НАПН України
Закладка 1Закладка 2Закладка 2
Міжнародний круглий стіл з проблем якості освіти у Харкові


8–9 листопада в освітньо-науковому видноколі України відбулася знакова подія – Міжнародний круглий стіл «Якість сучасної освіти в контексті постнекласичної парадигми: методологія, теорія, практика», організований у тісній співпраці Міністерства освіти і науки України, Національної академії педагогічних наук України, Департаменту науки і освіти Харківської обласної адміністрації, Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди, Академії спеціальної педагогіки ім. Марії Ґжеґожевської у Варшаві (Республіка Польща) й інших наукових інституції та управлінських структур.

Два дні офлайн і онлайн на базі ХНПУ імені Г.С. Сковороди провідні вчені двох країн обговорювали нагальні питання щодо ролі, місця і якості освіти у контексті постнекласичної парадигми мислення, що базується на філософії людиноцентризму.

У дистанційному форматі роботу круглого столу відкрила заступник міністра освіти і науки України Віра Рогова. Віра Борисівна зосередила увагу учасників зустрічі на важливих питаннях та викликах, що нині постають перед освітянами, наголосила на необхідності покращення якості сучасної освіти, важливості безбар’єрності в освіті, впровадженні інклюзії в освітніх закладах.

З мотиваційним словом виступив президент НАПН України Василь Кремень. Він зазначив, що нині поняття якості освіти відрізняється від того, що було кілька десятиріч тому. Дитина – інша, і, головне, життя, до якого освіта готує дитину, за умовами діяльності суттєво відрізняється. Осіта має відкликатися на нові реалії – це інноваційний тип прогресу, глобалізація, цифровізація, нове комунікативне середовище й ін., що ставить нові завдання перед освітянами. Осердям змін в освіті, що тривають в останні десятиріччя, є і має бути дитиноцентризм – принцип максимального наближення навчання і виховання до здібностей, талантів дитини, врахування її особливостей, аби разом з батьками допомогти дитині самій пізнати себе і реалізуватися в житті. Василь Кремень висловив упевненість в успіху круглого столу. «Потужне освітянське середовище Харкова має багатющий доробок, який заслуговує на увагу не лише на національному рівні, а й на міжнародному», – наголосив президент НАПН України.

З вітальним словом до учасників звернувся ректор ХНПУ імені Г.С. Сковороди Юрій Бойчук. «Круглий стіл – знакова подія і не лише для освітян Харкова, а й усієї України, і засвідчує розвиток ідей, проголошених Міністром освіти і науки Сергієм Шкарлетом у 24 червня 2021 року в Харкові, під час Всеукраїнської стратегічної сесії «Освіта України – 30. Національний технопарк з підвищення якостіосвіти», – зазначив ректор ХНПУ імені Г.С. Сковороди. Юрій Бойчук зазначив, що нові умови суспільного існування – виклик людині, виклик освіті. Тому аємо навчити дітей жити в мінливому світі нових технологій, адаптуватися у повсякденному й професійному житті.

Модераторами пленарного засідання стали член-кореспондент НАПН України Юрій Бойчук і академік-секретар Відділення професійної освіти і освіти дорослих НАПН України Нелля Ничкало.

З доповідями виступили академік НАПН України Нелля Ничкало, іноземний член НАПН України Франтішек Шльосек, член кореспондент НАПН України Лариса Лук’янова, ректор Академії спеціальної педагогіки ім. Марії Ґжеґожевської у Варшаві (Республіка Польща) Барбара Марцінковська, ректор Державного інституту ім. Стефана Баторія у Скєрнєвіцах (Республіка Польща) Ельжбєта Стоковська-Загдан, інші провідні вчені України і Польщі.

Відбулися панельні дискусії. Першу – «Критерії якості сучасної освіти в контексті постнекласичної парадигми» модерували професор Інституту педагогіки Академії cпеціальної педагогіки імені Марії Ґжегожевської у Варшаві, голова Наукового педагогічного товариства «Польща–Україна», почесний доктор (Honoris Causa) Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди Франтішек Шльосек і директор Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України Лариса Лук’янова. Модератором другої – «Порівняльний аналіз інклюзивної освіти в Україні й республіці Польща», виступив доктор педагогічних наук, вчений секретар Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України Володимир Шевченко.

Надзвичайний інтерес викликала презентація «Постнекласична парадигма в освітньому просторі України: перший національний технопарк з підвищення якості освіти». Практичні кейси розвитку закладів освіти Харківщини та майбутні перспективи представили директор Департаменту науки і освіти Харківської обласної державної адміністрації Анжеліка Крутова і директор Департаменту освіти Харківської міської ради Ольга Деменко.

Насамкінець було підписано угоди про співпрацю.

Ірина ГАВРИШ,

професор

Харківського національного

педагогічного університету

імені Г.С. Сковороди,

доктор педагогічних наук,

професор