НАПН України
Закладка 1Закладка 2Закладка 2
Співпраця Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України з Державною службою якості освіти України

Результати співпраці Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України з Державною службою якості освіти України (ДСЯО) 16 грудня розглянуто на черговому засіданні Президії НАПН України. Заступник директора з наукової роботи Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН УкраїниЛідія Хомичознайомила присутніх з напрямами співпраці, науковими і практичними результатами Інституту з управліннями ДСЯО. В обговоренні взяли участь член-кореспондент НАПН України, професор кафедри педагогіки і методики викладання іноземних мов й інформаційно-комунікаційних технологій Київського національного лінгвістичного університету Ольга Матвієнко і перший заступник голови Державної служби якості освіти України Олександр Якименко.

В Інституті педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України (упродовж 2016-2018 рр. виконувалось наукове дослідження за темою «Моніторинг якості педагогічної освіти». За результатами дослідження наукові працівники Інституту обґрунтували науково-методологічну базу моніторингу якості педагогічної освіти, зокрема визначили базові індикатори моніторингу якості освіти в педагогічному університеті; обґрунтували технологію проведення різних видів моніторингових досліджень педагогічного досвіду та цілісну сукупність діагностичних процедур щодо діяльності вчителів у становленні його педагогічного досвіду.

Усі підготовлені матеріали розміщено в електронній науковій бібліотеці Інституту і НАПН України, що сприяло їх використанню науково-педагогічною громадськістю України та започаткуванню співпраці із ДСЯОУ та регіональними представництвами служби в обласних центрах України.

Упродовж 2019-2021 рр. співпраця відбувалася на державному, регіональному та місцевому рівнях за напрямами з наукового обґрунтування методичних основ моніторингу якості педагогічної освіти; підготовки експертів з інституційного аудиту та сертифікації педагогічних працівників; спільного проведення науково-практичних заходів для вчителів закладів загальної середньої освіти (ЗЗСО).

З Департаментом акредитації та моніторингу ДСЯОУ визначено напрями співпраці у дослідженні проблем моніторингу якості освіти. Підписано Меморандум про співробітництво між Інститутом (директор Л. Лук’янова) та Управлінням ДСЯО у Київський області (т. в. о. начальника управління Л. Алєксєєнко-Лемовська). Упродовж 2019-2021 рр. з управліннями ДСЯО у Вінницькій, Івано-Франківській, Київській, Сумській, Чернігівській областях проводяться науково-практичні заходи з проблем моніторингу якості освіти із залученням науково-педагогічних працівників закладів вищої освіти, керівників ЗЗСО, членів методичних об’єднань, вчителів.

Спільну діяльність спрямовано на організацію інформаційно-роз’яснювальної роботи серед здобувачів освіти, педагогів та керівників закладів освіти, викладачів, науковців та інших стейкхолдерів. Науковці розробили й упровадили освітні та інформаційні програми і курси, спрямовані на популяризацію наукових і методичних досягнень, розвиток навичок компетентнісного навчання та спілкування з метою вдосконалення освітньої діяльності та в інтересах розвитку освітньої системи України.

Підвищенню ефективності співпраці, зокрема, сприяють: надання працівникам ДСЯОУ доступу до усіх ресурсних центрів та депозитарію наукового доробку працівників Інституту, а також теоретико-методологічної та організаційно-методичної допомоги з питань обґрунтування вихідних положень сертифікації педагогічних працівників ЗЗСО, розроблення теоретичних і методологічних принципів моніторингу якості загальної, фахової передвищої та вищої педагогічної освіти; підвищення кваліфікації працівників ДСЯОУ у Центрі підвищення кваліфікації для наукових, науково-педагогічних і педагогічних працівників Інституту; психологічне консультування працівників ДСЯОУ у Психолого-консультативному тренінговому центрі Інституту.

Упродовж співпраці Інституту з ДСЯОУ проводилисьспільні засідання з представниками Департаменту акредитації та моніторингу ДСЯОУ (І. Юрійчук, К. Рибачук) та керівництва, наукових працівників Інституту, які здійснюють наукові розвідки з проблем моніторингу якості освіти. Окреслено напрями співпраці і наукового супроводу, презентовані як фундаментальні, так і прикладні дослідження, що охоплюють широкий спектр науково-методологічного обґрунтування проблем педагогічного моніторингу, визначальних складників якості освіти, формування педагогічного досвіду вчителя і створення належного освітнього середовища ЗЗСО для дієвого методологічного підґрунтя функціонування Нової української школи, розвитку особистості вчителя (2019 р.).

Набули популярності і поширення дистанційні майстер-класи, психологічні вебінари, теоретико-практичні семінари з удосконалення комунікативної поведінки вчителів в умовах дистанційного навчання, створення іміджу педагога, організації комфортного та безпечного освітнього середовища в системі дистанційної освіти проведені науковими працівниками Інституту та за сприяння Управлінь ДСЯО у Київській, Вінницькій, Сумській областях у період карантину (організації дистанційного навчання 2020-2021 н. р.).

У Сумському державному педагогічному університеті імені Антона Макаренка (2019 р.) проведено семінар для керівників ЗЗСО і вчителів Сумської області з проблем розвитку педагогічної майстерності вчителів Нової української школи, організації ефективної комунікативної взаємодії у системі «вчитель – учень – освітнє середовище школи» за участі начальника Управління ДСЯО у Сумській області А. Рябухи та головного наукового співробітника відділу теорії і практики педагогічної освіти О. Лавріненка.

Активно працювали над професійним стандартом вчителя за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)» спільно з МОН України, співробітники Інституту і ДСЯОУ.

Вагомими науковими результатами співпраці Інституту з департаментами та регіональними представництвами ДСЯОУ є, зокрема: розроблення положення щодо предмета моніторингу якості освіти ЗЗСО (ліцеї та гімназії із профільним навчанням);розроблення, наукове обґрунтування й рекомендації до використання базових індикаторів моніторингу якості освітнього процесу;обґрунтування програми професійного самовиховання вчителів в контексті реалізації Концепції «Нова українська школа».

Результатом практичної взаємодії Інституту з управліннями ДСЯО в областях України є: створення онлайн-платформи для вчителів на замовлення управління ДСЯО в Київській області та за сприяння Управління освіти і науки Ірпінської міської ради з проблем вдосконалення професійної майстерності вчителів в умовах дистанційного навчання, організації педагогічної взаємодії на онлайн-уроках, саморозвитку вмінь щодо регулювання психологічного стану вчителя під час дистанційного навчання, вдосконалення психолого-педагогічної взаємодії з учнями; розроблення партнерської програми «Педагогічна наука вчителю сільської школи України» спільно із Управлінням ДСЯОУ в Чернігівській області та її впровадження, проведення виїзних семінарів на базі меморіального музею-садиби академіка Івана Зязюна у с. Пашківка для вчителів віддалених територіальних громад Чернігівщини, зокрема шкіл Бахмацької, Ічнянської, Лосинівської, Ніжинської, Носівської та інших.

За результатами аналізу співпраці Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України з Державною службою якості освіти України учасники засідання констатували, що співпраця Інституту упродовж 2019-2021 рр. здійснювалася на належному рівні та заслуговує позитивної оцінки. Водночас було висловлено окремі зауваження і побажання. Зокрема, йшлося про: доцільність посилення уваги до вдосконалення механізмів співпраці, впровадження системи загальних принципів особистісного і професійного розвитку вчителів, сприяння забезпеченню безперервного особистісного та професійного розвитку вчителів Нової української школи, розроблення методичних рекомендацій щодо професійного самовдосконалення вчителів нової генерації.

Пресслужба НАПН України
17:40 16.12.2021