ВСТУП
Програму спільної діяльності Міністерства освіти і науки України та Національної академії педагогічних наук України на 2021-2023 роки розроблено з метою реалізації законодавства у сфері освіти і науки, Указу Президента України «Про цілі сталого розвитку України на період до 2030 року» від 30 вересня 2019 р. № 722/2019, Поступу команди Міністерства освіти і науки України на зміцнення системи освіти і науки України (липень-вересень 2020)й Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом.
У Програмі виокремлено вісім пріоритетних напрямів співпраці:
1. Доступна та якісна дошкільна освіта.
2. Нова українська школа.
3. Сучасна професійна (професійно-технічна) і фахова передвища освіта.
4. Якісна вища освіта та розвиток освіти дорослих.
5. Розвиток науки та інновацій.
6. Цифровізація освіти.
7. Психологічний супровід освіти.
8. Загальні проблеми розвитку освітнього простору.
У кожному розділі визначено заходи, спрямовані на реалізацію нагальних завдань з реформування вітчизняної освіти.
Об’єднання зусиль фахівців МОН України та учених НАПН України відкриває нові можливості в науковому, методичному та інформаційному супроводі розвитку сучасної освіти, сприятиме ефективному розв’язанню актуальних проблем, що постали перед національною системою освіти в нових умовах розвитку українського суспільства в контексті європейської інтеграції і світової глобалізації.
ПРОГРАМА СПІЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ ТА
НАЦІОНАЛЬНОЇ АКАДЕМІЇ ПЕДАГОГІЧНИХ НАУК УКРАЇНИ
на 2021-2023 роки
№ з/п |
Зміст діяльності |
Виконавці |
Термін виконання |
Результати діяльності |
|
від МОН України |
від НАПН України |
||||
Доступна та якісна дошкільна освіта |
|||||
1. |
Оновлення програм розвитку дітей відповідно до нового Базового компонента дошкільної освіти |
Директорат дошкільної, позашкільної та інклюзивної освіти |
Інститут психології імені Г.С. Костюка |
2023 |
Навчально-методичний посібник «Дошкільник: крок у шкільне життя», методичні рекомендації «Інструментарій оцінювання готовності дитини старшого дошкільного віку до навчання в умовах реформування української школи» |
2. |
Наукове керівництво дослідно-експериментальною роботою «Психолого-педагогічні умови становлення ціннісних орієнтацій дітей в ігровій та навчальній діяльності освітньої системи «Радість розвитку» |
Директорат дошкільної, позашкільної та інклюзивної освіти |
Інститут психології імені Г.С. Костюка |
2022-2023 |
– Проведення всеукраїнської конференції; – інноваційна модель комплексної освіти та розвитку особистості дітей дошкільного та молодшого шкільного віку |
3. |
Розроблення методичного забезпечення для центрів раннього розвитку у системі дошкільної освіти для дітей від народження і до двох років |
ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Інститут проблем виховання |
2021-2023 |
Методичні посібники, методичні рекомендації |
4. |
Розроблення методичного інструментарію для створення сучасного освітнього середовища в закладах дошкільної освіти |
ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Інститут проблем виховання |
2021-2023 |
Методичні посібники, методичні рекомендації |
5. |
Розроблення змістового, програмного і методичного забезпечення дошкільної освіти дітей з особливими потребами, спрямованої на розвиток первинного соціального досвіду та позитивних особистісних якостей кожної дитини |
Директорат дошкільної, позашкільної та інклюзивної освіти |
Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка |
2021-2023 |
Забезпечення закладів дошкільної освіти навчально-виховними програмами, методичними посібниками, наочно-дидактичним матеріалом розробленими на основі Базового компонента дошкільної освіти |
6. |
Розвиток інформаційно-комунікаційної компетентності педагогів дошкільної освіти |
ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Інститут інформаційних технологій і засобів навчання |
2021-2023 |
Тематичні вебінари з розвитку інформаційно-комунікаційної компетентності педагогів дошкільної освіти, методичні рекомендації |
7. |
Науково-методичний супровід використання електронних освітніх ігрових ресурсів в освітньому процесі |
ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Інститут інформаційних технологій і засобів навчання |
2021-2023 |
Тематичні вебінари з методики використання електронних освітніх ігрових ресурсів в освітньому процесі, методичні рекомендації |
Нова українська школа |
|||||
8. |
Здійснення моніторингових досліджень реалізації Концепції Нової української школи в початковій школі |
Директорат шкільної освіти |
Інститут педагогіки |
2021-2023 |
Аналітичні матеріали |
9. |
Розвиток інституційної спроможності закладів загальної середньої освіти розробляти і розвивати власні освітні програми відповідно до державних стандартів освіти |
Директорат шкільної освіти |
Інститут педагогіки |
2021-2023 |
Методичні рекомендації |
10. |
Розроблення навчально-методичного забезпечення освітнього процесу в гімназії |
Директорат шкільної освіти |
Інститут педагогіки |
2021-2023 |
Підручники, навчальні, навчально-методичні посібники, дидактичні матеріали, зокрема електронні |
11. |
Розроблення проєкту Державного стандарту профільної середньої освіти |
Директорат шкільної освіти |
Інститут педагогіки |
2021-2022 |
Державний стандарт профільної середньої освіти |
12. |
Розроблення типової освітньої програми для профільної середньої освіти (зокрема для наукових ліцеїв) |
Директорат шкільної освіти |
Інститут педагогіки, Інститут обдарованої дитини |
2021-2023 |
Типова освітня програма профільної середньої освіти |
13. |
Науково-методичний супровід впровадження STEM-освіти в Україні |
Директорат шкільної освіти, ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Інститут педагогіки, Інститут інформаційних технологій і засобів навчання |
2021-2023 |
Методичні рекомендації, науково-практичні заходи |
14. |
Розроблення і розміщення на Національній освітній електронній платформі навчальних матеріалів для дистанційного навчання |
Директорат шкільної освіти |
Інститут педагогіки |
2021-2023 |
Навчальні, навчально-методичні посібники, дидактичні матеріали |
15. |
Розроблення науково-методичного забезпечення підготовки учнівської молоді до майбутнього сімейного життя та відповідального батьківства |
ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Інститут проблем виховання |
2020-2023 |
Монографія, методичні посібники та рекомендації з підготовки учнівської молоді до майбутнього сімейного життя і відповідального батьківства |
16. |
Створення сучасного науково-методичного забезпечення формування соціально успішної особистості старшокласника у системі загальної середньої освіти |
ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Інститут проблем виховання |
2022 |
Навчально- методичне забезпечення формування соціально успішної особистості старшокласника у системі загальної середньої освіти |
17. |
Розроблення навчально-методичного забезпечення військово-патріотичного виховання учнів в умовах ідейно-світоглядної конфронтації |
ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Інститут проблем виховання |
2021-2023 |
Навчально-методичне забезпечення військово-патріотичне виховання учнів в умовах ідейно-світоглядної конфронтації |
18. |
Розроблення науково-методичного забезпечення профільного і професійного самовизначення учнів |
ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Інститут проблем виховання |
2022 |
Методичні рекомендації з профільного і професійного самовизначення учнів |
19. |
Розроблення змісту, методів, форм, технологій та моделей соціального партнерства у вихованні громадянина-патріота |
ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Інститут проблем виховання |
2021-2023 |
Методичне забезпечення виховання громадянина-патріота |
20. |
Розроблення науково-методичного забезпечення освітнього процесу в закладах позашкільної освіти в умовах реалізації концепції «Нова українська школа» |
ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Інститут проблем виховання |
2021-2023 |
Науково-методичне забезпечення освітнього процесу в закладах позашкільної освіти в умовах реалізації концепції «Нова українська школа» |
21. |
Участь в організації та проведенні Всеукраїнського конкурсу «Джерело творчості» і Всеукраїнського конкурсу рукописів навчальної літератури для позашкільних навчальних закладів системи освіти |
ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Інститут проблем виховання |
2021-2023 |
Експертиза матеріалів Всеукраїнського конкурсу «Джерело творчості» і Всеукраїнського конкурсу рукописів навчальної літератури для позашкільних навчальних закладів системи освіти |
22. |
Розроблення методичних рекомендацій щодо реалізації типових освітніх програм в навчанні дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивних закладах освіти |
Директорат дошкільної, позашкільної та інклюзивної освіти |
Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка |
2021-2023 |
Методичні рекомендації щодо реалізації типових освітніх програм в навчанні дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивних закладах освіти |
23. |
Розроблення методичних рекомендації щодо оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими освітніми потребами початкової школи |
Директорат дошкільної, позашкільної та інклюзивної освіти |
Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка |
2021-2023 |
Методичне забезпечення оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими освітніми потребами початкової школи |
24. |
Розроблення навчально-методичного забезпечення для дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивних закладах освіти на основі оновлених освітніх стандартів |
Директорат дошкільної, позашкільної та інклюзивної освіти |
Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка |
2021-2023 |
Навчально-методичне забезпечення закладів спеціальної та загальної середньої освіти відповідно до концептуальних положень Нової української школи |
25. |
Організація та проведення семінарів-практикумів, тренінгів, майстер-класів та ін. для керівних та педагогічних працівників спеціальних та інклюзивних закладів середньої освіти |
Директорат дошкільної, позашкільної та інклюзивної освіти |
Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка |
2021-2023 |
Підготовка педагогічних кадрів до роботи з дітьми з особливими освітніми потребами в умовах Нової української школи |
26. |
Розроблення інноваційних методик комплексної оцінки розвитку дітей з особливими освітніми потребами |
Директорат дошкільної, позашкільної та інклюзивної освіти |
Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка |
2021-2023 |
Забезпечення методичним інструментарієм фахівців інклюзивно-ресурсних центрів, педагогічних працівників закладів освіти щодо визначення потреб та забезпечення психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами |
27. |
Розроблення методик раннього втручання і ранньої допомоги дітям з особливими освітніми потребами |
Директорат дошкільної, позашкільної та інклюзивної освіти |
Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка |
2021-2023 |
Забезпечення методичним інструментарієм фахівців інклюзивно-ресурсних центрів, педагогічних працівників дошкільних відділень та закладів дошкільної освіти |
28. |
Розроблення сучасних методик корекційно-розвивального супроводу дітей з особливими освітніми потребами |
Директорат дошкільної, позашкільної та інклюзивної освіти |
Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка |
2021-2023 |
Забезпечення методичним інструментарієм працівників інклюзивно-ресурсних центрів, педагогічних працівників та батьків з навчання та виховання дітей з особливими освітніми потребами |
29. |
Розроблення інноваційних навчальних матеріалів з медіаосвіти з урахуванням змін у глобальному інформаційному просторі та реформування освітньої системи в Україні |
ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Інститут соціальної та політичної психології |
2021-2023 |
Електронний підручник «Медіакультура», навчально-методичний посібник для вчителів та вихователів закладів позашкільної освіти «Медіатворчість», збірник навчальних медіаосвітніх програм «Наскрізна медіаосвіта» |
30. |
Науково-методичний супровід розвитку навчального середовища з використанням засобів доповненої та віртуальної реальностей в закладах загальної середньої освіти |
ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Інститут інформаційних технологій і засобів навчання |
2021-2023 |
Тренінги, вебінари, семінари, методичні рекомендації, монографії з питань розвитку навчального середовища з використанням засобів доповненої та віртуальної реальностей |
31. |
Науково-методичний супровід розвитку інформаційно-цифрового навчального середовища української школи |
ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Інститут інформаційних технологій і засобів навчання |
2021-2023 |
Тематичні вебінари, семінари, методичний посібник з питань розвитку інформаційно-цифрового середовища закладу загальної середньої освіти, електронні інформаційні бюлетені |
32. |
Науково-методичний супровід використання електронних освітніх ігрових ресурсів в освітньому процесі української школи |
ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Інститут інформаційних технологій і засобів навчання |
2021-2023 |
Тематичні вебінари з методики використання електронних освітніх ігрових ресурсів в освітньому процесі, методичні рекомендації |
33. |
Науково-методичний супровід формування інформаційно-комунікаційної компетентності вчителів української школи |
Директорати, ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Інститут інформаційних технологій і засобів навчання |
2021-2023 |
Тренінги, вебінари з розвитку інформаційно-комунікаційної компетентності вчителів української школи, методичні рекомендації |
34. |
Організація та проведення щорічного Всеукраїнського конкурсу загальноосвітніх навчальних закладів щодо визначення готовності до роботи з обдарованими учнями «Школа – джерело талантів» |
ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти», Національний центр «Мала академія наук України» |
Інститут обдарованої дитини |
2021-2023 |
Всеукраїнський конкурс-рейтинг закладів загальної середньої освіти «Школа – джерело талантів» |
35. |
Організація та проведення щорічного Всеукраїнського конкурсу «Творчий вчитель – обдарований учень» |
ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти», Національний центр «Мала академія наук України» |
Інститут обдарованої дитини |
2021-2023 |
Всеукраїнський конкурс «Творчий вчитель – обдарований учень» |
36. |
Науково-методичний супровід виявлення і підготовки до участі у міжнародних інтелектуальних змаганнях обдарованих учнів |
Національний центр «Мала академія наук України» |
Інститут обдарованої освіти |
2022-2023 |
Формування готовності команди обдарованих учнів України для участі у Міжнародній конференції молодих учених «ICYS» |
37. |
Онлайн-семінар «Зміст мистецької освіти в початковій школі (2 цикл)» |
ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
ДЗВО «Університет менеджменту освіти» |
2021 |
Підвищення кваліфікації 200 вчителів. У рамках навчання – розвиток критичного мислення, професійно-педагогічної компетентності вчителя, формування готовності до творчої реалізації положень концепції НУШ у практичній діяльності |
38. |
Цикл науково-методичних семінарів на тему «Діяльність психологічної служби у системі освіти щодо забезпечення психологічного благополуччя вчителів в умовах реалізації концепції «Нова українська школа» |
ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
ДЗВО «Університет менеджменту освіти» |
2021-2023 |
Методичні матеріали (електронний ресурс) з організації діяльності психологічної служби у системі освіти щодо забезпечення психологічного благополуччя вчителів в умовах реалізації концепції «Нова українська школа» |
39. |
Інформаційне забезпечення розвитку Нової української школи |
ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти», заклади освіти |
Державна науково-педагогічна бібліотека України імені В.О. Сухомлинського |
2021-2023 |
Формування електронного інформаційного ресурсу «Бібліотека Нової української школи» |
40. |
Проведення щорічного Всеукраїнського місячника шкільних бібліотек |
ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Державна науково-педагогічна бібліотека України імені В.О. Сухомлинського |
2021-2023 |
– Всеукраїнський місячник шкільних бібліотек України в рамках Міжнародного місячника шкільних бібліотек; – всеукраїнський вебінар за результатами Всеукраїнського місячника шкільних бібліотек |
Сучасна професійна (професійно-технічна) і фахова передвища освіта |
|||||
41. |
Розвиток інформаційно-комунікаційної компетентності викладачів професійно-технічної освіти |
ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Інститут інформаційних технологій і засобів навчання |
2021-2023 |
Тематичні вебінари з розвитку інформаційно-комунікаційної компетентності викладачів професійно-технічної освіти |
42. |
Наукове керівництво експериментальною роботою всеукраїнського рівня «Розвиток публічно-приватного партнерства у сфері професійної (професійно-технічної) освіти з використанням технологій стратегічного менеджменту» |
ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Інститут професійно-технічної освіти |
2021 |
– Методичні рекомендації; – всеукраїнська науково-практична конференція; – положення про організацію взаємодії публічно-приватного партнерства у сфері професійної (професійно-технічної) освіти з використанням технологій стратегічного менеджменту |
43. |
Наукове керівництво експериментальною роботою всеукраїнського рівня «Професійна підготовка кваліфікованих робітників для сфери обслуговування систем відновлювальної сонячної та теплової енергетики» |
ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Інститут професійно-технічної освіти |
2021 |
– Методичні рекомендації для викладачів спеціальних дисциплін та майстрів виробничого навчання; – проєкт стандарту професійної (професійно-технічної) освіти на модульно-компетентісній основі з професії «Майстер з монтажу та обслуговування систем відновлювальної енергетики» |
44. |
Наукове керівництво експериментальною роботою всеукраїнського рівня «Організація професійної підготовки майбутніх кваліфікованих робітників за дуальною формою здобуття освіти» |
ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Інститут професійно-технічної освіти |
2021 |
– Підручники для учнів закладів професійної (професійно-технічної) освіти; – круглий стіл; – всеукраїнський науково-практичний семінар; проєкт положення про організацію навчально-виробничого процесу в закладах професійної (професійно-технічної) освіти за дуальною формою здобуття освіти |
45. |
Розвиток проєктного менеджменту в закладах професійної (професійно-технічної) освіти у вітчизняній і зарубіжній практиці |
Директорат професійної освіти |
Інститут професійно-технічної освіти |
2021 |
Енциклопедія «Професійна (професійно-технічна) освіта України: початок ХХІ століття» |
46. |
Наукове керівництво експериментальними роботами всеукраїнського рівня «Формування готовності майбутніх кваліфікованих робітників до підприємницької діяльності» |
ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Інститут професійно-технічної освіти |
2021-2022 |
– Круглий стіл; – науково-практичний семінар; – навчальний посібник; – методичні рекомендації для педагогічних працівників закладів професійної (професійно-технічної) освіти |
47. |
Навчально-методичне забезпечення розвитку професійної компетентності майстрів виробничого навчання закладів професійної (професійно-технічної) освіти |
Директорат професійної освіти |
Інститут професійно-технічної освіти |
2022 |
Електронний ресурс для майстрів виробничого навчання закладів професійної (професійно-технічної) освіти |
48. |
Науково-методичний супровід професійної підготовки фахівців у закладах фахової передвищої освіти |
Директорат вищої освіти і освіти дорослих |
Інститут професійно-технічної освіти |
2021-2023 |
– Методичний посібник «Методичні основи оцінювання якості підготовки фахівців у закладах фахової передвищої освіти», практичний посібник «Оцінювання якості підготовки фахівців у закладах фахової передвищої освіти аграрної, будівельної та машинобудівної галузей», методичні рекомендації «Методичні рекомендації щодо розроблення валідних тестів у закладах фахової передвищої освіти» – ІІ, ІІІ Всеукраїнська науково-практична конференція «Фахова передвища освіта: сучасні виклики та перспективи розвитку» |
49. |
Участь у Міжнародному проєкті Erasmus+ «Нові механізми управління на основі партнерства та стандартизації підготовки викладачів професійної освіти в Україні (PAGOSTE)» |
Директорат професійної освіти |
Інститут професійно-технічної освіти |
2021 |
Круглий стіл; аналітична довідка за результатами національного опитування цільових груп щодо управління підготовкою викладачів професійної освіти |
Якісна вища освіта та розвиток освіти дорослих |
|||||
50. |
Розроблення концептуальних засад підготовки педагогічного персоналу до роботи з дорослими |
Директорат вищої освіти і освіти дорослих |
Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна |
2021-2023 |
Концепція підготовки педагогічного персоналу до роботи з дорослими |
51. |
Розроблення науково-методичного забезпечення професіоналізації педагогічних і науково-педагогічних працівників закладів вищої освіти |
Директорат вищої освіти і освіти дорослих |
Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна |
2021-2023 |
Монографія, навчальна програма, практичний посібник, методичні рекомендації, бібліографічний покажчик |
52. |
Науково-методичне забезпечення професійного й особистісного розвитку майбутніх учителів та вчителів-практиків |
Директорат вищої освіти і освіти дорослих |
Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна |
2021-2023 |
Монографія, навчальний посібник методичні рекомендації |
53. |
Забезпечення і вдосконалення якості вищої педагогічної освіти |
Директорат вищої освіти і освіти дорослих |
Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна |
2021-2023 |
Аналітичні матеріали «Теоретичні і методичні засади організації практики майбутніх вчителів у закладах вищої педагогічної освіти» |
54. |
Науково-методичний супровід проведення викладацької практики для здобувачів наукового ступеня доктора філософії у галузі знань «01 Освіта/Педагогіка» (спеціальність «011 Освітні, педагогічні науки») |
Директорат вищої освіти і освіти дорослих |
Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна |
2021-2023 |
Програма, методичні рекомендації |
55. |
Розроблення навчально-методичних матеріалів для підвищення кваліфікації педагогічних працівників на основі зарубіжного досвіду |
Директорат вищої освіти і освіти дорослих, ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна |
2021-2023 |
Дистанційний курс для підвищення кваліфікації вчителів старшої школи |
56. |
Оновлення змісту вищої освіти |
Директорат вищої освіти і освіти дорослих |
Інститут вищої освіти |
2021-2023 |
– Методична експертиза проектів стандартів вищої освіти; – тренінги для членів науково-методичних комісій; – методичні рекомендації з розроблення освітніх програм; – методичні рекомендації щодо визнання результатів навчання |
57. |
Підвищення якості викладання у вищій освіті |
Директорат вищої освіти і освіти дорослих |
Інститут вищої освіти |
2021-2023 |
– Професійний стандарт викладача закладу вищої освіти; – критерії для оцінювання якості викладання у закладі вищої освіти; – тренінги для підготовки тренерів з удосконалення викладання у вищій освіті; – методичні рекомендації для викладачів закладів вищої освіти з удосконалення викладання; – підвищення кваліфікації викладачів закладів вищої освіти |
58. |
Підвищення ефективності врядування закладами вищої освіти |
Директорат вищої освіти і освіти дорослих |
Інститут вищої освіти |
2021-2023 |
– Методичні рекомендації із забезпечення ефективного врядування у вищій освіті; – опис моделей та технологій оптимізації мережі закладів вищої освіти; – база даних кращих практик у діяльності закладів вищої освіти України; – пропозиції щодо запровадження та моніторингу КРІ у діяльність закладів вищої освіти для оцінювання ефективності управління |
59. |
Підвищення дослідницької спроможності університетів в умовах інтеграції вищої освіти і науки |
Директорат вищої освіти і освіти дорослих |
Інститут вищої освіти |
2021-2023 |
– Підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників з дослідницької діяльності; – критерії та показники для оцінювання ефективності діяльності науково-педагогічних працівників; – рекомендації для модернізації процедури атестації науково-педагогічних працівників закладів вищої освіти |
60. |
Розвиток інформаційно-комунікаційної компетентності педагогів в умовах неформальної освіти |
ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Інститут інформаційних технологій і засобів навчання |
2021-2023 |
Тематичні вебінари з розвитку інформаційно-комунікаційної компетентності педагогів в умовах неформальної освіти |
61. |
Науково-методичне забезпечення підготовки педагогічних працівників Малої академії наук України щодо використання інноваційних методик з наукової освіти |
Національний центр «Мала академія наук України» |
Інститут обдарованої дитини |
2021-2022 |
Семінари, посібники |
62. |
Міжнародний освітній проєкт «Фахове зростання працівників освіти засобами реалізації міжнародних проєктів» |
Директорат дошкільної, позашкільної та інклюзивної освіти |
ДЗВО «Університет менеджменту освіти» |
2021-2022 |
Інформаційно-методичні матеріали |
63. |
Підготовка здобувачів на другому (магістерському) рівні вищої освіти |
Директорат вищої освіти і освіти дорослих |
ДЗВО «Університет менеджменту освіти», Інститут професійно-технічної освіти |
2021-2023 |
Організація підготовки здобувачів у галузях знань: – «01 Освіта/Педагогіка»; – «05 Соціальні та поведінкові науки»; – «07 Управління та адміністрування»; – «08 Право»; – «28 Публічне управління та адміністрування» |
64. |
Підготовка здобувачів на третьому (освітньо-науковому) та науковому рівнях вищої освіти |
Департамент атестації кадрів вищої кваліфікації |
Наукові установи, ДЗВО «Університет менеджменту освіти» |
2021-2023 |
Організація підготовки здобувачів у галузях знань: – «01 Освіта / Педагогіка»; – «05 Соціальні та поведінкові науки»; – «23 Соціальна робота»; – «28 Публічне управління та адміністрування» |
65. |
Підвищення кваліфікації для осіб з вищою освітою |
Директорат вищої освіти і освіти дорослих |
ДЗВО «Університет менеджменту освіти», Інститут педагогіки, Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна, Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка, Інститут вищої освіти, Інститут професійно-технічної освіти |
2021-2023 |
Організація курсів підвищення кваліфікації керівних, наукових, науково-педагогічних та педагогічних працівників закладів освіти та установ |
Розвиток науки та інновацій |
|||||
66. |
Оновлення пріоритетних напрямів (тематики) розвитку науки та інноваційної діяльності, орієнтованих на досягнення Цілей сталого розвитку |
Директорати, ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Наукові установи, ДЗВО «Університет менеджменту освіти» |
2023 |
Пріоритетні напрями (тематика) наукових досліджень та науково-технічних (експериментальних) розробок Національної академії педагогічних наук України на 2023-2027 рр. |
67. |
Удосконалення інструментів оцінювання якості наукової діяльності |
Директорати, ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Наукові установи, ДЗВО «Університет менеджменту освіти» |
2021-2023 |
Результати атестації: – наукових установ НАПН України; – ДЗВО «Університет менеджменту освіти» у частині провадження ним наукової діяльності |
68. |
Участь у діяльності Ради молодих учених при МОН України |
Рада молодих учених при МОН України |
Ради молодих вчених НАПН України та підвідомчих установ |
2021-2023 |
– Членство у Раді молодих учених при МОН України вчених НАПН України; – спільні науково-практичні заходи |
69. |
Експертиза освітніх проєктів, підготовка інформаційно-аналітичних матеріалів |
Директорати, ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Наукові установи, ДЗВО «Університет менеджменту освіти» |
2021-2023 |
Експертні висновки, інформаційно-аналітичні матеріали |
70. |
Науково-методичний супровід інноваційних проектів, пілотних досліджень, педагогічних експериментів |
ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Наукові установи, ДЗВО «Університет менеджменту освіти» |
2021-2023 |
Інформаційно-аналітичні матеріали, програми і результати експериментів, експертні висновки |
71. |
Робота спеціалізованих вчених рад |
Департамент атестації кадрів вищої кваліфікації, заклади освіти |
Наукові установи, ДЗВО «Університет менеджменту освіти» |
2021-2023 |
Захист дисертацій на здобуття ступенів вищої освіти доктора філософії й доктора наук працівниками наукових установ та закладів освіти |
72. |
Діяльність Міжвідомчої ради з координації досліджень у галузі освіти, педагогіки і психології |
Директорати, ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Президія НАПН України |
2021-2023 |
Експертне оцінювання проєктів досліджень у галузі освіти/педагогіки, соціальних і поведінкових наук (психології) |
73. |
Підготовка наукових періодичних видань, співзасновниками яких є заклади вищої освіти МОН України та наукові установи, заклад вищої освіти НАПН України |
Директорати, ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Наукові установи, ДЗВО «Університет менеджменту освіти» |
2021-2023 |
– Участь у роботі редакційних рад і колегій наукових періодичних видань; – рецензування рукописів статей; – сприяння представленню видань у світовій системі наукових комунікацій |
74. |
Проведення спільних науково-методичних конференцій, науково-практичних семінарів, круглих столів, вебінарів тощо, зокрема з проблем подолання наслідків пандемії COVID-19 |
Директорати, ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Наукові установи, ДЗВО «Університет менеджменту освіти» |
2021-2023 |
Збірники матеріалів конференцій, семінарів, рекомендації заходів |
75. |
Організація і проведення щорічних освітянських виставок |
Директорати, ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Наукові установи, ДЗВО «Університет менеджменту освіти» |
2021-2023 |
– Підготовка експозиційних матеріалів; – участь у семінарах, круглих столах, майстер-класах, які проводяться під час виставок |
76. |
Участь у щорічних серпневих конференціях, нарадах, розширених колегіях |
Директорати, ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Наукові установи, ДЗВО «Університет менеджменту освіти» |
2021-2023 |
Виступи фахівців міністерства, вчених академії |
77. |
Науково-методичний супровід використання інформаційно-цифрових технологій для оцінювання результативності педагогічних досліджень |
Директорати |
Інститут інформаційних технологій і засобів навчання |
2021-2023 |
Методичний посібник з використання інформаційно-цифрових технологій у педагогічних дослідженнях, методичні рекомендації з використання інформаційно-цифрових технологій для оцінювання результативності педагогічних досліджень |
Цифровізація освіти |
|||||
78. |
Науково-методичний супровід дистанційного та змішаного навчання |
ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Інститут інформаційних технологій і засобів навчання |
2021-2023 |
Тренінги, семінари, вебінари, методичні рекомендації |
79. |
Науково-методичний супровід впровадження електронних освітніх ресурсів в початковій школі |
ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Інститут інформаційних технологій і засобів навчання |
2021-2023 |
Тренінги, семінари, вебінари, методичні рекомендації |
80. |
Науково-методичний супровід формування та впровадження хмаро орієнтованих навчальних та інформаційно-освітніх середовищ в системі загальної середньої освіти |
Директорати, ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Інститут інформаційних технологій і засобів навчання |
2021-2023 |
Навчально-методичні, інформаційно-аналітичні матеріали з питань проектування і впровадження хмаро орієнтованих систем відкритої науки в освіті вчителів |
81. |
Науково-методичний супровід впровадження STEM-освіти в Україні |
ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Інститут інформаційних технологій і засобів навчання |
2021-2023 |
Методичні рекомендації з питань запровадження STEM-освіти із використанням хмарних сервісів |
82. |
Науково-методичний супровід формування інформаційно-комунікаційної компетентності вчителів в умовах хмаро орієнтованого навчального середовища |
Директорати, ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Інститут інформаційних технологій і засобів навчання |
2021-2023 |
Тренінги, методичні рекомендації, методичний посібник з питань використання сервісів хмаро орієнтованих систем відкритої науки для розвитку інформаційно-комунікаційної компетентності вчителів |
83. |
Створення науково-освітніх online платформ для дітей з особливими освітніми потребами |
Директорат дошкільної, позашкільної та інклюзивної освіти |
Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка |
2021-2023 |
Впровадження сучасних інформаційних технологій та цифрових освітніх платформ з метою надання якіснихосвітніх послуг особам з особливими освітніми потребами |
84. |
Проведення Всеукраїнського конкурсу «Планета-ІТ» на кращий електронний освітній ресурс за номінаціями |
ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Інститут професійно-технічної освіти |
2021 |
Організація роботи конкурсної комісії, оцінювання конкурсних робіт |
85. |
Науково-методичне забезпечення створення електронного журналу відкритого доступу для оприлюднення результатів наукової діяльності учнів Малої академії наук України |
Національний центр «Мала академія наук України» |
Інститут обдарованої освіти |
2021-2022 |
Методичні рекомендації |
86. |
Акумуляція повнотекстових документів щодо освіти та розширення відкритого доступу користувачам до електронних ресурсів |
ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Державна науково-педагогічна бібліотека України імені В.О. Сухомлинського |
2021-2023 |
Розвиток та наповнення Науково-педагогічної електронної бібліотеки Державної науково-педагогічної бібліотеки України імені В.О. Сухомлинського |
Психологічний супровід освіти |
|||||
87. |
Розроблення методичного забезпечення діяльності практичних психологів, соціальних педагогів і методистів у закладах освіти |
Директорат шкільної освіти |
Інститут психології імені Г.С. Костюка |
2021-2023 |
Методичний посібник «Система ранньої діагностики відхилень в розвитку особистості», практичний посібник «Ціннісна підтримка розвитку обдарованої особистості в освітньому просторі. Психологічна технологія», навчальний посібник «Психологія когнітивних процесів», навчально-методичні посібники «Психологічний супровід взаємодії суб’єктів освітнього простору», «Сучасні тренінгові технології розвитку особистості в освіті», психологічний практикум «Діагностика та профілактика перфекціонізму та прокрастинації в освітній практиці», методичні рекомендації «Психологічна діагностика взаємодії суб’єктів освітнього простору» |
88. |
Створення безпечного освітнього середовища, вільного від будь-яких форм насильства та дискримінації (надання психолого-педагогічної підтримки учасникам освітнього процесу) |
Директорат шкільної освіти |
Інститут психології імені Г.С. Костюка |
2023 |
Практикум «Психологічні засоби запобігання явищам залякування та цькування (булінгу) в шкільному середовищі», практичний посібник «Психологічне діагностування проявів адаптаційних розладів у суб’єктів освітнього простору» |
89. |
Розбудова нової системи освіти дорослих, що базується на інтеграції формальної, неформальної та інформальної освіти з широким використанням цифрових технологій |
Директорат вищої освіти і освіти дорослих |
Інститут психології імені Г.С. Костюка |
2021-2022 |
Монографія «Психологічні механізми становлення суб’єктності дорослих у віртуальному просторі» |
90. |
Удосконалення наукового забезпечення розвитку персоналу освітніх організацій |
Директорат шкільної освіти |
Інститут психології імені Г.С. Костюка |
2021 |
Монографія «Психолого-організаційні детермінанти забезпечення психологічного здоров’я персоналу освітніх організацій в умовах соціальної напруженості» |
91. |
Моніторингове дослідження стану психологічної готовності педагогічного персоналу до професійної діяльності в умовах Нової української школи |
Директорат вищої освіти і освіти дорослих |
Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна |
2021-2023 |
Аналітичні матеріали «Розвиток психологічної готовності педагогічного персоналу до професійної діяльності в умовах Нової української школи» |
92. |
Психологічне забезпечення професійної діяльності педагогічних працівників |
Директорат вищої освіти і освіти дорослих |
Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна |
2021-2023 |
Практичні та методичні посібники, методичні рекомендації |
93. |
Створення консультативно - тренінгового центру «Психологічний консультативно-тренінговий центр» підтримки фахівців, дітей з особливими освітніми потребами та їхніх батьків |
Директорат дошкільної, позашкільної та інклюзивної освіти |
Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка |
2021 |
– Науково-методичне консультування психологів, педагогів, учнів, батьків з розв’язання особистісних проблем та підвищення їх психологічної та педагогічної культури; – запровадження в практику роботи сучасних методів і засобів діагностики розвитку дитини з особливими потребами; – здійснення діагностичної, психопрофілактичної, корекційно-розвивальної та консультативної роботи; – розроблення системи психологічних, нейропсихологічних тренінгів та науково-практичних семінарів; – психологічний супровід у вирішенні індивідуальних проблем родин, які виховують дітей з особливими потребами; – здійснення психологічного супроводу осіб з особливими потребами на різних вікових етапах їх становлення та при вирішенні нормативних й ненормативних криз та ін. |
94. |
Розроблення методичного забезпечення для інтенсифікації масового впровадження наскрізної медіаосвіти у вітчизняну освітню практику |
ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Інститут соціальної та політичної психології |
2021-2023 |
Методичний посібник «Інноваційні психологічні засоби розвитку медіаосвіти», методичні рекомендації «Розвиток медіаосвіти в територіальній громаді» |
95. |
Розроблення теоретичних основ удосконалення наявних та створення нових психологічних технологій фасилітації проблемної міжгрупової взаємодії та алгоритмів долання міжгрупових конфліктів в освітньому середовищі |
ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Інститут соціальної та політичної психології |
2023 |
Навчально-методичний посібник «Психологія міжгрупової взаємодії: від конфлікту до порозуміння», програма спецкурсу «Психологія міжгрупової взаємодії» для магістрів та аспірантів закладів вищої освіти психологічного та педагогічного профілів, слухачів інститутів післядипломної педагогічної освіти |
96. |
Розроблення технологій соціально-психологічної підтримки представників меншин, які зазнають стигматизації в освітньому середовищі |
ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Інститут соціальної та політичної психології |
2021-2023 |
Практичний посібник «Стигматизовувані меншини: технології соціально-психологічної підтримки», методичні рекомендації «Соціально-психологічні засоби підвищення толерантності до інакшості і різноманіття в освітньому середовищі», навчальна програма для системи післядипломної педагогічної освіти «Соціально-психологічні проблеми стигматизації у сфері освіти» |
97. |
Розроблення комплексу соціально-психологічних технологій для забезпечення ефективної підтримки педагогічною спільнотою та громадськістю реформ у сфері загальної середньої освіти |
ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Інститут соціальної та політичної психології |
2021-2023 |
Практичні посібники «Нова українська школа: соціально-психологічні технології підтримки», «Психологічні ресурси взаємодії школи, сім’ї, громади», методичні рекомендації «Соціально-психологічне супроводження діалогу між учасниками реформування загальної середньої освіти», «Забезпечення соціально-психологічної підтримки громадськістю профільної 12-річної школи» |
98. |
Розроблення системи підвищення готовності і технологій підготовки учасників освітнього процесу до дій у надзвичайних ситуаціях |
ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Інститут соціальної та політичної психології |
2021-2023 |
Практичний посібник «Готовність особистості до конструктивної поведінки в надзвичайних ситуаціях», методичні рекомендації «Забезпечення психологічної безпеки учасників освітнього процесу», «Надання першої психологічної допомоги в надзвичайних ситуаціях» |
99. |
Розроблення практично зорієнтованої соціально-психологічної концепції та визначення ресурсів розвитку громадянської компетентності студентської молоді |
ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Інститут соціальної та політичної психології |
2021-2023 |
Практичний посібник «Соціально-психологічні ресурси розвитку громадянської компетентності майбутніх педагогів», методичні рекомендації «Розвиток громадянської компетентності студентської молоді» |
100. |
Розроблення способів соціально-психологічного супроводу суб’єктів освітнього процесу, постраждалих від воєнних дій, у період переходу до умов мирного життя |
ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Інститут соціальної та політичної психології |
2021-2023 |
Практичний посібник «Як допомогти особистості у період переходу від війни до миру: соціально-психологічний супровід», навчальна програма «Як здійснювати соціально-психологічний супровід» |
101. |
Наукове та методичне забезпечення діагностики когнітивних та особистісних чинників самовизначення щодо майбутньої професії обдарованих учнів ліцею |
Національний центр «Мала академія наук України» |
Інститут обдарованої дитини |
2021 |
Інструментарій діагностики чинників самовизначення щодо майбутньої професії обдарованих учнів ліцею, методичний посібник |
102. |
Науково-методичне забезпечення діагностики чинників інтелектуальної обдарованості учнів |
Національний центр «Мала академія наук України» |
Інститут обдарованої дитини |
2021-2023 |
Інструментарій діагностики чинників розвитку обдарованості, методичні посібники, методичні рекомендації |
103. |
Розроблення та затвердження Концепції модернізації психологічної служби у системі освіти України в умовах освітніх реформ |
ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи |
2021 |
Концепція модернізації психологічної служби у системі освіти України в умовах освітніх реформ |
104. |
Розроблення моделей діяльності психологічної служби в умовах децентралізації |
ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи |
2021 |
Модель (моделі) діяльності психологічної служби в умовах децентралізації |
105. |
Розроблення методичних рекомендацій щодо психологічного супроводу діяльності вчителя в умовах реформування освіти |
ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи |
2022 |
Практичний посібник «Науково-методичні основи психологічного супроводу діяльності вчителя в умовах реформування освіти (діагностика і корекція)» |
106. |
Розроблення методичних матеріалів щодо психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами |
ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи |
2021 |
Колективна монографія «Психолого-педагогічні засади технологій супроводу дітей з особливими освітніми потребами у процесі їх соціальної інтеграції» |
107. |
Забезпечення реалізації плану заходів експерименту всеукраїнського рівня «Формування гуманістичних відносин між учасниками освітнього процесу шляхом упровадження моделі «Мирна школа» на 2019-2022 роки» |
ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи |
2021-2022 |
Розроблення системної технології організації освітнього процесу «Мирна школа», що сприятиме формуванню безпечного середовища у шкільній громаді та формуванню гуманістичних відносин між учасниками освітнього процесу |
108. |
Розроблення системи роботи працівника психологічної служби щодо створення безпечного освітнього середовища |
ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи |
2021 |
Практичний посібник «Психологічний супровід формування демократичних засад та профілактики і розв’язання конфліктів у закладі освіти» |
109. |
Розроблення методичних матеріалів щодо подолання негативних соціально-психологічних наслідків пандемії COVID-19 |
ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи |
2021-2022 |
Посібник для працівників психологічної служби «Подолання психологічних і соціально-педагогічних наслідків пандемії COVID-19 у закладі освіти» |
110. |
Визначення алгоритмів роботи спеціаліста психологічної служби щодо роботи в онлайн-режимі та розроблення методичних рекомендацій щодо застосування технологій дистанційних форм надання психологічних та соціально-педагогічних послуг учасникам освітнього процесу |
ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи |
2021-2022 |
Методичні рекомендації щодо застосування технологій дистанційних форм надання психологічних та соціально-педагогічних послуг учасникам освітнього процесу |
Загальні проблеми розвитку освітнього простору |
|||||
111. |
Участь у розробленні законодавчих і нормативно-правових документів у галузі освіти, стандартів освіти, програм тощо |
Директорати, ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Наукові установи, ДЗВО «Університет менеджменту освіти» |
2021-2023 |
– Закони України «Про професійну (професійно-технічну) освіту», «Про освіту дорослих» та ін.; – нормативно-правові документи; – концепції, стратегії, плани заходів; – державні стандарти тощо |
112. |
Участь вчених НАПН України в роботі колегій, Наукової ради, Науково-методичної ради (науково-методичних комісій/підкомісій), робочих груп, конкурсних комісій МОН України |
Директорати, ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Наукові установи, ДЗВО «Університет менеджменту освіти» |
2021-2023 |
Експертні висновки, рекомендації, інформаційно-аналітичні матеріали |
113. |
Експертиза навчальної, навчально-методичної літератури, засобів навчання та навчального обладнання для закладів дошкільної, початкової, середньої (зокрема для дітей з особливим освітніми потребами), позашкільної, професійної (професійно-технічної) освіти тощо, засобів навчання і навчального обладнання для надання грифів і свідоцтв МОН України |
Директорати, ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Наукові установи, ДЗВО «Університет менеджменту освіти» |
2021-2023 |
Експертні висновки |
114. |
Забезпечення доступу вчених та науково-педагогічних працівників до джерел наукової і науково-технічної інформації |
Директорати, ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Інститут інформаційних технологій і засобів навчання |
2021-2023 |
Методично-технологічний супровід Електронної бібліотеки Національної академії педагогічних наук України (https://lib.iitta.gov.ua/) |
115. |
Моніторинг ставлення населення до реформ у сфері освіти |
ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» |
Інститут соціальної та політичної психології |
2021-2023 |
Інформаційно-аналітичні матеріали за результатами досліджень |
116. |
Науково-інформаційне забезпечення науковців і практиків освітянської галузі МОН України з питань інноваційного розвитку національної освіти, педагогіки та психології |
ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти», заклади вищої освіти |
Державна науково-педагогічна бібліотека України імені В.О. Сухомлинського |
2021-2023 |
– Підготовка наукової, навчальної, виробничо-практичної, довідкової, інформаційно-аналітичної та бібліографічної продукції з актуальних питань освіти, педагогіки; – надання доступу до міжнародних баз даних; – наповнення електронного каталогу Державної науково-педагогічної бібліотеки України імені В.О. Сухомлинського, зокрема корпоративна співпраця з закладами освіти щодо наповнення баз даних Державної науково-педагогічної бібліотеки України імені В.О. Сухомлинського «Періодика», «Галузева реферативна база даних»; – наповнення галузевого сегменту загальнодержавної реферативної бази даних «Україніка наукова», Українського реферативного журналу «Джерело» |