НАПН України
Закладка 1Закладка 2Закладка 2
Дати відповідь на виклики сучасності: відкрита студія управлінців освіти

21-22 лютого 2023 року в Києві відбулася Відкрита управлінська студія «Подолання викликів і ризиків організації освітнього процесу в умовах воєнного стану». Захід проведено під керівництвом заступниці голови  Донецької обласної державної адміністрації Юлії Костюніної за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID)

Мета заходу – визначення стратегічних кроків для швидкого післявоєнного відновлення освіти Донецької області, підвищення якості освіти у синхронізації з освітнім простором Європейського Союзу, обговорення перспектив реалізації програми великої трансформації «Освіта 4.0: український світанок»; розроблення  ROADMAP (дорожньої карти проєкту) відновлення та розвитку освіти Донецької області.

Робота Відкритої управлінської студії відбувалася офлайн і онлайн упродовж двох днів у формі діалогових вікон чотирьох панельних дискусій, студії лідерства в управлінні та брейнстормінгу.

Модераторами Відкритої управлінської студії  виступили в.о. декана аграрного факультету Східноукраїнського національного університету ім. Володимира Даля Лілія Мартинець і директорка департаменту освіти і науки Донецької обласної державної адміністрації Тетяна Сідашева.

Учасники сесії – спеціалісти департаментів освіти і науки, начальники управлінь освіти, керівники центрів професійного розвитку педагогічних працівників, спеціальних закладів загальної середньої освіти, закладів  загальної середньої, професійної (професійно-технічної) та фахової передвищої освіти – близько 150 осіб, які приїхали з різних куточків України, де змушені знаходитися в результаті обов’язкової евакуації з Донеччини.

Національну академію педагогічних наук України та Інститут педагогіки НАПН України  уповноважені були представляти завідувачка відділу економіки та управління ЗСО Інституту педагогіки НАПН України, президент Асоціації керівників шкіл України Олена Онаць і  провідний науковий співробітник відділу економіки та управління ЗСО Інституту педагогіки НАПН України, Борис Чижевський, які виступили  і спікерами, і зовнішніми  експертами.

З доповіддю «Освіта Донеччини: реалії в умовах війни», з представленням вражаючих цифр наслідків агресії рф, виступила Тетяна Сідашева.

 У роботі Відкритої  управлінської студії, як спікери у діалогових вікнах  у форматі панельних дискусій,  узяли участь заступниця Міністра освіти і науки України Віра Рогова; перший заступник директора Інституту модернізації змісту освіти Юрій Завалевський; директорка департаменту освіти і науки, молоді та спорту КМДА Олена Фіданян; генеральна директорка директорату професійної освіти МОН України Ірина Шумік; генеральний директор директорату фахової передвищої, вищої освіти МОН України, кандидат фізико-математичних наук, доцент Олег Шаров; директор ДУ «Інститут освітньої політики». Доктор економічних наук, професор Сергій Лондар; голова ради директрів шкіл Львівщини, директор Козівського опорного закладу – ліцею ім. Михайла Гаврилка при Львівському університеті ім. Івана Франка Козівської сільської ради Стрийського району Оксана Клепуц; експерт міжнародних проєктів з освітньої політики Роман Шиян; голова правління Фонду освітніх ініціатив Антон Дзюба; інспектор ювенальної превенції Управління превентивної діяльності ГУНП в Донецькій області, майор Валерія Федіна; заступник начальника Головного управління державної служби з надзвичайних ситуацій у Донецькій області, представник Міноборони України Яків Немикін; директор департаменту освіти і науки  Луганської ОДА Юрій Стецюк; заступниця директора департаменту інституційного аудиту Державної служби якості освіти, начальниця управління роботи  із закладами загальної середньої та дошкільної освіти Олена Святенко; директор Донецького регіонального центру оцінювання якості освіти Володимир Власов.

Під час першої дискусії «Нормативно-правові аспекти функціонування сучасної української освіти» основну увагу було зосереджено на ключових викликах і можливостях, проблемах сучасного стану освіти та завданнях управління; збереження цілісності та модернізації освіти в умовах сьогодення; розробленню різноманітних проєктів розвитку освіти дорослих, цифрового документообігу, особливостям організації освітнього процесу, патріотичному вихованню, відновленні та осучасненні будівель і споруд закладів і установ освіти, зокрема  бібліотечного фонду. Наголошено на синхронізації законодавства України з вимогами європейського простору освіти та рекомендаціями щодо євроінтеграції.

Під час другої дискусії «Освіта нового покоління»  обговорювалися питання цифровізації, перспектив освітньої реформи в умовах воєнного стану та професійного розвитку педагогів, особливостей освітнього процесу, форм і технологій навчання і виховання, оновлене бачення модернізації професійної освіти, навчально-методичне забезпечення реформи НУШ відповідно до вимог воєнного часу. Наголошено на перспективах роботи освітніх хабів та необхідності створення Центрів змішаного навчання.

Особливо зацікавлено відбувалася третя дискусія «Безпека в сучасних закладах освіти», адже  обговорювалися  питання особливостей створення безпечного освітнього середовища на Донеччині. Окремо розглянуто питання мінної безпеки в Україні, психологічної підтримки учасників освітнього процесу, реабілітації та адаптації в умовах війни та у  повоєнний період.

Четверте діалогове вікно «Якість освітньої діяльності в умовах воєнного стану» було присвячене  шляхам ефективної підготовки до національного мультипредметного тесту (НМТ) 2023 року в умовах дистанційного навчання. Акцентовано на необхідності якісної інформаційної кампанії, яка допоможе випускникам зорієнтуватися в підготовці до НМТ.

Під час Студії лідерства «Алгоритм створення моделі функціонування закладів освіти у громадах в умовах воєнного стану»  учасники працювали  у  чотирьох  групах, які розробляли алгоритми   функціонування і розвитку закладів освіти  в територіальних  громадах Донецької області та   знаходяться  зараз в різних  зонах під час війни.

Брейнстормінг «Пошук ідей для розвитку освіти Донеччини. ROADMAP відновлення та реформування системи освіти Донецької області» був присвячений  таким  актуальним питанням, як: мережа та безпека закладів освіти, цифровізація освітнього  та управлінського  процесів, новий зміст освіти та навчально-методичне забезпечення,  освітнє середовище і  кадрове забезпечення, інтеграція в європейський простір, розвиток інклюзивної та професійної освіти.

Перший день роботи супроводжувала виставка обладнання STEM-освіти та технічних засобів із безпеки в закладах загальної середньої освіти, а також майстер-класіз використання сучасного обладнання в умовах воєнного стану під час онлайнового навчання.

Дводенна насичена робота Відкритої управлінської студії «Подолання викликів і ризиків організації освітнього процесу в умовах воєнного стану» дала змогу учасникам розглянути засади реалізації програми великої трансформації «Освіта 4.0: український світанок», зосередитися на практичних аспектах розвитку освітньої системи Донецької області в умовах сьогодення та післявоєнну добу.

Управлінці отримали корисну і концептуальну інформацію щодо визначення стратегічних напрямів розбудови освіти у громадах Донецької області, моделювали конкретні  кроки їх реалізації у партнерській взаємодії представників різних  органів управління, співробітників ОІППО,  центрів професійного розвитку, керівників, продемонструвавши патріотизм, професіоналізм,  зацікавленість і державницьку позицію.

Олена ОНАЦЬ,
завідувачка відділу економіки
 та управління ЗСО
 Інституту педагогіки НАПН України,
президент Асоціації керівників шкіл України 


17:38 24.02.2023