НАПН України
Закладка 1Закладка 2Закладка 2
Інститут професійної освіти НАПН України про діяльність після війни


2 червня 2022 року у рамках Всеукраїнського фестивалю науки співробітниками лабораторії професійної кар’єри Інституту професійної освіти НАПН України було проведено круглий стіл «Організація консультування здобувачів професійної освіти з молодіжного підприємництва у повоєнний період» (модератор: Інна Гриценок – кандидат педагогічних наук, доцент, в.о.завідувача лабораторії професійної кар’єри). Захід було організовано й проведено відповідно до плану роботи Національної академії педагогічних наук України з метою виявлення ефективних наукових підходів формування підприємницької компетентності здобувачів професійної освіти, розгляду існуючих технологій консультування з молодіжного підприємництва з урахуванням індивідуальних освітньо-професійних потреб учнівської молоді, аналізу діяльності бізнес-центрів, центрів кар’єри та підприємництва в закладах професійної освіти. У заході, що проводився в режимі онлайн, взяли участь працівники навчально(науково)-методичних центрів (кабінетів) професійно-технічної освіти, закладів професійної (професійно-технічної), фахової передвищої освіти Київщини, Одещиний Хмельниччини та аспіранти Інституту професійної освіти НАПН України.

Програмою заходу передбачалося обговорення таких ключових аспектів організації консультування здобувачів професійної освіти змолодіжного підприємництва у повоєнний період: потенціал молодіжного підприємництва у відбудові повоєнної економіки України; проблеми консультування здобувачів професійної освіти з молодіжного підприємництва; підготовка педагогів професійної школи до здійснення консультування з молодіжного підприємництва у повоєнний період; особливості консультування здобувачів професійної освіти щодо відкриття та успішного ведення власної справи та консультування з молодіжного підприємництва в позаурочний час у закладах професійної (професійно-технічної) освіти. У виступах наукових співробітників лабораторії професійної кар’єри було розкрито реалії сучасного етапу ринкових перетворень в Україні. Наголошувалося, що сприяння збільшенню кількості малих підприємств може стати дієвим способом швидкого створення нових робочих місць, ліквідації безробіття, подолання негативних процесів у економіці депресивних регіонів. Молодіжне підприємництво може стати початком ділової кар’єри молодих фахівців, можливістю розкриття їхнього творчого потенціалу, професійної самореалізації та успішності.

У доповіді Валерія Орлова, доктора педагогічних наук, професора, головного наукового співробітника лабораторії професійної кар’єри було  презентовано потенціал молодіжного підприємництва у відбудові повоєнної економіки. Учений підкреслив, що сучасні демографічні тенденції та зростання безробіття серед молоді змушують молодіжне підприємництво стати центром глобальних дискусій та порядку розвитку на післявоєнний період. Задоволення потреб у розвитку та правах молодих людей, а також розширення їх прав і можливостей має стати пріоритетом в Україні, так як це має місце у країнах  Європейського Союзу та задекларовано в рішеннях Організації Об’єднаних Націй. Ефективна підприємницька освіта є ключем до того, щоб сформувати фінансову грамотність і розвинути підприємницьку компетентність у випускників закладів професійної освіти України. Доповідач зазначив, що вирішальне значення для засвоєння здобувачами освіти оволодіння основ підприємництва має відповідна підготовка викладачів; окрім цього, необхідно посилити спроможність технологій професійного навчання та формувати в молоді навички започаткування власної справи й успішного здійснення підприємницької діяльності.

Практичний досвід розвитку навичок з молодіжного підприємництва здобувачів професійної освіти Василь Селізар, директорВищого професійного училища № 11 м. Хмельницького. Доповідач висвітлив основні напрями діяльності закладу освіти щодо молодіжного підприємництва: 1) проведення експериментальної роботи всеукраїнського рівня; 2) включення до змісту навчання спецкурсу «Основи підприємництва»; 3) організація Бізнес-центру; 4) співпраця з Міським центром зайнятості та Молодіжним центром; 5) занурення учнів у підприємницьку діяльність шляхом залучення до публічних заходів та зустрічей із успішними підприємцями; 6) впровадження елементів дуальної системи професійного навчання на сучасних підприємствах міста. Ефективним засобом для формування підприємницької компетеності учнівської молоді є використання матеріалів збірника авторських розробок «Підготовка до підприємницької діяльності»  електронного серіального продовжуваного видання Інституту професійної освіти НАПН України «ІННОВАЦІЙНА ПРОФЕСІЙНА ОСВІТА» https://ivet.edu.ua/index.php/component/k2/%E2%84%96/1420.

Доктор педагогічних наук, доцент, заступник директора з науково-експериментальної роботи Інституту професійної освіти НАПН України Людмила Єршова ознайомила учасників круглого столуз особливостями організацією і правилами проведення конкурсу для здобувачів професійної освіти «Справа мого життя», що дає змогу учням продемонструвати рівень сформованості підприємницької компетентності.

Учасники круглого столу з виступу Валерія Байдуліна, наукового співробітника лабораторії професійної кар’єри Інституту професійної освіти НАПН України дізналися про нормативно-правову базу молодіжного підприємництва, а також взяли участь в обговоренні методів і прийомів  підвищення мотивації до опанування професійними знаннями, уміннями й навичками, представленими у виступі Ганни Шкарупи, аспірантки Інституту професійної освіти НАПН України.

Підсумовуючи викладене, Валерій Орлов запропонував такі рекомендації щодо розв’язання проблеми організації консультування здобувачів професійної освіти з молодіжного підприємництва у повоєнний період на різних рівнях: у визначенні пріоритетів і цільових орієнтирів діяльності закладів професійної, фахової передвищої і вищої освіти важливо передбачити необхідність утвердження держаної стратегії сприяння розвитку молодіжного підприємництва;розробити механізми оптимізації нормативного середовища щодо розвитку молодіжного підприємництва;сприяти зростанню якості підприємницької освіти і формуванню підприємницької компетентності в закладах професійної освіти; сприяти створенню мережі молодіжних підприємств у територіальних громадах;сприяти лобіюванню ідей молодіжного підприємництва у суспільній свідомості; сприяти започаткуванню професії «Менеджер з малого бізнесу» у закладах професійної освіти.

Соціальна значущість та актуальність порушених у доповідях круглого столу питань активізувала учасників до обговорення проблем підприємницької активності сучасної молоді, яка забезпечить відповідний економічний і соціальний ефект. За таких обставин належна підготовка до молодіжного підприємництва ще в закладах освіти є ефективним способом розв’язання багатьох нагальних соціально-економічних проблем.

Перегляд засідання доступний на Youtube-каналі Інституту професійної освіти НАПН України за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=Z5HY4p1GlKY

Пресслужба НАПН України за інформацією ІПО НАПН України
11:28 06.06.2022