НАПН України
Закладка 1Закладка 2Закладка 2
Історія педагогіки на варті національних цінностей

Жовтень 2021 р. став особливим для Інституту педагогіки НАПН України: 95 років від заснування. З нагоди цієї ювілейної дати відділ історії та філософії освіти 29 жовтня у форматі відеоконференції провів круглий стіл «До 95-річчя Інституту педагогіки НАПН України: внесок відділу історії та філософії освіти у підготовку наукових кадрів вищої кваліфікації в Україні», у якому взяли участь понад 70 учасників з різних куточків України.

Під час заходу співробітники відділу (Наталія Дічек, Наталія Антонець) зробили огляд його історичного розвитку, адже такий підрозділ існував в Інституті з перших днів його створення. Особливу увагу доповідачі звернули на роль керівників, – а це відомі вчені, – що надихали науковців на колективну працю у різні роки (Яків Мамонтов у 1926–1929 рр., Микола Даденков у 1943–1955 рр., Олександр Дзеверін у 1955–1981 рр., Нінель Калениченко у 1981–1989 рр., Ольга Сухомлинська у 1989–1994 рр., Сергій Філоненко у 1994–1996 рр., Михайло Антонець у 1996–2000 рр., Лариса Березівська у 2000–2004 рр., Наталія Дічек – з 2004 р. донині). Аналіз аспектів наукової діяльності і здобутків відділу у галузі підготовки кадрів вищої кваліфікації в Україні представила Наталія Дічек. Про академіка М.Д. Ярмаченка як дослідника історії української освіти та педагога-наставника розповіла його колишня аспірантка Світлана Шевченко.

Директор Державної науково-педагогічної бібліотеки ім. В.О. Сухомлинського Лариса Березівська поділилися баченням внеску підрозділу Інституту у підготовку наукових кадрів вищої кваліфікації. Характеризуючи співпрацю відділу з Уманським державним педагогічним університетом імені Павла Тичини, декан цього закладу доктор, професор Оксана Кравченко зокрема розповіла про роботу науково-дослідного центру педагогічного краєзнавства, що функціонує в університеті з 2006 р., а також про спільний проект, результатом якого стала колективна монографія «Socialandeducationalservicesforchildrenwithdisabilities: history, theoryandpractice» (2021), видана у Польщі. Завідувачка кафедри педагогіки і психології Київського університету імені Бориса Грінченка, доктор, професор Ганна Іванюк наголосила на важливості розроблення сучасної інтерпретації історико-педагогічного процесу. Спільні зусилля викладачів та науковців у цьому напрямі сприяють нерозривності історичної пам’яті, не дають вихолостити історико-педагогічний контент і тим запобігають виникненню суттєвих недоліків у вихованні молодого покоління педагогів.

Завідувач кафедри початкової освіти Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Тараса Шевченка Тетяна Гавриленко відмітила ту важливу роль, яку відіграли у її науковому становленні публікації співробітників відділу, живе спілкування з ними, а також безпосередня участь у конференціях, круглих столах, читаннях, що проводилися з ініціативи відділу. Як зауважила доповідач, цю школу становлення у відділі, будучи здобувачами наукових ступенів, пройшло понад десять викладачів «Чернігівського колегіуму».

Власним досвідом стажування у відділі та аналогічним досвідом своїх колег по Ніжинському державному університету імені Микола Гоголя поділилася доцент кафедри початкової освіти і менеджменту освіти цього закладу Інна Киричок. Процитувавши слова Шота Руставелі «що передав – то твоє, що сховав – то пропало», щиро подякував за науку та допомогу як відділу, так і особисто своєму колишньому науковому керівникові Н. Дічек, кандидат педагогічних наук, старший викладач Київського університету імені Бориса Грінченка Юрій Черпак. Нинішня докторантка відділу історії та філософії освіти, доцент Глухівського Національного педагогічного університету імені О. Довженка Наталія Гоголь зазначила про конструктивність порад, які висловлювали їй співробітники відділу протягом навчання у докторантурі.

Усі учасники круглого столу дійшли спільної думки про надзвичайну важливість історико-педагогічних досліджень не лише для розвитку української освіти, а й формування суб’єктності нації, оскільки педагогічна думка і практика є надзвичайно важливим її складником.

Наталія АНТОНЕЦЬ,

старший науковий співробітник

Інституту педагогіки НАПН України,

кандидат педагогічних наук,

старший науковий співробітник