НАПН України
Закладка 1Закладка 2Закладка 2
Світовий досвід підготовки вчителів і навчання різних категорій дорослих

Щоб активізувати обмін досвідом під час організації навчання різних категорій дорослого населення, посилити інтернаціоналізацію у сучасному науково-освітньому середовищі між науковими установами, закладами освіти України і зарубіжжі, Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України ініціював проведення серії лекцій зарубіжних дослідників.

19 березня 2021 року з ініціативи директора Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України Лариси Лук’янової відбулася гостьова онлайн-лекція інтерактивного типу «Особливості системи освіти дорослих в Німеччині». Лектором виступила Тетяна Клуберт – професор, доктор хабілітований, доцент кафедри педагогіки з фокусом на освіту дорослих Аугсберського університету (Німеччина).

Учасниками заходу стали відомі українські науковці у сфері освіти дорослих, викладачі закладів вищої та фахової передвищої освіти, аспіранти, докторанти (усього близько 80 учасників). Проблематика лекції розкривала специфіку організації навчання дорослих в Німеччині, а також термінологічне поле освіти дорослих в сучасному науковому дискурсі України і зарубіжжя. Дослідниця ознайомила учасників з німецькою концепцією освіти дорослих, де вона набула ідейного спрямування: основною метою освіти дорослих є досягнення зрілості, автономності, навчання упродовж життя набуло трансформативного характеру.

Лекторка схарактеризувала провідні принципи розвитку освіти дорослих в Німеччині, з-поміж яких на особливу увагу заслуговують такі, як: принципи відкритості, добровільності, лібералізму; принцип субсидіарності (особистість сама здійснює вибір за характер своєї активності); принцип плюралізму (гетерогенності особистості); принцип орієнтації на учасника (фокус на освітніх потребах, актуалізація людської свободи, повага до автономії кожної особистості) та ін.

Учасники мали можливість сформулювати запитання з проблем зарубіжного досвіду навчання дорослих, організації системи освіти дорослих в Німеччині. Зокрема для аспірантів, які досліджують проблеми навчання різних категорій дорослих в зарубіжній теорії і практиці, було цінним вивчити конструктивні здобутки навчання дорослих. 

22 березнябуло продовжено серію онлайн-лекцій відомих зарубіжних учених для аспірантів, майбутніх докторів філософії, науковців, викладачів, учителів. На зустріч було запрошено доктора хабілітованого, професора державного закладу вищої освіти імені Стефана Баторія у Скєрнєвіцах (Польща) пані Тересу Яніцку-Панек з лекцією «Філософські засади професійної підготовки майбутніх учителів у Польщі».

Учасниками заходу стали 150 осіб – співробітники підвідомчих установ НАПН України, викладачі закладів вищої і фахової передвищої освіти з різних міст України (Чернівці, Івано-Франківськ, Полтава, Коломия, Житомир, Суми, Вінниця, Мелітополь, Херсон, Миколаїв та ін.). Пані професор зазначила, що у Польщі пошановують і вивчають праці наших філософів: Василя Кременя, Івана Зязюна та ін.

Лекторка наголосила, що філософія має пронизувати всі складові підготовки вчителя. Стандарти освіти, видані Міністерством освіти і шкільництва Польщі, є керівними документами, у яких викладено обов’язкові дидактичні вимоги, результати навчання. Водночас основним результатом є етичні цінності, які мають сформуватися у вчителя щодо власної професійної діяльності. Найвагоміша цінність – бути щасливим у професії.

Філософсько-аксіологічний вектор педагогіки реалізується у її міждисципдінарності, у диференціації на такі субдисципліни, як: педагогіка культури, педагогіка праці, педагогіка родини, гуманістична педагогіка тощо. Вагомим пріоритетом підготовки вчителя в Польщі є забезпеченість інтегративної взаємодії педагогіки і філософії у змісті освіти. Майбутній учитель, педагог-практик у власній професійній діяльності має «мандрувати» у своїх рефлексивних оцінках від філософії традиційної до філософії сучасної, інноваційної. Цьому сприяє використання у підготовці вчителя спектру евристичних форм і методів навчання: метод проєктів, дискусії, веб-квести, «занурення» у дискурс науки, метод «перевернутий клас» тощо.

Учасники заходу (більше 150 осіб) – аспіранти, докторанти, досвідчені науковці, викладачі, учителі, які отримали якісний стимул до подальших наукових пошуків.

29 березнябуло організовано монографічну онлайн-лекцію доктора хабілітованого, професора кафедри праці та андрагогічної педагогіки Інституту педагогіки Академії спеціальної освіти Марії Гжегожевської у Варшаві (Польща) Яна Сікори «Підготовка тренерів праці для підтримуваної зайнятості осіб з інтелектуальними порушеннями у Польщі».

Учасниками заходу (30 осіб) виступили аспіранти, докторанти ІПООД імені Івана Зязюна НАПН України, Інституту спеціальної педагогіки імені Миколи Ярмаченка НАПН України, викладачі Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича, Сумського державного педагогічного університету імені А.С. Макаренка та ін.

Лектор акцентував увагу на тому, що важливим пріоритетом Європейського Союзу і країн-членів, зокрема Польщі, залишається подолання маргіналізації та соціальної ізоляції людей особливими потребами, зокрема з інтелектуальними порушеннями. Означена проблема є ключовою в упровадженні політики соціальної справедливості, що забезпечує суспільну інклюзію осіб з особливим потребами у суспільному й виробничому середовищі, дає можливість залучити визначену категорію осіб до загального контексту суспільного життя.

Науковець аргументовано довів, що ефективним способом підтримки людей, яким загрожує маргіналізація на ринку праці, є підтримувана зайнятість. Ця форма зайнятості є основною формою роботи з особами з особливим потребами та іншими групами осіб, що перебувають у несприятливій ситуації. Саме тому важливо забезпечити відповідний професійний супровід адаптації відповідно до індивідуальних потреб бенефіціара, а також надання підтримки і співпраці з роботодавцем. Такий професійний супровід здійснює тренер праці, завданням якого є підготовка особи з особливими потребами до працевлаштування на вільному ринку праці.

У наявній практиці домінуючою формою підготовки тренерів є навчання у системі неформальної освіти. Практичне використання результатів дослідницького пошуку пана Яна Сікори полягає у розробленні інструментарію для підтримки тренера праці у процесі формування виробничого середовища для потреб осіб з порушеннями інтелектуального розвитку.

Ідеї пана Яна Сікори є важливими для удосконалення досліджень молодих і досвідчених науковців, педагогів-практиків, які вивчають зарубіжний досвід організації навчання різних категорій дорослих, підготовки педагогічного персоналу для роботи з дорослими на основі імплементації кращих взірців, ідей, освітньої практики зарубіжжя.

Вагомою перспективою подальшої взаємодії з зарубіжними вченими є здійснення моніторингу якості освітніх послуг різних категорій дорослих, педагогічного персоналу в системі формальної, неформальної, інформальної освіти в Україні і зарубіжжі.

Лариса Лук’янова,директор

Мирослава Вовк,завідувач відділу змісту і технологій ІПООД імені Івана Зязюна НАПН України

 

 «Педагогічна газета України», 2021, № 2, с. 4

 

 


18:20 18.05.2021