НАПН України
Закладка 1Закладка 2Закладка 2
Рідномовна і багатомовна освіта у контексті сталого розвитку суспільства - 2023

15 лютого 2023 року відбувся щорічний вебінар «Рідномовна і багатомовна освіта у контексті сталого розвитку суспільства», присвячений Міжнародному дню рідної мови (International Mother Language Day 2023).

Організатор – Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України (відділ змісту і технологій педагогічної освіти). Співорганізатори – Кафедри ЮНЕСКО «Неперервна професійна освіта ХХІ століття», Інститут української мови НАН України, Інститут літератури імені Тараса Шевченка НАН України, Всеукраїнське товариство «Просвіта» імені Тараса Шевченка, первинний осередок товариства в Інституті.

Метою вебінару є просвітницька місія партнерства наукових установ, закладів фахової передвищої і вищої освіти, заклади загальної освіти у дієвій реалізації політики україномовного навчання та раціональної підтримки багатомовної освіти; утвердження цінності мови як маркеру української ідентичності в умовах воєнних реалій.

Учасники вебінару (170 осіб) – громадські діячі, науковці, студенти, магістранти, аспіранти, докторанти, викладачі закладів фахової передвищої і вищої освіти, викладачі і методисти інститутів післядипломної педагогічної освіти, учителі загальноосвітніх і дошкільних закладів. З-поміж активних учасників – Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Прикарпатський  національний університет імені Василя Стефаника, Ізмаїльський державний гуманітарний університет, Український державний університет імені М.П. Драгоманова, Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, Державна науково-педагогічна бібліотека імені В. Сухомлинського НАПН України, Державний ліцей «Міжнародна українська школа», гімназія-інтернат № 13 й ін.

Проблематика вебінару була такою:

  • Україномовна освіта як пріоритет національного поступу в умовах воєнного і повоєнного часу.
  • Проблеми розвитку багатомовної і рідномовної освіти в сучасному українському суспільстві – авторитетна думка.
  • Європейські тенденції багатомовної освіти.
  • Досвід багатомовного і рідномовного навчання у закладах фахової передвищої і вищої педагогічної освіти.
  • Утвердження традицій рідномовної освіти в умовах закладів середньої освіти.
  • Збереження культурної спадщини в музейному просторі.

Модератор заходу – завідувач відділу змісту і технологій педагогічної освіти Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України Мирослава Вовк.

Директор Інституту української мови НАН України Павло Гриценко у доповіді «Українська мова нині: виклики і моделі чину» наголосив, що в умовах сьогодення мова виступає засобом олюднення людини, творення і збереження нації: «Потрібно шукати важелі впливу на процес формування мовного простору». Цінними для кожного українця має бути актуалітет, висловлений Головнокомандувачем ЗСУ, Валерієм Залужним: «Українська мова – це мова Перемоги».

Дійсний член НАПН України, почесний доктор Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України заступник голови Всеукраїнського товариства «Просвіта» імені Тараса Шевченка Георгій Філіпчук зазначив, що за посередництва соціальних мереж, дискусій на шпальтах періодичних видань слово є зброєю на інформаційному фронті. Академік наголосив на тому, що «воїни нікому не дозволять «проярмаркувати» Україну… Саме вони представляють справжню аристократію духу, володіють інтелектом і націєтворчим потенціалом». Такими Воїнами також є освітяни, педагоги.

Директорка Міжнародного інституту освіти, культури та зв‘язків з діаспорою Національного університету «Львівська Політехніка» Ірина Ключковська розкрила проблеми вивчення української мови за кордоном в умовах війни, означила перспективи україномовного навчання у партнерстві з діаспорою. Практичним досвідом здобуття української освіти за кордоном поділилася в.о. директора Державного ліцею «Міжнародна українська школа» Олександра Кіріна.

Заступник директора Інституту літератури імені Тараса Шевченка НАН України, відомий дослідник українського літературного письменства Сергій Гальченко представив творчі первні спадщини П. Тичини, В. Сосюри, акцентуючи увагу на маловідомих фактологічних подіях їх життєпису.

Суголосним у напрямі здійснення якісних змін у змісті підготовки сучасного вчителя був виступ професора кафедри української мови та літератури Ізмаїльського державного гуманітарного університету Галини Райбедюк, яка означила виклики і перспективи поступу літературної освіти в умовах поліетнічного регіону.

Від імені учасників заходу зі словами вдячності за мотиваційні, інформативні доповіді виступили в.о. декана факультету мистецтв Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини Інна Терешко, студенти Сумського державного педагогічного університету імені А.С. Макаренка.

Поетичним завершенням заходу стало поетичне слово вчителя-методиста гімназії № 13 м. Києва, громадської діячки Ольги Ходацької, –декламування авторського твору «Незламні жінки».

За результатами заходу ухвалено рекомендації щодо якісної зміни вектору змісту навчання мов на україноцентричних засадах, обов’язковість навчальних курсів з української мови, культури, історії в усіх закладах освіти, оновлення навчально-методичного супроводу вивчення української мови, повернення до проведення окремого ЗНО з української мови тощо.

Програму вебінару можна завантажити за посиланням.

Віримо у ПЕРЕМОГУ! І пам’ятаємо, що українська мова – мова Перемоги.

Пресслужба НАПН України за інформацією ІПООД НАПН України
11:08 22.02.2023