НАПН України
Закладка 1Закладка 2Закладка 2
Проміжні результати наукового дослідження «Трансформація професійного розвитку педагогічних і науково-педагогічних працівників в умовах відкритого університету післядипломної освіти»

21 грудня на засіданні Президії НАПН України розглянуто питання про проміжні результати наукового дослідження «Трансформація професійного розвитку педагогічних і науково-педагогічних працівників в умовах відкритого університету післядипломної освіти», виконуваного науковцями Центрального інституту післядипломної освіти ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України упродовж 2021–2025 рр.

З доповіддю виступила керівник наукового дослідження (державний реєстраційний номер 0120U104637), директор Центрального інституту післядипломної освіти (далі – ЦІПО) ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України, доктор педагогічних наук, професор Тамара Сорочан. Зі співдоповіддю виступив голова комісії Президії, директор Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, член-кореспондент НАПН України, доктор педагогічних наук, професор Лариса Лук’янова. Під час обговорення зазначено, що потреба в дослідженні зумовлена запитами суспільства і держави в дистанційному підвищенні кваліфікації фахівців в умовах спочатку карантинних обмежень, а тепер розв’язаної РФ повномасштабної війни. Розроблення теоретичних і методичних засад професійного розвитку фахівців в умовах цифровізації, у відкритому університеті післядипломної освіти, впливає на підвищення якості освітніх послуг та створює необхідні передумови для формування орієнтованої на потреби сучасного суспільства системи професійного розвитку педагогічних і науково-педагогічних працівників.

Найсуттєвішими проміжними результатами наукового дослідження є:

-      розроблення концепції відкритого університету післядипломної освіти, теоретико-методологічних основ трансформації професійного розвитку педагогічних і науково-педагогічних працівників, визначено основні поняття за темою дослідження;

-      теоретичне обґрунтування, розроблення й апробація моделі відкритої цифрової комплексної екосистеми Українського відкритого університету післядипломної освіти (далі – УВУПО), зокрема модульної багатофункціональної моделі; цифрової екосистеми; процесуальної моделі функціонування цифрової екосистеми; організації та управління освітнім процесом; індивідуалізації траєкторії професійного розвитку – андрагогічного циклу, а також розроблено п’ять моделей професійного розвитку фахівців професійно-технічної освіти, що будуть затребувані в перспективі повоєнного відновлення України;

-      розроблення і впровадження веб-порталу «Український відкритий університет післядипломної освіти», інноваційного цифрового освітнього середовища з урахуванням особливостей освіти дорослих на основі автентичної платформи Adult Learning.

Згідно з концепцією у структурі УВУПО для наукової і методичної комунікації, навчально-методичного супроводу освітнього процесу та забезпечення якості освіти організовано шість віртуальних кафедр, в діяльності яких беруть участь 27 працівників ЦІПО, 37 працівників інших закладів, установ та організацій освіти. У складі віртуальних кафедр 19 докторів наук, професорів, 36 кандидатів наук, доцентів, 9 педагогів-практиків.

Результати дослідження представлено у понад 600 наукових і навчально-методичних працях. Із них: монографії та розділи в монографіях – 27; навчально-методичні посібники – 7; методичні рекомендації – 8; публікації в наукометричних виданнях – 102; публікації у наукових фахових виданнях України – 165; матеріали конференцій – 388; інші, зокрема, на електронних ресурсах – 167. Затребуваність публікацій у Електронній бібліотеці НАПН України підтверджують понад 54 тис. завантажень.

Результати дослідження впроваджено на курсах підвищення кваліфікації у системі формальної післядипломної освіти (понад 10 тис. осіб); неформальної освіти (понад 2,5 тис. осіб), на вебінарах волонтерських акцій «Переможні обрії освіти» (2022 р.), «Освітня ватра перемоги» (2023 р.) – усього близько 10,5 тис. осіб. Особливу увагу приділено індивідуальній траєкторії професійного розвитку педагогічних і науково-педагогічних працівників із переміщених закладів освіти та деокупованих територій. Результати наукового дослідження упроваджуються на 69 об’єктах на основі договорів і на партнерських засадах.

Президія відзначила важливість та актуальність отриманих результатів дослідження.

Одержані проміжні результати підтверджують теоретичну та практичну цінність проведеної роботи, їх доцільно рекомендувати для використання науковим, науково-педагогічним, педагогічним працівникам і керівникам освіти у процесі управління професійним розвитком педагогів, здійснення наукових досліджень, науково-методичного забезпечення освітнього процесу за дистанційною формою навчання.


Пресслужба НАПН України
17:43 23.12.2023