НАПН України
Закладка 1Закладка 2Закладка 2
Участь української делегації
в ХІ Загальнопольському педагогічному з’їзді

20-22 вересня тривала напружена робота Загальнопольського педагогічного з’їзду. Форум, у якому взяла участь делегація з України, відбувся у м. Познань (Республіка Польща). Представники української сторони прибули на з’їзд на запрошення голови Польського педагогічного товариства, професора Пьотра Костила та голови Комітету педагогічних наук Польської академії наук, професора Аґнєшки Цибаль-Міхальської.

Українську освіту і науку представвив Державний секретар МОН України Сергій Захарін. Педагогічну науку – президент Національної академії педагогічних наук України Василь Кремень і академіки-секретарі відділень НАПН України Нелля Ничкало і Світлана Сисоєва. Інші вчені НАПН України взяли участь дистанційно.

Загальнопольський з’їзд науково-педагогічної спільноти збирається що три роки. Цьогоріч він має слоган «Перезавантаження. Будуймо кращий світ у собі й помежи нами».

Під час першої пленарної сесії Сергій Захарін передав вітальні слова від Міністра освіти і науки України Сергія Шкарлета, а також подякував за солідарність з Україною та всебічну підтримку наших громадян, які знайшли прихисток у Польщі.

У доповіді Сергій Захарін поінформував іноземних колег про стан української системи освіти і науки в умовах війни, руйнування закладів освіти та шкоду, яку завдала країна-агресор освітньо-науковій інфраструктурі. Також Державний секретар Міністерства освіти і науки України повідомив про здійснювані кроки щодо забезпечення сталості навчання та викладання і створення безпечних умов для всіх учасників освітнього процесу.

Зокрема, Сергій Захарін зазначив, що Міністерством освіти і науки України створено умови та відкрито вільний доступ до багатьох онлайн-ресурсів для дистанційного та змішаного форматів навчання в Україні та за кордоном; реалізовано низку проєктів із психологічної підтримки дітей та їхніх батьків під час воєнного стану. 

Він зазначив, що для ліквідації наслідків руйнувань, завданих російською федерацією, створено Національну Раду з відновлення України від наслідків війни, де працює і робоча група «Освіта і наука».

З доповіддю виступив президент НАПН України Василь Кремень. Зокрема президент НАПН України подякував польським колегам за щиру підтримку у спротиву російському агресору, наголосив на багаторічній науковій співпраці польських і українських учених. А також висловив кілька тез, що розкривають характер повномасштабної війни в Україні, відображають мужню боротьбу Збройних Сил України і безпрецедентний спротив українського суспільства.

Василь Кремень зокрема наголосив, що нині як ніколи раніше вагомими стають цінності. Для українців дуже важливим є дотримання європейського загальнолюдського і гуманістичного характеру цінностей. Тому зараз освіта має спрямувати увагу на виховання в кожної людини усвідомлення цінності власного життя у контексті збереження життєвих пріоритетів усієї цивілізації. Сформувати на загальносуспільному й індивідуальному рівнях розуміння людини як найвищої цінності, права кожного стати і лишатися самим собою відповідно до своїх природних характеристик і здібностей. Саме це і зможе забезпечити високий демократизм суспільства.

21 вересня у рамках ХІ Загальнопольського педагогічного з’їзду відбулося засідання української панелі «Освіта під час війни». Доповіді й обговорення цього засідання були присвячені питанням виховання дітей та молоді з України, що нині перебувають у Польщі й інших країнах внаслідок війни.

Модераторами панелі виступили іноземний член НАПН України, професор Єжи Нікіторовіч (Польща) і президент НАПН України Василь Кремень.

Під час засідання вступне слово сказав Державний секретар МОН України Сергій Захарін, який поінформував учасників форуму про стан української системи освіти і науки в умовах війни, руйнування закладів освіти та збитки, яких завдала країна-агресор освітньо-науковій інфраструктурі. Також Сергій Захарін повідомив про здійснювані кроки щодо забезпечення сталості навчання і створення безпечних умов для всіх учасників освітнього процесу. Зокрема, він зазначив, що відкрито вільний доступ до багатьох онлайн-ресурсів для дистанційної та змішаної форми навчання в Україні та за кордоном; реалізовано низку проєктів із психологічної підтримки дітей та їхніх батьків під час воєнного стану. 

Сергій Захарін ще раз подякував Уряду Республіки Польща, освітянам та усім небайдужим полякам за надання всебічної підтримки Україні та її громадянам, які знайшли прихисток у їхній державі.

Від України виступили на засіданні академіки-секретарі відділень НАПН України Нелля Ничкало і Світлана Сисоєва.

Академік секретар відділення професійної освіти і освіти дорослих НАПН України Нелля Ничкало наголосила, що у словах «діти війни» поєдналися різні категорії наших наймолодших громадян: дітей, депортованих до держави-агресора, вивезених в її далекі регіони, дітей-внутрішніх переселенців, а також дітей різного віку, які разом з матерями й іншими родичами втікали за кордон під обстрілами і бомбардуваннями рашистів. Система освіти під час російської агресії в усіх освітянських підсистемах вражає самоорганізацією й чітким ефективним керуванням з боку МОН України. За час війни МОН України розроблено й надіслано закладам освіти майже 500 нормативно-правових документів різних типів. Упродовж семи місяців російської агресії накопичено цінний інноваційний досвід вдосконалення організації освітнього процесу для різних категорій учнівської і студентської молоді.

Відповідно до напрямів діяльності очолюваного підрозділу НАПН України академік-секретар відділення філософії освіти, загальної та дошкільної педагогіки Світлана Сисоєва навела статистичні дані щодо кількості дітей шкільного віку, які були змушені покинути країну або переїхали до інших областей України. Серед іншого Світлана Сисоєва зосередила увагу на освітніх орієнтирах в умовах воєнного стану: національно-патріотичне виховання і формування свідомості опору, санітарно-гігієнічне виховання, формування національної ідентичності, зокрема завдяки мистецькій освіті.

Від Комісії у справах громадян при Президентові Польщі виступила Барбара Кромоліцка, яка розповіла про діяльність поляків з метою допомоги українцям у Польщі, зокрема щодо організації навчання українських учнів, про законотворчу й регулятивну діяльність стосовно поліпшення становища українських громадян, що тимчасово перебувають у Польщі.

Виступив також на засіданні іноземний член НАПН України, професор Франтішек Шльосек. Він розповів про українсько-польський доробок протягом років наукової співпраці, діяльність Наукового товариства «Польща – Україна», представив спільні наукові видання. Зокрема презентував монографію Василя Кременя і Володимира Ілїна «Людина у викликах цивілізації: від минулого – до майбутнього», що вийшла цьогоріч польською мовою (Wasyl G. KREMIEŃ, Włodimir W. ILJIN «Człowiek wobec wyzwań cywilizacji: Od przeszłości do przyszłości», 2022).

Під час автограф-сесії Василь Кремень підписав велику кількість монографій на прохання учених Польщі.

Під час робочої поїздки до Республіки Польща українська делегація мала на меті не лише участь у з’їзді, а й обговорення можливості розвитку двостороннього партнерства та проведення спільних заходів, обмін досвідом та ідеями щодо успішних прикладів стратегії національної освітньої політики.

Відбулася зустріч українських учених з адміністрацією Університету імені Адама Міцкевича у Познані і голови Комітету наук педагогічних Польської академії наук Агнєшки Цибал-Міхальської, під час якої було обговорено можливості і перспективи спільних наукових досліджень.

Учасники зустрічі обмінялися сувенірами й зробили фото на пам′ять.

22 вересня українська представницька делегація відвідала заклади вищої освіти, де ознайомилася з умовами навчання українських студентів, а також організацією роботи польської освітньої системи з урахуванням наслідків широкомасштабної збройної агресії рф на території України.

Відбулося ознайомлення з організацією освітнього процесу в Академії спеціальної педагогіки імені Марії Гжегожевської, що має столітню історію існування. У закладі готують педагогічних працівників – учителів і вихователів для роботи з дітьми, що мають особливі освітні потреби.

Також Сергій Захарін та Василь Кремень відвідали Вищу школу пенітенціарної справи.

Сергій Захарін подякував за організацію навчання українських здобувачів освіти, які вимушено перебувають у Польщі, та надання робочих місць викладачам та учителям. Крім того, під час зустрічей було порушено питання навчання учнів з України, які тимчасово перебувають на території Польщі.

«Від початку повномасштабного вторгнення рф на територію України найбільша кількість наших громадян знайшли прихисток саме у Польщі. Для українських дітей було виділено півмільйона місць у школах, паралельно відкривалися українські школи. Наші учні не залишилися поза освітнім процесом», – зазначив Сергій Захарін.

За словами Держсекретаря МОН України, нині понад 180 тис. учнів продовжують навчатися у Польщі. У Варшаві нині перебуває близько 60 тис. учнів з України, 40 тис.з них залишились в українській системі освіти. Влада Польщі робить усе можливе, щоб наші діти продовжували навчання. Зокрема, вже підготовлено 49 пунктів дистанційного навчання для українських школярів.

Лідія ТКАЧЕНКО,

«ОіС»