НАПН України
Закладка 1Закладка 2Закладка 2
Моделювання інклюзивного освітнього середовища: результати і обговорення

21 вересня відбулося засідання Президії Національної академії педагогічних наук України «Про результати виконання та впровадження наукового дослідження «Науково-теоретичні основи моделювання інклюзивного освітнього середовища», виконаного в Інституті спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України. 

З доповіддю виступила керівник фундаментального наукового дослідження, заступник директора з наукової роботи, головного наукового співробітника відділу інклюзивного навчання, кандидат  педагогічних наук, старший дослідник, Наталія Ярмола.

В обговоренні питання виступили головний науковий співробітник Державної наукової установи «Науково-практичний центр профілактичної та клінічної медицини» Державного управління справами, директор Міжнародного агентства професійних кваліфікацій, доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України Андрій Шевцов, доцент кафедри педагогіки Національного університету біоресурсів і природокористування України, кандидат педагогічних наук Олег Єресько, завідувач кафедри технологій спеціальної та інклюзивної освіти державного вищого навчального закладу «Донбаський державний педагогічний університет», доктор педагогічних наук, професор Ірина Дмитрієва, директор Комунального закладу освіти «Дніпропетровський обласний методичний ресурсний центр» Дніпропетровської обласної ради Тетяна Дрюк.

У дискусії, що торкнулася не лише виконуваної теми, але й дотичних наукових проблем взяли участь академіки НАПН України Сергій Максименко, В’ячеслав Засенко, Нелля Ничкало, Олег Топузов, в.о. академіка секретаря відділення психології та спеціальної педагогіки член-кореспондент НАПН України Віталій Панок, директор Інституту спеціальної педагогічки і психології імені Миколи Ярмаченка Леся Прохоренко.

Президія відзначила важливість та актуальність результатів дослідження, їх зумовленість розвитком, гармонізацією та адаптацією законодавчої бази України з європейськими документами в контексті набутого Україною статусу кандидата у члени Європейського Союзу.

Президія відзначає, що до основних результатів наукового дослідження треба віднести:

  • обґрунтування концептуальних основ моделювання інклюзивного освітнього середовища та визначення змісту поняття «моделювання інклюзивного середовища»;
  • розроблення рекомендацій щодо моделювання інклюзивного освітнього середовищата визначеннясукупності умов, способів і засобів їх реалізації для спільного навчання, виховання та розвитку дітей з особливими освітніми потребами,що дає змогу організувати інклюзивне навчання в очному і дистанційному режимах або за змішаною формою;
  • розроблення інноваційних підходів до організації інклюзивного навчання в умовах оновленого нормативно-правового поля, що дало можливість визначити перспективи розроблення змісту науково-методичних матеріалів згідно з оновленим теоретико-методичним та нормативно-правовим забезпеченням освіти осіб з особливими потребами;
  • обґрунтування алгоритму діяльності педагогічних працівників щодо визначення та впровадження моделі організаційно-методичного супроводу дитини з особливими освітніми потребами, відповідно до наявних освітніх труднощів та необхідного рівня підтримки, в умовах закладу освіти з інклюзивним навчанням.

Здобуті у ході виконання дослідження результати активно впроваджуються в практику роботи різнорівневих спеціальних закладів освіти та закладів освіти з інклюзивним навчанням. Наукові здобутки за темою дослідження оприлюднено в 37статтях, 9 з яких у зарубіжних виданнях, що індексуються у WoS, Scopus та 21 – у фахових виданнях України.

Результати наукового дослідження покладено в основу підготовленої продукції, зокрема 6-ти навчально-методичних посібників, 3-х методичних рекомендацій, 2-х навчальних програм, які буде опубліковано до кінця 2023 року.

Важливим є використання одержаних результатів у процесі розроблення (спільно з МОН України) переліку категорій освітніх труднощів та рівнів підтримки дітей з особливими освітніми потребами в контексті євроінтеграційних змін, що дало відійти від медичної парадигми і вибудувати перелік освітніх труднощів на основі соціальної моделі сприйняття дітей з особливими освітніми потребами.

Одержані результати наукового дослідження також покладено в основу удосконалення освітньо-наукових програм підготовки докторів філософії «Індивідуальна освітня траєкторія дітей з ООП», «Нормативно-правовий супровід інклюзивного навчання в закладах освіти» та «Сучасний менеджмент спеціальної та інклюзивної освіти» за спеціальністю «011 Освітні/педагогічні науки», реалізація яких здійснюється Інститутом спеціальної педагогіки і психології  імені Миколи Ярмаченка НАПН України.

Виконавці дослідження входять до експертних комісій, експертних предметних груп МОН України, є членами редакційних колегій вітчизняних  наукових видань.

Президія схвалила результати дослідження за темою, наголосивши на необхідності посилення зусиль з розміщення розробленої продукції за результатами наукового дослідження на електронних ресурсах, у тому числі Електронної бібліотеки НАПН України, що сприятиме покращенню якості моніторингу її використання, сприяти підвищенню публікаційної активності і ефективності співробітників відділу в зарубіжних виданнях іноземними мовами з високим імпакт-фактором (Scopus, Web of Science та ін.), активізувати міжнародне співробітництво відділу та участь у міжнародних наукових проєктах для поширення наукових здобутків на міжнародному рівні.


15:34 21.09.2023