ОСОБЛИВІ ДІТИ: ГАРАНТУВАННЯ ПРАВ
Поштова скринька «ОУ» поповнюється листами, в яких фахівці-освітяни висловлюють свої думки щодо нового проекту закону «Про освіту». Беззаперечно, нова законодавча база матиме вирішальний вплив на розвиток освітньої галузі у цілому і окремих її складових. У цьому номері своїми думками щодо майбутнього освіти дітей з особливими потребами ділиться директор Інституту спеціальної педагогіки Національної академії педагогічних наук України В’ячеслав ЗАСЕНКО.
«Особливі» діти, чи діти з особливими освітніми потребами – саме так нині прийнято називати дітей, які потребують постійного особливого психологопедагогічного і корекційного супроводу у процесі навчання. До цієї категорії насамперед належать діти, які мають ті чи інші порушення психофізичного розвитку: порушення слуху (глухі та слабкочуючі), зору (сліпі та слабкозорі), опорнорухового апарату, мовлення, порушення чи затримку розумового розвитку та ін. Частина таких дітей внаслідок суттєвого порушення тієї чи іншої функції має інвалідність. |
Нині спостерігається вкрай негативна тенденція, яка характеризується погіршенням не лише кількісних, а й якісних показників, зокрема загостренням проблем здоров′я, що спричиняє зростання чисельності дітей означеної категорії.
Визнання Україною Конвенції ООН про права дитини та Всесвітньої декларації про забезпечення виживання, захист і розвиток дітей посилило увагу громадськості до проблем дітей з особливими освітніми потребами, зокрема дітей-інвалідів, викликало необхідність створення найсприятливіших умов їхньої інтеграції в систему сучасних суспільних відносин.
На цьому тлі реформування системи освіти для дітей з особливими потребами, і насамперед з інвалідністю, має відбуватися з урахуванням прогресивних світових тенденцій: від інституалізації до інклюзії. Інноваційна методологічна парадигма такого реформування базується на принципах дитиноцентризму, що передбачає виявлення природних здібностей кожної дитини, створення умов для їх успішного розвитку, сприяння самореалізації спочатку в навчанні, а потім і в житті. Принципи дитиноцентризму зумовлюють перехід від стратегії надання освітніх послуг за нозологічним спрямуванням в сегрегативних осередках – до стратегії задоволення освітніх потреб у закладах, які обирають батьки дітей з особливими потребами з урахуванням особливостей організаційнопедагогічного, навчальнометодичного та корекційнорозвиткового супроводів.
І, безумовно, всі гарантії і права, зокрема на здобуття освіти такими дітьми, мають бути закріплені законодавчо, тим більше в демократичній, цивілізованій країні, якою себе позиціонує Україна.
В Інституті спеціальної педагогіки НАПН України, який, до речі, є єдиною державною науководослідною установою, що опікується проблемами розвитку, навчання і виховання дітей з особливими освітніми потребами і є основним розробником концептуальних підходів, державних стандартів, змістового і програмнометодичного забезпечення процесу їхнього навчання, підготовці означеного проекту Закону традиційно приділялася значна увага. Науковці установи розробили відповідні пропозиції і подали їх до робочої групи. Частину з них ураховано, втім поданий проект, як на нас, потребує ґрунтовного обговорення і внесення коректив.
Скажімо, викликає великий сумнів доцільність підготовки окремого розділу закону, присвяченого освіті осіб з особливими потребами. Адже фактично кожен із розділів проекту Закону безпосередньо стосується і освіти осіб з особливими потребами. Вони здобувають освіту усталених видів, рівнів (за винятком нецензової) і форм. Відтак, про «спеціальну освіту» (свого часу так називали рівень освіти, здобутий у ПТУ чи технікумах) не йдеться. Спеціальною може бути лише педагогіка як наука про спеціальні принципи, методи, форми і прийоми корекційного навчання. Але це вже не освітній рівень, а засіб здобуття усталеного освітнього рівня особами з особливими потребами.
Безумовно, є особливості програмно-методичного забезпечення навчання окремих категорій осіб з особливими освітніми потребами, обов′язковість відповідного психологопедагогічного, корекційнорозвиткового супроводів та ін. Але ці та інші дійсно специфічні позиції безпроблемно можна розписати у відповідних розділах і статтях проекту Закону, не виокремлюючи їх у штучно створений розділ і не сегрегуючи певним чином частину повноправних і повноцінних членів нашого суспільства.
Наприклад, у відповідних статтях розділу «Дошкільна освіта» можна з успіхом виписати необхідні положення щодо спеціальних дошкільних закладів (дошкільних закладів компенсаторного типу), спеціальних груп при масових дошкільних закладах і всю специфіку здобуття дошкільної освіти дітьми з особливими потребами. Це стосується й інших освітніх рівнів.
Є принципово важливі речі, які, на наше глибоке переконання, мають бути відбиті в означеному документі. Так, до основних термінів та їх визначення (розд. І, ст.1.) доцільно додати такі терміни як «Особи з особливими потребами», «Інклюзивне навчання», «Індивідуальна програма розвитку», «Нецензова освіта» та ін.
Законодавчого закріплення потребує українська жестова мова, як мова навчання (білінгвальне навчання) осіб з порушеннями слуху (ст. 6).
Видається також важливим започаткування чи закріплення на законодавчому рівні таких позицій як:
– раннє виявлення і корекційний вплив на дітей з особливими потребами (так звана переддошкільна освіта), що має підкріпитися введенням відповідного рівня формальної освіти;
– соціальнопедагогічний патронат, що забезпечує взаємодію навчальних закладів, сім′ї і суспільства у навчанні дітей з особливими освітніми потребами;
– визначення статусу центрів раннього втручання та навчальнореабілітаційних центрів, як осередків, що забезпечують відповідні рівні формальної освіти;
– широке запровадження інноваційних форм і технологій навчання означеної категорії дітей (найперше – інклюзивної форми);
– створення відповідних умов для осіб з особливими освітніми потребами при незалежному оцінюванні (сурдопереклад, рельєфнокрапковий шрифт та ін.);
– організаційні умови здобуття особами з особливими потребами професійної і вищої освіти;
– фінансування дитини з особливими потребами, а не закладу, створення освітнього кошика та ін.
І насамкінець. Цілком очевидно, що майбутній рамковий закон стосується всіх без винятку. Тож думається, що за участі Комітету ВР з науки і освіти, МОН України, НАПН України, педагогів і батьків, громадських організацій, усіх, кому не байдужа означена проблема, вдасться законодавчо наблизити основні вимоги до загальноприйнятих міжнародних стандартів і забезпечити можливість всім категоріям дітей з особливими потребами здобувати бажаний рівень підготовки, маючи при цьому альтернативний вибір форм навчання і типу навчального закладу.
"Освіта України" № 25, 2015
14:04 18.06.2015