльність закладів вищої освіти, наукових установ в умовах війни та повоєнного відновлення України.
Вища освіта України перед викликами демографічної кризи у воєнний та повоєнний періоди: стан і шляхи подолання.
Освіта впродовж життя в контексті змін у бізнес-середовищі та нових моделей економічної діяльності.
Національно-патріотичне виховання в закладах вищої освіти.
Розбудова конкурентоспроможної мережі закладів вищої освіти в умовах повоєнного відновлення та євроінтеграції України.
Розвиток механізмів оцінювання якості вищої освіти.
Гармонізація інтересів і потреб особистості із запитами суспільства на ринку праці, дуальна освіта.
Управління закладами вищої освіти в умовах воєнного стану та повоєнного відновлення України.
Інші актуальні проблеми за пріоритетом.
13. Освіта дорослих. Післядипломна освіта.
Актуальні проблеми
Розвиток неперервної освіти дорослих в умовах війни та її роль у повоєнному відновленні України.
Розвиток культури партнерства у сфері освіти і навчання дорослих.
Розвиток освіти різних категорій дорослого населення в Україні і зарубіжних країнах.
Формальна, неформальна та інформальна освіта різних категорій дорослих.
Підготовка і професійний розвиток педагогічного персоналу у сфері освіти дорослих в Україні і за кордоном.
Мотивація дорослих до навчання впродовж життя.
Теорія і практика освіти вразливих категорій дорослого населення.
Науково-методичний супровід професіоналізації освіти дорослих.
Корпоративна освіта і навчання дорослих в Україні та за кордоном.
Проєктування інклюзивного освітнього середовища в освіті дорослих.
Інфантильність дорослого населення: причини і наслідки.
Посттравматичний розвиток особистості дорослої людини як позитивний досвід подолання кризових життєвих ситуацій.
Психопрофілактика та подолання агресивно-тривожного симптомокомплексу особистості дорослої людини.
Інші актуальні проблеми за пріоритетом.
14. Педагогічна освіта і педагогічна діяльність.
Актуальні проблеми
Методологічні засади розвитку педагогічної освіти у контексті європейських стандартів якості.
Інтернаціоналізація педагогічної освіти як чинник якості підготовки конкуретноспроможного педагога
Модернізація системи професійної підготовки вчителя у закладах вищої педагогічної освіти України.
Цифровізація педагогічної освіти у контексті підвищення якості підготовки сучасного вчителя.
Психологічний супровід підготовки педагогів в умовах війни і в повоєнний період.
Зміст, форми, методи і технології підготовки майбутнього вчителя до роботи в Новій українській школі, профільній старшій школі.
Особливості професійної діяльності педагога в умовах дистанційного і змішаного навчання.
Психологічна готовність особистості до педагогічної діяльності.
Критерії ефективності педагогічної діяльності, оновлення основних функцій педагога.
Переосмислення професійної підготовки вчителя відповідно до глобальних цілей сталого розвитку ОНН.
Практична підготовка вчителя у закладах вищої і фаховоїпередвищої освіти.
Моделі формування соціальної компетентності учителів.
Інші актуальні проблеми за пріоритетом.
15. Теорія виховання. Педагогіка і психологія виховання.
Актуальні проблеми
Науково-методичний супровід виховання дітей та молоді у цифровому просторі.
Моральне та громадянське національно-патріотичне виховання дітей та молоді в умовах воєнного стану та повоєнного відновлення.
Виховні засади утвердження української національної ідентичності.
Виховання культури безпечної життєдіяльності дітей та учнівської молоді.
Мистецька освіта та естетичне виховання у віртуальному просторі.
Формування фізичної активності, здорового способу життя та готовності до підприємницької діяльності.
Полікультурне виховання особистості в контексті європейських цінностей. Виховання в умовах пограниччя.
Екологічна освіта для сталого розвитку України та подолання наслідків воєнних дій.
Розвиток особистості у відкритому середовищі дитячих, молодіжних об’єднань.
Виховання на пограниччі України в умовах геополітичних змін.
Соціокультурні та економічні чинники зміни сімейних форм виховання.
Інші актуальні проблеми за пріоритетом.
16. Управління та економіка освіти.
Актуальні проблеми
Особливості управління закладами освіти в умовах воєнного стану і повоєнного відновлення України.
Професійна діяльність керівника закладу освіти: структура, зміст, стандартизація та оцінювання ефективності в умовах надзвичайних ситуацій.
Лідерство керівника та лідерство закладу освіти. Інноваційне особисте й інституційне лідерство в закладі освіти.
Управління процесами формування безбар’єрного освітнього простору закладу освіти.
Розвиток закладу освіти як територіального (регіонального) соціокультурного центру.
Оцінювання та управління ризиками розвитку Нової української школи в умовах повоєнного відновлення України.
Державно-громадське управління освітою.
Організаційна та корпоративна культура закладу освіти в умовах воєнного стану.
Організаційно-правові форми та інноваційні моделі фінансування закладів освіти.
Інші актуальні проблеми за пріоритетом.
17. Методологія, теорія та історія психології в умовах європейської та євроатлантичної інтеграції України.
Актуальні проблеми
Становлення та розвиток української психологічної думки в загальноєвропейському соціокультурному просторі.
Методологія компаративних досліджень у загальній психології та інших галузях психологічної науки.
Теоретико-методологічні засади генетичної психології.
Методологія адаптації іншомовного та розвитку україномовного психодіагностичного інструментарію.
Інші актуальні проблеми за пріоритетом.
18. Педагогічна і вікова психологія.
Актуальні проблеми
Психофізіологічні основи розвитку та навчання особистості.
Вплив навчального навантаження на психічне здоров’я учнів.
Медико-психологічні основи формування здорового способу життя різних груп населення.
Психофізіологічне забезпечення життєстійкості особистості.
Психологічні проблеми репродуктивного здоров’я.
Вплив цифровізації, інформатизації на розвиток особистості учнів.
Формування психофізіологічної стійкості особистості в умовах воєнного стану та післявоєнного відновлення.
Інші актуальні проблеми за пріоритетом.
19. Психологія розвитку особистості.
Актуальні проблеми
Психологічні механізми творчої діяльності.
Трансформація способу життя особистості у складних життєвих обставинах.
Психологічні механізми та технології розвитку суб’єктності особистості.
Формування особистості в умовах сім’ї.
Психологічні основи розвитку обдарованості особистості та її здатностей до креативного мислення.
Духовний розвиток та гармонізація морального здоров’я українців як пріоритетний напрям психологічного відновлення нації у післявоєнний період.
Особистісні засади становлення екологоорієнтованої діяльності.
Технології формування критичного мислення в умовах «регенеративної освіти».
Інші актуальні проблеми за пріоритетом.
20. Соціальна психологія і педагогіка. Соціальна робота.
Актуальні проблеми
Технології соціально-педагогічної підтримки дітей в умовах воєнного стану та повоєнного відновлення.
Психологічні закономірності та особливості соціалізації особистості, формування індивідуальної та колективної ідентичності.
Психологія груп, міжгрупових відносин та масоподібних явищ.
Теоретичні та методичні основи аналізу соціальних ситуацій, психологічної підтримки дітей і дорослих у надзвичайних ситуаціях та в умовах невизначеності.
Теорія і практика соціально-психологічного супроводу процесів модернізації освіти і суспільства, відстеження та формування громадської думки.
Психологічні проблеми масової комунікації, інформаційної безпеки та медіаосвіти.
Профілактика деструктивних наслідків колективної травми війни та інших масштабних травмівних подій.
Психолого-педагогічні засади безпеки навчальної діяльності, запобігання суїцидам та саморуйнівній поведінці учасників освітнього процесу.
Соціальне та психологічне благополуччя сім’ї в умовах сучасних викликів безпеці людини.
Соціальна та соціально-педагогічна робота у громаді.
Інші актуальні проблеми за пріоритетом.
21. Психологія праці, організаційна, політична та економічна психологія.
Актуальні проблеми
Психологічні основи діяльності та розвитку організацій в умовах воєнного стану та післявоєнного відновлення України.
Психологія формування політичної культури демократичного суспільства, розвитку громадянської освіти молоді.
Психологічні вимоги до ефективного політичного лідерства в умовах європейської та євроатлантичної інтеграції України.
Психологічні закономірності становлення етнонаціональної свідомості та самосвідомості.
Кризи професійного становлення. Проблеми професійних деструкцій та психічного вигорання.
Система психологічного супроводу професійної діяльності та кар’єрного розвитку особистості.
Особливості економічної поведінки молоді.
Діагностика здібностей та прогнозування успішності професійної діяльності; психологічні проблеми професійної орієнтації.
Кар’єрне консультування особистості в умовах динамічних змін на ринку праці.
Психодіагностика особистісних змін в умовах воєнного стану та післявоєнного відновлення.
Формування особистісної готовності психологів до надання професійної допомоги населенню в умовах війни.
Психологічний супровід тимчасово переміщених осіб та дружин мобілізованих чоловіків; робота з емоційним виснаженням.
Наукове-методичне забезпечення психологічної підтримки осіб, які перебували в умовах окупації та вимушеної ізоляції.
Психопедагогіка праці в умовах цифрової трансформації суспільства.
Інші актуальні проблеми за пріоритетом.
22. Практична психологія. Наукове забезпечення діяльності психологічних служб.
Актуальні проблеми
Теоретико-методологічні засади розвитку практичної психології.
Зміст, форми, методи та технології професійної діяльності практичного психолога.
Науково-психологічний супровід педагогічних інновацій в освіті.
Наукове забезпечення діяльності психологічних служб.
Наукові засади і технології надання психологічної допомоги різним категоріям населення у складних життєвих обставинах.
Інші актуальні проблеми за пріоритетом.
09:44 27.04.2023