Програма спільної діяльності
Національної академії
наук України та
Національної академії
педагогічних наук України
НА 2020 – 2022 РОКИ
№ з/п |
Зміст діяльності |
Виконавці |
Термін виконання |
Результати діяльності |
|
від НАН України |
від НАПН України |
||||
1. |
Аналіз змісту шкільних програм і його оновлення відповідно до нових стандартів освіти і наукових досягнень та технологічних рішень |
Установи НАН України |
Інститут педагогіки НАПН України |
2020-2022 |
Нові навчальні програми |
2. |
Розроблення методичних рекомендацій щодо оперативного використання нової наукової інформації в освітньому процесі |
Установи НАН України |
Інститут педагогіки НАПН України |
2020-2022 |
Методичні рекомендації |
3. |
Підготовка і здійснення спільних публікацій у наукових і науково-педагогічних виданнях |
Установи НАН України |
Інститут педагогіки НАПН України |
2020-2022 |
Публікації |
4. |
Проведення спільних науково-методичних конференцій, науково-практичних семінарів, круглих столів тощо |
Установи НАН України |
Інститут педагогіки НАПН України |
2020-2022 |
Збірники матеріалів конференцій, семінарів, методичні рекомендації |
5. |
Розроблення й апробація експериментальної освітньої програми спеціалізованої освіти наукового спрямування для обдарованих дітей |
Інститут ботаніки ім. М.Г. Холодного НАН України |
Інститут обдарованої дитини НАПН України |
2020-2021
|
Експериментальна освітня програма спеціалізованої освіти наукового спрямування для обдарованих дітей |
6. |
Аналіз стану та перспектив підтримки обдарованих учнів щодо їх адаптації у сучасному інформаційно-освітньому середовищі (історико-філософський, психолого-педагогічний аспекти) |
ДУ «Інститут всесвітньої історії НАН України», Інститут філософії імені Г.С. Сковороди НАН України |
Інститут обдарованої дитини НАПН України |
2020 |
Всеукраїнська науково-практична конференція «Підтримка та супровід обдарованих учнів у сучасному інформаційно-освітньому просторі» |
7. |
Науково-методичне забезпечення психологічного супроводу професійної діяльності наукових працівників |
Установи НАН України |
Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, Психологічний консультативно-тренінговий центр |
2020-2022 |
Підготовка та впровадження науково-методичного забезпечення щодо: активізації особистісно-професійного ресурсу науковців та здобувачів наукового ступеня; оволодіння науковцями ефективними засобами подолання вікових криз на перехідних етапах професійного розвитку; геронтопсихологічного супроводу осіб похилого віку в процесі наукової діяльності; розвитку професійних здібностей наукових працівників |
8. |
Розробка психолого-педагогічної складової програмного забезпечення (CRM) інформаційної системи взаємодії суб’єктів різних сегментів освітнього простору |
Інститут кібернетики імені В.М. Глушкова НАН України
|
Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України |
2020 -2022
|
Створення єдиного інформаційного простору для взаємодії суб’єктів освітнього процесу в контексті гуманістичної парадигми; можливості доступу суб’єктів освітнього простору до поточної наукової інформації |
9. |
Проведення тестування підручників для Нової української школи на основі методики фіксації неусвідовлюваних психофізіологічних реакцій з допомогою використання апаратурних методик (нейроінтерфейси, окулографи, міографи, системи фіксації лицевої експресії, гальванометри та відповідне програмне забезпечення) |
Інститут фізіології ім. О.О. Богомольця НАН України |
Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України |
2020-2022
|
Оптимізація створення підручників та навчальної літератури для загальноосвітніх та вищих навчальних закладів |
10. |
На основі сучасних технологій збір, обробка і аналіз статистичних даних щодо кількості дітей з порушеннями психофізичного розвитку раннього і переддошкільного віку, у тому числі з інвалідністю, в Україні |
Інститут соціології НАН України |
Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України |
2020-2021 |
Отримання вірогідної інформації щодо кількості дітей з порушеннями психофізичного розвитку, у тому числі з інвалідністю, характеру порушення, і їх розподілу по регіонах держави, що дасть змогу відповідним чином спланувати і започаткувати систему роботу з діагностики, раннього втручання і забезпечення психолого-педагогічного і корекційно-розвивального супроводу таким дітям |
11. |
Розробка та обґрунтування методології вибору стратегії сталого розвитку техногенно навантажених регіонів України |
Інститут проблем природокористування та екології НАН України |
Інститут професійно-технічної освіти НАПН України |
2020-2022 |
Навчально-методичні комплекси проектного професійного навчання для професійної підготовки майбутніх кваліфікованих робітників аграрної, будівельної та автотранспортної галузей |
12. |
Науково-методичне забезпечення підготовки здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти |
Центр гуманітарної освіти НАН України |
Інститут професійно-технічної освіти НАПН України |
2020-2022 |
Освітні програми, силабуси тощо |
13. |
Науково-методичне забезпечення підготовки здобувачів наукового ступеня доктора філософії зі спеціальності «015 Професійна освіта (за спеціалізаціями)» |
Центр гуманітарної освіти НАН України |
Інститут професійно-технічної освіти НАПН України |
2020-2022 |
Освітні програми, силабуси тощо |
14. |
Організація і проведення науково-практичних конференцій, методологічних семінарів |
Центр гуманітарної освіти НАН України |
Інститут професійно-технічної освіти НАПН України |
2020-2022 |
Програми конференцій |
15. |
Розробка електронних навчальних засобів з метою формування інформаційного освітнього середовища в системі професійної (професійно-технічної) освіти |
Міжнародний науково-навчальний центр інформаційних технологій та систем НАН України та МОН України |
Інститут професійно-технічної освіти НАПН України
|
2020-2022 |
Електронні навчальні засоби для розвитку професійної компетентності майстрів виробничого навчання |
16. |
Створення інформаційної системи супроводу освітнього процесу |
Центр практичної інформатикиНАН України |
Інститут професійно-технічної освіти НАПН України |
2020-2022 |
Система дистанційного навчання |
17. |
Розробка науково-методичного забезпечення підготовки фахівців |
Центр гуманітарної освіти НАН України |
Інститут професійно-технічної освіти НАПН України |
2020-2022 |
Освітні програми підготовки фахівців, робочі програми навчальних дисциплін, силабуси навчальних дисциплін |
18. |
Організація підвищення кваліфікації / стажування наукових працівників |
Установи НАН України |
Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, Центр підвищення кваліфікації для наукових, науково-педагогічних і педагогічних працівників |
2020-2022 |
Орієнтація змісту модулів освітньої програми підвищення кваліфікації наукових, науково-педагогічних і педагогічних працівників закладів вищої освіти та наукових установ на професійний й особистісний розвиток наукових працівників |
19. |
Семінар «Екологічна складова концепції сталого розвитку: кращі практики дитячих громадських організацій та об’єднань» |
Інститут географії НАН України |
Інститут проблем виховання НАПН України |
2020 |
Підготовка методичних рекомендацій |
20. |
Програма «Екологічними стежками рідної України для дітей та учнівської молоді Донецької області» |
Національний ботанічний сад імені М.М. Гришка НАН України |
Інститут проблем виховання НАПН України |
2020-2021 |
Реалізація програми, впровадження практик патріотичного виховання дітей та молоді, популяризація досвіду установ НАН України з питань збереження природно-заповідного фонду України |
21. |
Методологічний семінар «Голодомор в Україні у проекції світової інформаційно-освітньої рефлексії» |
Інститут історії України НАН України |
Інститут проблем виховання НАПН України |
листопад 2020 |
Розробка методичних рекомендацій |
22. |
Організація та проведення Всеукраїнської науково-практичної конференції молодих учених «Наукова молодь» |
Інститут проблем моделювання в енергетиці імені Г.Є. Пухова НАН України |
Інститут інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України |
осінь 2020, осінь 2021, осінь 2022 |
Збірник матеріалів наукової конференції |
23. |
Організація та проведення круглого столу «Роль молодих дослідників у процесі інтеграції української науки до європейського наукового простору» |
Установи НАН України, Ради молодих учених |
Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, Рада молодих науковців |
2020-2022 |
Налагодження ефективної взаємодії молодих учених НАН України та НАПН України, сприяння реалізації їх прав та інтересів, забезпечення активної участі молодих учених у проведенні наукових досліджень |
24. |
Організація та проведення вебінару до Міжнародного дня рідної мови «Рідномовна і багатомовна освіта у контексті сталого розвитку суспільства» |
Інститут літератури ім. Т.Г. Шевченка НАН України, Інститут української мови НАН України |
Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, Кафедра ЮНЕСКО «Неперервна професійна освіта ХХІ століття» |
2020-2022 |
Проведення онлайн-дискусії за участю науковців, представників громадських організацій, студентів і викладачів закладів вищої освіти, педагогічних працівників з проблем розвитку рідномовної і багатомовної освіти в Україні і світі з урахуванням пріоритетної теми, визначеної ЮНЕСКО щороку; творче використання прогресивної європейської ідеї мультилінгвізму в українському контексті трансформацій в освітньому просторі |
25. |
Проведення круглого столу «Громадянсько-патріотичні ідеї Т.Г. Шевченка в соціокультурному та освітньому просторі України» |
Інститут літератури ім. Т.Г. Шевченка НАН України |
Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, Кафедра ЮНЕСКО «Неперервна професійна освіта ХХІ століття» |
2020-2022 |
Розвиток шевченкознавства у міждисциплінарному контексті; використання потенціалу музеїв у осмисленні спадщини Т.Г. Шевченка учнівською і студентською молоддю; упровадження в освітній процес ідей гуманістичної педагогічної системи Тараса Шевченка; підтримка ідей Т.Г. Шевченка у формуванні особистості національної гідності, ідентичності |
26. |
Науково-практичний семінар «Наукова освіта – від теорії до практики» (до Дня науки) |
Національний центр «Мала академія наук України» |
Інститут обдарованої дитини НАПН України |
2020 |
Впровадження принципів і практик наукової освіти як нової освітньої парадигми |
27. |
Всеукраїнський відкритий науково-практичний форум «Інноваційні трансформації в сучасній освіті: виклики, реалії, стратегії» |
Національний центр «Мала академія наук України» |
Інститут обдарованої дитини НАПН України |
2020
|
Впровадження інноваційних освітніх теорій і практик. Збірник наукових статей |
28. |
Круглий стіл з питань глобалізації вищої освіти |
Інститут філософії імені Г.С. Сковороди НАН України |
Інститут вищої освіти НАПН України
|
2020-2022 |
Рекомендації круглого столу з питань глобалізації вищої освіти (національний та інституційний рівні) |
29. |
Проведення науково-практичної конференції «Освіта в сучасному інформаційному суспільстві: світовий досвід, українські реалії і перспективи» |
Інститут соціології НАН України |
Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України |
2021 |
Обговорення із науковою та освітянською спільнотами актуальних проблем нової української школи. Осмислення і вироблення нових психологічних підходів щодо вирішення цих проблем |
30. |
Проведення наукового семінару «Медіаосвіта як чинник соціалізації особистості в умовах системних змін» |
Інститут соціології НАН України |
Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України Інститут соціальної та політичної психології НАПН України |
2022 |
Обговорення із науково та освітянською спільнотами психологічних проблем, методів і перспектив медіаосвіти в сучасних умовах |
31. |
Проведення постійно діючого міждисциплінарного наукового семінару Фонду В.М. Глушкова «Проблеми розвитку розуму і взаємодії розумних систем та їх підсистем» |
Київський будинок вчених НАН України |
Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України |
2020-2022 |
Широке оприлюднення наукового доробку вчених НАПН України та активне і поглиблене обговорення і дійсне впровадження нових ідей в наближені наукові галузі |
32. |
Залучення наукових працівників Українського науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи у якості експертів під час Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів – членів Малої академії наук України за напрямом «Психологія» |
Національний центр «Мала академія наук України» |
Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи |
2020-2022 |
Проведення Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів – членів Малої академії наук України на високому науково-методичному рівні |
33. |
Укладення угоди про співпрацю |
Національна бібліотека України ім. В.І. Вернадського |
Державна науково-педагогічна бібліотека України ім. В.О. Сухомлин-ського |
2020 |
Угода |
34. |
Всеукраїнський бібліотечний «Біографічний рейтинг» |
Національна бібліотека України ім. В.І. Вернадського |
Державна науково-педагогічна бібліотека України ім. В.О. Сухомлин-ського
|
щорічно |
Експерт – Л.Д. Березівська |
35. |
Координація бібліометричних технологій і наукознавчих досліджень в установах НАН і НАПН України |
Національна бібліотека України ім. В.І. Вернадського |
Державна науково-педагогічна бібліотека України ім. В.О. Сухомлин-ського |
постійно |
Сприяння представленню науковців НАПН України у провідних наукометричних системах |
36. |
Кооперативна співпраця з нарощення наукової загальнодержавної реферативної бази даних «Україніка наукова» та УРЖ «Джерело» |
Національна бібліотека України ім. В.І. Вернадського |
Державна науково-педагогічна бібліотека України ім. В.О. Сухомлин-ського |
постійно |
Галузевий сегмент УРЖ «Джерело» Серія 3. Соціальні та гуманітарні науки. Мистецтво» та загальнодержавної реферативної бази даних «Україніка наукова» |
37. |
Проведення реставрації документів на паперових носіях із фонду рідкісних видань |
Національна бібліотека України ім. В.І. Вернадського |
Державна науково-педагогічна бібліотека України ім. В.О. Сухомлин-ського |
за потреби |
Реставровані друковані видання |
38. |
Участь співробітників Національної бібліотеки України ім. В.І. Вернадського у науково-практичних заходах Державної науково-педагогічної бібліотеки України ім. В.О. Сухомлинського |
Національна бібліотека України ім. В.І. Вернадського |
Державна науково-педагогічна бібліотека України ім. В.О. Сухомлин-ського |
постійно |
Матеріали (тези) заходу |
39. |
Участь співробітників Державної науково-педагогічної бібліотеки України ім. В.О. Сухомлинського у щорічній міжнародній науковій конференції «Бібліотека. Наука. Комунікація» Національної бібліотеки України ім. В.І. Вернадського |
Національна бібліотека України ім. В.І. Вернадського |
Державна науково-педагогічна бібліотека України ім. В.О. Сухомлин-ського |
щорічно |
Виступи, доповіді як апробація проміжних наукових результатів |
40. |
Науково-дослідницький і публічно-презентаційний проект «Україна в період зміни політичних поколінь» |
Інститут політичних і етнонаціональних досліджень ім. І.Ф. Кураса НАН України |
Інститут соціальної та політичної психології НАПН України |
2020-2025 |
Цикл науково-практичних семінарів, круглих столів. Спільні публікації, інформаційно-аналітичні матеріали, рекомендації з питань психології поколінь |
41. |
Міждисциплінарний семінар «Породжені війною спільноти як соціальні донори і реципієнти» |
Інститут соціології НАН України |
Інститут соціальної та політичної психології НАПН України |
2021 |
Міждисциплінарний кластер знань щодо психології примирення породжених війною спільнот і подолання воєнної травматизації. Матеріали семінару. |
42. |
Науково-практична конференція «Освіта і наука як інструмент збереження соціальної стійкості в умовах високої невизначеності майбутнього і прискорених змін в економіці та житті суспільства» |
Інститут досліджень науково-технічного потенціалу та історії науки ім. Г.М. Доброва НАН України |
Інститут соціальної та політичної психології НАПН України |
за домовленістю |
Рекомендації Національній раді з питань розвитку науки і технологій, МОН України, Комітету з питань освіти, науки та інновацій |
43. |
Комунікація та взаємодія дослідницької інфраструктури НАПН України та науково-дослідних інститутів гуманітарного спрямування НАН України (проведення наукових досліджень, обмін інформацією, проведення спільних масових заходів, підготовка пропозицій органам влади) |
Відділення історії, філософії та права НАН України, Відділення літератури, мови та мистецтвознавства НАН України |
Відділення, установи НАПН України |
за домовленістю |
Пропозиції Президіям НАН та НАПН України |
44. |
Круглий стіл на тему «Наукова школа як точка росту наукового знання» |
Інститут досліджень науково-технічного потенціалу та історії науки ім. Г.М. Доброва НАН України |
Відділення вищої освіти НАПН України, Відділення загальної педагогіки та філософії освіти НАПН України |
за домовленістю |
Рекомендації Національній раді з питань розвитку науки і технологій, МОН України, Комітету з питань освіти, науки та інновацій |
45. |
Спільна дослідно-експериментальна робота всеукраїнського рівня за темою «Організаційно-педагогічні умови створення і функціонування STEM-центру» на базі Державного професійно-технічного навчального закладу «Криворізький навчально-виробничий центр» на 2018-2020 роки |
Національний центр «Мала академія наук України» |
Відділення професійної освіти і освіти дорослих НАПН України |
2019-2021 |
Проведення спільної дослідно-експериментальної роботи всеукраїнського рівня |
46. |
Науково-практичний семінар «Наукова освіта – від теорії до практики» |
Національний центр «Мала академія наук України» |
Інститут обдарованої дитини НАПН України |
щороку |
Впровадження принципів та практик наукової освіти як нової освітньої парадигми |
47. |
Всеукраїнський відкритий науково-практичний форум «Інноваційні трансформації в сучасній освіті: виклики, реалії, стратегії» |
Національний центр «Мала академія наук України» |
Інститут обдарованої дитини НАПН України |
щороку |
Впровадження інноваційних освітніх теорій та практик. Збірник тез |
48. |
Молодіжний Симпозіум з історії науки, техніки та освіти «Пріоритети української науки» |
Інститут досліджень науково-технічного потенціалу та історії науки ім. Г.М. Доброва |
Інститут педагогіки НАПН України, Державна науково-педагогічна бібліотека України ім. В.О. Сухомлин-ського |
за домовленістю |
Рекомендації Національній раді з питань розвитку науки і технологій, МОН України, Комітету з питань освіти, науки та інновацій |
49. |
Проведення експертного оцінювання в рамках теми «Наукові засади еволюції академічної та університетської моделей організації дослідницької діяльності та перспективи їх взаємодії у національному та світовому контексті» |
Інститут досліджень науково-технічного потенціалу та історії науки ім. Г.М. Доброва |
Інститут |
за домовленістю |
Рекомендації Національній раді з питань розвитку науки і технологій, МОН України, Комітету з питань освіти, науки та інновацій |
50. |
Всеукраїнський фестиваль науки |
Установи НАН України |
Установи НАПН України |
щороку |
Популяризація досягнень науки, налагодження зв’язків із громадськістю та засобами масової інформації, залучення молоді до наукових досліджень, формування інноваційної культури в суспільстві |
51. |
Участь у загальних зборах і засіданнях президій НАН та НАПН України |
Члени Президії НАН України |
Члени Президії НАПН України |
постійно |
Постанови загальних зборів і президій НАН України та НАПН України |
52. |
Участь вчених НАН та НАПН України у редколегіях наукових періодичних видань |
Установи НАН України |
Установи НАПН України |
постійно |
Членство вчених НАН та НАПН України у редакційних колегіях наукових періодичних видань |
53. |
Участь вчених НАН та НАПН України у рецензуванні рукописів статей для наукових періодичних видань |
Установи НАН України |
Установи НАПН України |
постійно |
Рецензії на рукописи статей для наукових періодичних видань |
54. |
Залучення вчених НАН та НАПН України до рецензування видавничої продукції (друкованих та електронних видань) |
Установи НАН України |
Установи НАПН України |
постійно |
Рецензії на рукописи видавничої продукції (друкованих та електронних видань) для рекомендації їх до публікації (друку) |
55. |
Залучення вчених НАН та НАПН України до спільної експертної діяльності у складі експертних рад, комісій, робочих груп тощо |
Установи НАН України |
Установи НАПН України |
постійно |
Членство вчених НАН та НАПНУкраїни в спільних експертних радах, комісіях, робочих групах тощо |
56. |
Участь в організації та проведенні тематичних науково-комунікаційних та виставкових заходів |
Установи НАН України |
Установи НАПН України |
постійно |
Популяризація досягнень науки, налагодження зв’язків із громадськістю та засобами масової інформації, формування інноваційної культури в суспільстві |