Золоту
середину між реалізацією вишем права на автономію і необхідністю дбати про
здоров’я української молоді намагалися знайти учасники міжвідомчої робочої
групи з модернізації системи фізичного виховання у вищих навчальних закладах.
Розмова була багатовекторною, адже учасники засідання змогли розглянути проблему з різних точок зору: в заході під головуванням міністра освіти і науки Сергія Квіта взяли участь заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань сім′ї, молодіжної політики, спорту та туризму Денис Силантьєв, президент Національної академії педагогічних наук і Студентської спортивної спілки України Василь Кременьперший заступник міністра оборони Іван Руснак, голова Комітету з фізичного виховання та спорту МОН Михайло Мельник і, звичайно, представники вишів.
«Буква» закону
Дискусію розпочали з формулювання
проблеми. Сергій Квіт нагадав, що фізичне виховання перестало бути обов’язковим
академічним предметом для всіх вишів. Але, звичайно, не лише цей предмет –
усі ми пам’ятаємо дискусії про майбутнє філософії та історії у вишах.
– Ми не можемо ставити під сумнів зміни
в організації навчального процесу, бо ми хочемо, щоб наші університети готували
якісних фахівців, – зауважив Сергій Миронович. – Але в нас є й
завдання, щоб наша молодь була здоровою.
Міністр нагадав, що згідно з 26 статтею
Закону України «Про вищу освіту» вища школа формує особистість «шляхом
патріотичного, правового, екологічного виховання, утвердження в учасників
освітнього процесу моральних цінностей, соціальної активності, громадянської
позиції та відповідальності, здорового способу життя».
– У статті закону «Про фізичну культуру
і спорт», присвяченій фізичному вихованню в системі освіти зазначено, що
керівники навчальних закладів зобов’язані забезпечити створення сприятливих
умов для належної рухової активності учнів та студентів, – продовжуючи
тему законодавчого забезпечення зауважив перший проректор Національного
університету фізичного виховання і спорту Мирослав Дутчак. – А вимоги
закону повинні виконуватись.
Президент НАПН Василь Кремень зауважив,
що було би доцільно розвиток фізичного виховання у закладі й пропаганду
здорового способу життя записати в умови контракту з ректорами.
Найсильніші побоювання, однак,
стосувалися не кваліфікації управлінців, а доброї волі студентів. Наприклад, на
думку Мирослава Дутчака, якщо зробити фізичне виховання дисципліною, яку
студент може обрати, а може й ні, то більшість обере інші предмети.
Поправка на ментальність
– Ми повинні
враховувати дуже важливу обставину – ментальність людей, яку одномоментно
не можна змінити, – говорить він. – У Канаді, наприклад, я
спілкувався з нашими емігрантами. Вони розповіли, що в їхніх дітей немає
проблем із жодним навчальним шкільним предметом, проблема лише зі спортом.
Адже в Канаді практично всі діти займаються спортом, а наші до такого не
звикли. Та і під час реалізації академічної мобільності наші студенти часто
пасуть задніх. Це засвідчує, що у нашому суспільстві не сформували
популярність, моду на здоровий спосіб життя й оздоровчорухову активність.
Фізичне виховання не є обов’язковим
предметом у кращих університетах світу, констатував Сергій Квіт.
– Але ми повинні зберегти фізичне
виховання в університетах не з допомогою примусу, а шляхом залучення до
здорового способу життя, – додав міністр. – Наше завдання –
залучити до кафедр фізичного виховання більшість студентів, які не хочуть бути
професійними спортсменами. Сучасна молода людина є прагматичною і тому дбає про
своє здоров’я. Тому ми повинні піти їй назустріч.
Із цією тезою погодився Василь Кремень,
і навіть більше – він запропонував проводити фахові роз’яснення, що
фізичні навантаження є запорукою здоров’я, а отже – успішнішої кар’єри.
Базові моделі
Міністр освіти і
науки запропонував кілька базових моделей розвитку фізичної культури у вишах.
Перша – секційна модель, що передбачає створення широкої мережі
спеціалізованих спортивних і загальнооздоровчих секцій, які працюватимуть за
фіксованим розкладом у вільний від основних навчальних занять час.
Наприклад – у другу зміну для студентів, які навчаються у першій половині
дня. На перший план у реалізації такої моделі виходить робота деканатів щодо
стимулювання активної участі студентів в роботі секцій. Друга модель –
профахова. Це – складніший спосіб, який передбачає розроблення низки
комплексних програм з фізичного виховання, які орієнтуватимуться на особливості
професійної діяльності за спеціальністю, яку здобуває студент. Третя
модель – збереження фізичного виховання як обов’язкової дисципліни із
нарахуванням кредитів та здачею заліків. Такі вимоги можна позиціонувати як особливість
вишу, який дбає про здоров’я студентів, дає змогу фізично розвиватися у
секціях, клубах і професійних студентських спортивних командах.
– Мені, наприклад, дуже імпонує ідея
індивідуального підходу, коли викладач виконує роль консультанта, – каже
Мирослав Дутчак. – Але це також порушує питання обліку, навантаження, адже
є контрольноревізійне управління, бухгалтерія й потрібно обліковувати цю
роботу. Тобто хороші моделі потрібно підсилити відповідними нормативними
документами.
Ректор як приклад
Завідувач кафедри фізичного виховання
Національного університету «КиєвоМогилянська академія» Володимир Жуковупевнений: чи не найкраще пропагувати здоровий спосіб життя і рухову активність
може особисто ректор навчального закладу.
– Перший керівник
нашого закладу – В’ячеслав Брюховецький – власними діями
демонстрував важливість спорту – він починав робочий день з гри у теніс у
нашому спортивному залі, – розповідає Володимир Олександрович. – У
нашому виші розклад починається з фізичного виховання, потім – англійська
мова і решта предметів.
Але регламентувати
фізичну активність студентів – не така і проста справа.
– Ця «заангажованість» кредитами
поставила в певні рамки і навчальні відділи, і кафедри фізичного
виховання, – каже Володимир Жуков. – Якщо один кредит становить
тридцять годин, то дуже важко «вставити» в навчальні плани нашу навчальну
дисципліну, щоб вона не виділялася на фоні інших. Коли почули, що кредити з
фізичного виховання будуть такими, як, скажімо, з філософії, почалися тривалі
дискусії. Наші пропозиції: вивчення навчальної дисципліни «фізичне виховання» у
розділі «нормативні навчальні дисципліни» зі студентами 12 курсів денної форми
навчання за ступенем бакалавр повинно становити не менш як 4 кредити ECTS на
кожному курсі, не менше чотирьох годин на тиждень. Форма контролю – залік
у кінці кожного курсу. Дисципліна «фізичне виховання» має
рекреаційновідновлювальний характер та не впливає на тижневе аудиторне
навантаження студентів. А на третьому курсі бакалаврату та першому курсі магістратури
фізичне виховання має бути у циклі дисциплін вільного вибору студента, але не
менш як 4 кредити на кожному курсі.
Без заліків, але з сертифікатом
Про цікаву модель, яка впроваджується у
Тернопільському національному економічному університеті розповів ректор вишу Андрій
Крисоватий.
– Ми пішли шляхом
позакредитної навчальної дисципліни, яка включена в навчальний план. У нас одна
година фізичного виховання у навчальному плані, три – позакредитні, –
розповів Андрій Ігорович. – Перебуваючи на стажуванні за кордоном, ми
побачили, що потребує уваги саме секційна робота. З цього року ми повністю
відходимо від традиційних занять. Набори першокурсників до секцій здійснюються
протягом двох тижнів, а старші курси анкетуватимуть у березніквітні. Є й
потужна фахова підготовка – маю на увазі спорт високих досягнень. У нашому
виші – більш як сто майстрів спорту. Наш університет представлений у
суперлігах чемпіонатів України з волейболу, гандболу.
А що ж із семестровим контролем?
– Ми відмовились від заліків і
екзаменів – у нас є система допуску, – розповідає ректор. – Якщо
студент набрав відповідні бонуси за семестр, то його допускають до загальної заліковоекзаменаційної
сесії. За секційної моделі такі бонуси отримують за участь у курсових,
факультетських змаганнях і університетській універсіаді. Ми хочемо зробити так,
щоб фізичне виховання було на всіх навчальних семестрах, крім останнього семестру
четвертого курсу. І коли студент пройде усі сім семестрів, то може отримати
сертифікат судді за профілем секції – це теж є потужним стимулом.
За результатами засідання фахівці
Міністерства освіти і науки розроблять та оприлюднять на офіційному вебсайті
рекомендаційний лист для вищих навчальних закладів щодо викладання фізичної
культури та її популяризації серед студентів, забезпечення роботи відповідних
кафедр.
Максим Короденко,
«Освіта України», 2015, № 38, с. 6.
10:18 01.10.2015