НАПН України
Закладка 1Закладка 2Закладка 2
Співпраця Національної академії педагогічних наук України з Національною академією наук України в 2021 році

Про виконання в 2021 році Програми спільної діяльності НАН України та НАПН України на 2020 – 2022 роки йшлося на засіданні Президії НАПН України 16 грудня в доповіді першого віце-президента, в.о. головного вченого секретаря НАПН України Володимира Лугового і у виступі віце-президента НАН України Олега Рафальського.

Співпраця Національної академії педагогічних наук України з Національною академією наук України у 2021 р. – це насамперед проведення спільних наукових досліджень та експериментальних розробок, підготовка наукових і навчальних видань, проведення науково-практичних масових заходів.

Передусім 2021 р. характеризується відзначенням найважливіших подій – 30-річчя незалежності України та вшанування на державному рівні пам’яті президента НАН України Б.Є. Патона, що відображено у спільній діяльності НАН України та НАПН України.

У рік 30-річчя незалежності України істотними є заходи, присвячені обговоренню проблем національної ідентичності, мовної освіти, патріотичного виховання тощо, за участю вчених академій у рамках співпраці:

– участь президента НАПН України В.Г. Кременя 20 серпня 2021 р. в ювілейній сесії загальних зборів Національної академії наук України за участю національних галузевих академій наук України, присвяченій 30-й річниці незалежності України;

– VІ Міжнародний науковий симпозіум пам’яті академіка Костянтина Поповича «Молдово-українські етнокультурні зв’язки в синхронії і діахронії», присвячений 30-річчю сектору «Етнологія українців» Інституту культурної спадщини Міністерства освіти і досліджень Республіки Молдова;

– вебінар «Рідномовна і багатомовна освіта у контексті сталого розвитку суспільства» до Міжнародного дня рідної мови, присвячений утвердженню принципів поваги до мовного та культурного різноманіття задля сприяння єдності, згуртованості і сталого розвитку суспільства (у співпраці з Інститутом літератури імені Тараса Шевченка HAH України, кафедрою ЮНЕСКО «Неперервна професійна освіта XXI століття» НАПН України);

– реалізація програми, впровадження практик патріотичного виховання дітей та молоді, популяризація досвіду установ НАН України з питань збереження природно-заповідного фонду України (Інститут проблем виховання НАПН України спільно з Національним ботанічним садом імені М.М. Гришка НАН України).

Важливим у вшануванні пам’яті президента НАН України Б.Є. Патона є започаткування (30 листопада 2021 р.) Міжнародного симпозіуму «Патонівські наукові традиції в світлі нових викликів сучасній науці», організаторами якого були Міжнародна асоціація академій наук, Організація Об’єднаних Націй з питань освіти, науки і культури (ЮНЕСКО), Національна академія наук України, ДУ «Інститут досліджень науково-технічного потенціалу і історії науки ім. Г.М. Доброва НАН України». З доповіддю «Б.Є. Патон – науковий лідер, видатний організатор і невтомний оборонець національної науки України» виступив президент НАПН України Василь Кремень та наголосив на лідерській та організаторській ролі Бориса Євгеновича у заснуванні національних галузевих академій наук України.Одним із останніх підписаних ним документів була Програма спільної діяльності НАН України і НАПН України на 2020-2022 роки, яка успішно реалізується другий рік поспіль.

Вагомою є спільна участь вчених у законодавчих ініціативах, зокрема:

– щодо розроблення нового переліку пріоритетних напрямів розвитку науки і техніки, зокрема з проблем розвитку людини (склад робочої групи затверджено постановою Президії НАН України від 3 лютого 2021 р. № 5);

– надання пропозицій до проєкту структури Концепції національної програми розвитку гуманітарної сфери України та кандидатури вчених для підготовки відповідних розділів Концепції.

Системного характеру набуло спільне членство і взаємне представництво в керівних органах НАН України і НАПН України, зокрема в роботі президій та загальних зборах академій, Ради президентів академій наук України, науково-координаційній раді Секції суспільних наук і гуманітарних наук НАН України, а також робочих групах тощо.

Відповідно до статті 17 частини 2 Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» щороку Національною академією наук України здійснюється погодження фундаментальних наукових досліджень НАПН України, виконання яких розпочинається у наступному році. У 2021 р. погоджено 12 тем фундаментальних наукових досліджень підвідомчих установ НАПН України, виконання яких розпочнеться у 2022 р.

Найбільш ефективно та цілеспрямовано провадиться співпраця з Національним центром «Мала академія наук України» (НЦ «МАНУ»):

• Спільно з вченими Інституту обдарованої дитини НАПН України розроблено експериментальну освітню програму спеціалізованої освіти наукового спрямування для підготовки обдарованих дітей до участі у міжнародних конкурсах юних дослідників, яку реалізовано у підготовці учасників міжнародної конференції юних дослідників ICYS. Матеріали програми використано в посібнику для учнів закладів спеціалізованої освіти наукового спрямування. У 2021 р. організовано і проведено:науково-практичний семінар «Наукова освіта – від теорії до практики» (15 травня 2021 р.), на якому представлено результати теоретичних досліджень та практичних напрацювань з питань освітнього супроводу обдарованих учнів;ІІІ Всеукраїнський відкритий науково-практичний форум «Інноваційні трансформації в сучасній освіті: виклики, реалії, стратегії» (15-16 червня 2021 р.). Матеріали Форуму узагальнено за три роки засобами онтологічних ІТ-інструментів та оприлюднено на вебсайтах, відкритих портальних структурах, у соцмережах (понад 20 публікацій).

• На виконання спільної з Відділенням професійної освіти і освіти дорослих НАПН України дослідно-експериментальної роботи всеукраїнського рівня за темою «Організаційно-педагогічні умови створення і функціонування STEM-центру» у 2021 р.:

– розроблено концептуальні підходи та положення щодо створення і функціонування STEАM-центру на базі Криворізького навчально-виробничого центру, а також розпочато роботу щодо створення онтологічної призми знань інформаційних ресурсів тощо;

– проведено навчально-практичний тренінг для працівників Криворізького навчально-виробничого центру у НЦ «МАНУ» із створення трансдисциплінарних мережевих ресурсів, електронних баз знань, інформаційно-аналітичних систем; відкрите засідання педагогічної лабораторії «STEM-освіта в дії» щодо онлайн-захисту спільних STEM-проєктів; Всеукраїнський методичний марафон «Учнівські STEM-проєкти – практичне застосування»; результати експериментальної роботи висвітлено у понад 20 наукових педагогічних виданнях і засобах масової інформації.

• Вчені Українського науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи у 2021 р. взяли участь у Всеукраїнському конкурсі-захисті науково-дослідницьких робіт учнів – членів НЦ «МАНУ» у Львівській та Харківській областях.

• Наукові працівники та здобувачі Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих НАПН України здійснюють наукове керівництво дослідницькими роботами учнів-членів НЦ «МАНУ».

Плідною є співпраця вчених НАН України і НАПН України щодо оновлення та вдосконалення нових стандартів освіти, освітніх програм з окремих предметів:

– розроблення вченими Інституту педагогіки НАПН України модельних навчальних програм для 5-9 класів закладів загальної середньої освіти, які затверджено наказом МОН України від 29 вересня 2021 р. № 1031;

– обговорення (2 грудня 2021 р.) ключових проблем на Всеукраїнському науково-практичному круглому столі «Шкільна історична освіта у контексті нової української школи: інтеграція історичної й педагогічної науки», організованого Інститутом педагогіки НАПН України спільно з Інститутом історії України НАН України;

– проведення (8 грудня 2021 р.) Всеукраїнської наукової онлайн-конференції «Український світ Бориса Грінченка», організованої Інститутом педагогіки НАПН України спільно з Інститутом літератури імені Т.Г. Шевченка НАН України, Інститутом української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України і Київським університетом імені Бориса Грінченка;

– проведення (16 грудня 2021 р.) круглого столу «Актуальні проблеми унормування терміносистеми педагогічної галузі», організованого Інститутом педагогіки НАПН України спільно з Інститутом української мови НАН України, задля обговорення проблем стандартизації термінологічного апарату, дотриманням літературних норм у сучасній фаховій термінології тощо.

Успішно здійснюється імплементація спільних міждисциплінарних досліджень, передусім у контексті соціально-психологічного супроводу:

– розроблення міждисциплінарного кластеру знань щодо психології примирення породжених війною спільнот (ветеранських, волонтерських, переселенських) і подолання воєнної травматизації та створення онлайн збірника матеріалів міждисциплінарного наукового семінару «Породжені війною спільноти як соціальні донори і реципієнти», який відбувся 25 березня 2021 р. за ініціативи відділу соціальної психології Інституту соціології НАН України та лабораторії соціальної психології особистості Інституту соціальної та політичної психології НАПН України;

– актуалізація проблем «нових облич» в українській політиці на основі інтергенеративного підходу, що передбачає використання міждисциплінарних напрацювань і можливостей соціальних наук у сфері пізнання поколінності, а також розроблення та представлення плану реалізації проєкту «Україна в період зміни політичних поколінь» на методологічному семінарі, проведеного 19 жовтня 2021 р. спільно Інститутом соціальної та політичної психології НАПН України та Інститутом політичних і етнонаціональних досліджень імені І.Ф. Кураса НАН України;

– проведення постійно діючого міждисциплінарного наукового семінару Фонду В.М. Глушкова (Київський будинок вчених НАН України, Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України) щодо проблем психологічного контексту громадського спротиву забудові Києва; морального релятивізму, що призводить до деградації суспільства; гуманітарної кібернетики (методологія та актуальні проблеми управління розвитком суспільства) тощо;

– науково-методичне забезпечення психологічного супроводу професійної діяльності наукових працівників з проблем: активізації особистісно-професійного ресурсу вчених і здобувачів наукового ступеня; психологічної підтримки осіб похилого віку в процесі наукової діяльності; оволодіння вченими конструктивними засобами подолання вікових криз на перехідних етапах професійного розвитку (Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України);

– розвиток шевченкознавства у міждисциплінарному контексті на основі організації традиційних та інноваційних форм вивчення спадщини Тараса Шевченка в музейному середовищі, що було провідною темою вебінару за участі Інституту літератури імені Т.Г. Шевченка НАН України, Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, кафедри ЮНЕСКО «Неперервна професійна освіта ХХІ століття».

Одним із ключових напрямів є створення та використання інформаційно-цифрової системи забезпечення освітнього та наукового просторів:

– розроблення та впровадження для професійної (професійно-технічної) освіти системи дистанційного навчання, проведення тренінгу з набуття майстрами виробничого навчання практичного досвіду зі створення дистанційних курсів (спільно з Центром практичної інформатики НАН України та Інститутом професійно-технічної освіти НАПН України);

– інформаційне забезпечення педагогіки, психології, освіти як проблеми освітянських бібліотек, що обговорювалося нанауково-методичному онлайн-семінарі (12 травня 2021 р.) та міжнародній науковій конференції (5-7 жовтня 2021 р.), організаторами яких виступили Державна науково-педагогічна бібліотека України ім. В.О. Сухомлинського та Національна бібліотеки України імені В.І. Вернадського;

– проведення бібліометричного аудиту педагогічної науки за результатами наукометричної системи «Бібліометрика української науки»; підготовка та подання до загальнодержавної реферативної бази даних «Україніка наукова» та Українського реферативного журналу «Джерело» 719 записів і 2058 рефератів трьома мовами в межах співпраці Державної науково-педагогічної бібліотеки України імені В.О. Сухомлинського з Національною бібліотекою України В.І. Вернадського;

– розроблення рекомендацій для формування почуття власності серед аспірантів і молодих учених та посилення його ролі із застосуванням цифрових технологій (Facebook, Instagram, канал YouTube, е-пошта, Google Форм, Telegram, Viber, Google Meet, Zoom, Microsoft Teams тощо) за результатами емпіричного дослідження, проведеного науковцями Інституту інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України та Державної установи «Інститут геохімії навколишнього середовища НАН України».

Систематично провадиться співпраця молодих вчених НАН України і НАПН України, зокрема у 2021 р. продовжено взаємодію між Радами молодих вчених наукових установ НАН України і НАПН України щодо налагодження ефективної спільної діяльності, сприяння реалізації їх прав та інтересів, забезпечення активної участі молодих учених у проведенні наукових досліджень, співпраця з європейськими партнерами, участь у міжнародних заходах (конференціях, семінарах, стажуваннях тощо).

Результативно забезпечується у 2021 р. підготовка здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти та наукового ступеня доктора філософії зі спеціальності «015 Професійна освіта (за спеціалізаціями)» в Інституті професійно-технічної освіти НАПН України із залученням вчених Центру гуманітарної освіти НАН України.

Вчені НАН України і НАПН України беруть активну участь у науково-експертній діяльності, зокрема, залучаються до складу спільних експертних рад, комісій, робочих груп, редакційних колегій наукових періодичних видань, а також рецензування для них рукописів статей.

Важливим напрямом реалізації Програми спільної діяльності Національної академії наук України та Національної академії педагогічних наук України є організація і проведення науково-практичних масових заходів – конференцій, семінарів, круглих столів, виставок тощо, що сприяє популяризації досягнень науки як основи формування інноваційної культури в суспільстві. У травні 2021 р. вченими НАН України і НАПН України проведено низку заходів XVIІ Всеукраїнського фестивалю науки, серед яких:

– конференції:IX Всеукраїнська науково-практична конференція з міжнародною участю «Соціально-психологічні особливості професійної діяльності працівників соціальної сфери в ситуаціях сьогодення» (13-14 травня 2021 р., м. Київ); ІV Всеукраїнська наукова інтернет-конференція з міжнародною участю «Медіатворчість в сучасних реаліях: протистояння медіатравмі» (Медіатворчість проти медіатравми) (25 червня 2021 р., м. Київ);

– науково-практичні семінари:VI Всеукраїнський науково-методологічний семінар з історії освіти «Понятійно-термінологічний апарат історико-педагогічних досліджень: історія і сучасні підходи» (у рамках Всеукраїнського фестивалю науки – 2021, до 30-ї річниці Незалежності України). (19 травня 2021 р., м. Київ); науково-методологічний онлайн семінар «Наукова бібліотека та якість сучасної освіти» (14 травня 2021 р., м. Київ); Х Міжнародний науково-методологічний Інтернет-семінар «Розвиток порівняльної професійної педагогіки у контексті глобалізації них та інтеграційних процесів» (24 травня 2021 р., Київ-Хмельницький); науково-методичний семінар «Науково-методичне забезпечення навчання дітей з порушеннями інтелектуального розвитку в сучасних умовах модернізації освіти» (24 травня 2021 р. м. Київ); науково-практичний семінар «Організація освітнього середовища в новій українській школі: сучасні підходи та успішний досвід реалізації» (24 травня 2021 р., м. Київ);

– психолого-педагогічні читання:ХІ Всеукраїнські психолого-педагогічні читання, присвячені пам’яті доктора педагогічних наук, професора Бориса Олексійовича Федоришина «Профорієнтація: стан і перспективи розвитку (24 травня 2021 р., м. Київ); ІХ Всеукраїнські педагогічні читання «Освіта впродовж життя: вимоги часу», присвячені пам’яті видатного вченого-педагога Олени Степанівни Дубинчук (9 червня 2021 р., м. Київ);

– віртуальні виставки: «Видання природничо-математичної тематики у фонді ДНПБ України імені В.О. Сухомлинського: творчий доробок учених НАПН України» (на відзначення Року математики в Україні та до Всеукраїнського фестивалю науки – 2021); «Дистанційне навчання – перспективна сфера розвитку освіти».

Одним із вагомих напрямів співпраці є популяризація досягнень науки, налагодження зв’язків із громадськістю та засобами масової інформації, формування інноваційної культури в суспільстві. Зокрема, Інститутом педагогіки НАПН України на базі Головної астрономічної обсерваторії НАН України організовано та проведено низку науково-просвітницьких і пізнавально-навчальних заходів.

Аналіз результатів виконання у 2021 р. Програми спільної діяльності Національної академії наук України та Національної академії педагогічних наук України на 2020-2022 роки засвідчує, що співпраця між вченими НАН України та НАПН України була ефективною, заплановані у Програмі заходи в основному виконано.

Водночас існують питання, що потребують подальшого вирішення в рамках спільної діяльності, зокрема:

– поширення досвіду обговорення ключових проблем, змісту і навчання з окремих предметів у закладах середньої освіти, на спільних круглих столах, конференціях тощо вченими відповідних наукових установНАН України та НАПН України;

– спільний розвиток музейної педагогіки на основі експозицій і презентацій фундаментальних досягнень національної і світової науки, технологій, освіти, культури;

– активізація співпраці вчених НАПН України та установ НАН України щодо розроблення методичних рекомендацій про оперативне використання нової наукової інформації в освітньому процесі;

– налагодження співпраці з науковими інститутами гуманітарного профілю НАН України щодо обміну інформацією, підготовки наукових публікацій, проведення спільних масових заходів, підвищення кваліфікації;

– розширення кола учасників з числа наукової й педагогічної громадськості вебінару «Рідномовна і багатомовна освіта у контексті сталого розвитку суспільства» з метою визначення напрямів і засобів виконання Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної»;

– поглиблення співробітництва з МАН України з метою розширення консультаційної, наставницької діяльності у підготовці молодими дослідниками наукових праць з проблем у галузі педагогічних наук;

– розширення досвіду виконання спільних міждисциплінарних наукових досліджень та посилення співпраці НАПН України та НАН України з розширення тематики та активізації експериментальної роботи всеукраїнського рівня;

– розширення напрямів міжнародної співпраці з питань апробації та впровадження у професійну підготовку інноваційних технологій навчання та сучасного науково-методичного супроводу освітнього процесу в контексті організації та проведення спільних заходів;

– оновлення формату спільної діяльності в умовах пандемії та карантину;

– регулювання освітнього середовища з урахуванням перспектив соціокультурних трансформацій;

– популяризація, оприлюднення та впровадження в сферу науки та освіти результатів спільної діяльності НАН України та НАПН України, створення окремого веб-ресурсу для їх висвітлення;

– сприяння НАН України та НАПН України розробленню та реалізації державної політики щодо бібліотечної справи в Україні, оновлення її нормативно-правової бази, здійснення спільних проєктів і програм, спрямованих на інноваційний розвиток бібліотечної справи в Україні;

– фінансування створення матеріальної бази біометричного обладнання, апаратурних засобів та нейротехнологій, навчання та підвищення фахової кваліфікації спеціалістів у галузі педагогіки та психології для їхнього залучення до проведення розширених досліджень та тестування.

Пресслужба НАПН України
16:12 18.12.2021