Круглий стіл щодо запобігання суїцидальній поведінці учнів закладів загальної середньої освіти
10 вересня в рамках заходів до Всесвіт-нього дня запобігання самогубствам в Києві відбувся Міждисциплінарний круглий стіл «Посилення взаємодії державних інституцій для превенції і поственції суїциду в закладі освіти». Захід організовано Інститутом соціальної та політичної психології НАПН України спільно з освітнім ом-будсменом України. Гострота проблеми (у 2020 році в Украї-ні від суїцидів загинуло 164 особи віком від5 до 19 років) вимагає негайного пошуку ді-євих механізмів профілактики і запобігання суїциду та самоушкодженню серед дітей та підлітків. Одним з таких механізмів є розроблення та затвердження на державному рівні прото-колів поственції – системи міжвідомчих за-ходів з соціально-психологічної підтримки окремих осіб, груп та громад після скоєння суїциду – з метою запобігання наступним су-їцидам. На відміну від більшості розвинутих країн світу такі протоколи в Україні відсутні, що потребує нагального їх розроблення. Під час круглого столу відбулося пред-ставлення та обговорення розробленої науковцями Інституту соціальної та політичноїпсихології НАПН України рамки типового протоколу поственції, що включає психологічну, організаційну, правову, інформаційну складові супроводу в закладі освіти, де тра-пився суїцид (буліцид).Зокрема, освітній омбудсмен України
Сергій Горбачов підкреслив важливість надання керівникам і педагогам закла-дів освіти моделей поведінки і реагуван-ня у форс-мажорних обставинах, що допо-можуть подолати стан дезорієнтованостіі ефективно діяти в інтересах дітей, сімей, шкільного колективу. Заступник директора з наукової роботи Інституту соціальної та політичної психології НАПН України
Любов Найдьонова зазначила, що школа, в який трапився суїцид або його спроба, і в якій також були ситуації булінгу, у будь-якому випадку зобов’язана запровадити антибулінгову програму. На думку директора Українського нау-ково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи НАПН України
Віталія Панка, метою поственції суїциду в закладі освіти є створення у всіх учасників освітнього процесу відчуття захищеності і впевненості. Для цього психологічна коман-да має об’єднати зусилля з представниками учнівської і батьківської громадськості. Завідувачка кафедри психіатрії, психотерапії та медичної психології Національного університету охорони здоров’я ім. П.Л. Шупика
Галина Пилягіна зазначила про необхідність розроблення окремих программ профілактики самоушкоджень і самогубств для дітей різних вікових категорій. Начальник Центру психологічного за-безпечення підрозділів оперативно-ряту-вальної служби цивільного захисту ДСНС України
Анатолій Сичевський наголосив на необхідності нормативно-правового забезпечення поственції суїцидів у закладах освіти, у тому числі чіткого визначення по-садових обов’язків представників психологічної служби школи у кризовій ситуації. За підсумками роботи учасники ухвали-ли резолюцію, в якій, зокрема, зазначено про необхідність затвердження на основі широкого громадського обговорення Пла-ну заходів на виконання Концепції розвит-ку охорони психічного здоров’я в Україні на період до 2030 року, а також розроблення Стратегії запобігання самогубствам (у тому числі дитячим і підлітковим).
Світлана ЧУНІХІНА,
заступник директора Інституту соціальної та політичної психології НАПН України,
кандидат психологічних наук