НАПН України
Закладка 1Закладка 2Закладка 2
У пошуку оптимальних підходів до діагностики та розвитку творчих здібностей

Наприкінці 2020 року в рамках Міжнародної науково-практичної конференції «Обдаровані діти – скарб нації», організатором  якої виступив Інститут обдарованої дитини НАПН України, відбулася цікава подія, яка справила на учасників враження. Йдеться про майстер-клас, присвячений підходам до діагностики та розвитку креативності у психолого-педагогічній роботі у контексті типології Карла-Густава Юнга (1875-1961) та Девіда Кірсі (1921-2013), який провела старший науковий співробітник відділу діагностики обдарованості Інституту обдарованої дитини НАПН України Наталія Бєльська. Близько сотні учасників з різних регіонів України – викладачі, науковці, студенти, аспіранти, експерти у галузі психології та філософії – приєдналися до трансляції.

Після короткого вступу глядачі занурилися у різноманітні типологічні схеми, що демонструють розвиток особистості. Було розглянуто типологію швейцарського психолога, філософа та культуролога Карла-Густава Юнга, в основі якої  спроба поєднати установки свідомості із психічними функціями. Саме ця комбінація визначає тип людини за показниками способу збирання, сприймання та оброблення інформації у межах інтуїтивного чи раціонального способів. Потім представлено типологію Ізабел Маєрс (1897-1980), що вона її розробила разом зі своєю матір’ю Катаріною Бріґґс (1875-1968). Ця типологія ідентифікує 16 моделей особистості на основі таких критеріїв, як екстраверсія / інтроверсія, інтуїція / сенсорика, мислення / переживання, думка / сприйняття. Також було розглянуто підходи до типології особистості, що сформувалися у працях литовської дослідниці Аушри Ауґустінавічюте (1927-2005), яку вважають засновницею соціоніки. Учасники пройшли дихотомічний тест з метою визначення власного типу особистості, і з’ясували, як належність до певного типу впливає на здатність якісно викладати ті чи інші дисципліни, а також, як враховувати відмінності різних типів особистості у  педагогічній діяльності.

Друга частина майстер-класу була присвячена  типології темпераменту, розробленій у наукових працях американського психолога Девіда Кірсі. На основі того, як людина отримує інформацію – інтуїтивно чи чуттєво – він спростив й одночасно трансформував типологію Маєрс-Бріґґс до чотирьох основних типів. Доповідачка переконливо довела, що ця типологія реально працює, ілюструючи тези біографіями науковців і митців різних культур та історичних епох. Проаналізувавши їхні сильні та слабкі сторони, учасники розробили пропозиції щодо оптимальних шляхів підвищення креативності та нейтралізації «сліпих зон».

Мети майстер-класу – вдосконалення професійності вчителів і викладачів в роботі з учнями і студентами, підвищення рівня інформаційної та лінгвістичної компетентності педагогів і їхньої професійної майстерності – було досягнуто. Учасники отримали цінні електронні матеріали для подальшої роботи. Природно, хотілося б, аби подібні майстер-класи відбувалася наживо, але, з іншого боку, віртуальний формат дозволив десяткам учасників з різних регіонів України поглянути на відповідну проблематику очима провідних вчених. Висловлюю свою подяку організаторам конференції, а також Наталії Бєльській, яка проявила високий професіоналізм науковця і ментора.

Дмитро СОКОЛОВ

магістрант кафедри психології,

КЗ «Сумський обласний інститут

післядипломної педагогічної освіти», 

м. Суми