НАПН України
Закладка 1Закладка 2Закладка 2
Ювілей – час окреслення нових проектів. Віра Ільченко

Минулого літа ювілейний день народження відзначила завідувач відділу інтеграції змісту загальної середньої освіти Інституту педагогіки НАПН України, академік НАПН України Віра Ільченко, відома в Україні та за її межами, як автор моделі освіти для сталого розвитку суспільства «Довкілля».

Зазначаючи про вагомий внесок ученого у розвиток педагогічної науки і національної освіти й українського соціуму загалом, редакція газети «Освіта і суспільство» вітає Віру Романівну з ювілеєм, зичить подальших творчих успіхів і довгого життя моделі «Довкілля». Слово Вірі Романівні Ільченко:

 – Необхідність для шкіл навчально-методичного забезпечення моделі освіти для сталого розвитку суспільства «Довкілля» пояснюється значущістю цієї моделі у формуванні в дітей, починаючи з дошкілля, життєствердного національного образу світу та високих рівнів інтелекту – IQ, EQ, LQ (де останній – інтелект любові до рідної землі), особливо необхідний під час війни і в післявоєнний час. Підручники й посібники для учнів до моделі освіти для сталого розвитку «Довкілля» необхідні і для домашнього навчання, для дітей і батьків, які у зв’язку з війною виїхали за кордон, адже кожна дитина має і там мати умови для «вирощення» власного життєствердного національного образу світу, плекати свою національну ідентичність.

Учні, які навчалися за модель «Довкілля», починаючи з 1990-х років, вже стали батьками, бійцями ЗСУ. Хід експериментальної перевірки моделі «Довкілля» може бути прикладом для розвитку освітніх галузей, які мають сприйматися учнями як цілісність знань і компетентностей під час засвоєння змісту цих галузей на кожному етапі навчання (дошкілля, початкова, основна, старша школа), у процесі формування в учнів цілісного світогляду, наукової картини світу, життєствердного національного образу світу.

Згадаємо вислів Отто фон Бісмарка: «Війни виграють не генерали, війни виграють шкільні вчителі та парафіяльні священники». Війну виграють ті, хто дає можливість дітям «вирощувати» свій образ світу,  який пов’язує їх із Всевишнім чи Всесвітом (хто як розуміє), які переконані, що «не затвердить себе людина беззаконням, а корінь праведників вічний» (Еклезіаст).

Незабутній вчений, академік Семен Гончаренко, дякуючи якому «Довкілля» набирало сили і розповсюджувалося по школах України і в зарубіжжі, сказав пророчі слова: «Значення педагогічної технології «Довкілля» в тому, що вона підтверджує доцільність і необхідність запровадження в школах навчального плану, складеного за галузевим, а не предметним принципом, доводить, що успіх запровадження нового змісту освіти залежить значно більше від технології його реалізації, ніж від самого змісту. Це, безумовно, технологія майбутньої школи, вона заслуговує на увагу науковців і вчителів, на підтримку всіх, хто зацікавлений у вітчизняній освіті».

Дослідження образів світу учнів експериментальних шкіл (Полтавської, Дніпропетровської, Тернопільської, Рівненської та ін. областей) показало, що життєствердні образи світу дітей втілюють національні символи, національну культуру.

Предмети, якими реалізується модель освіти для сталого розвитку «Довкілля» (STEM-освіта – закордонний її аналог) надає можливість дітям «вирощувати» образ світу, який поєднує їх з поколіннями українців. До оновлення, шляхом упровадження цілісності змісту, як це досягнуто завдяки моделі освіти «Довкілля» в освітній галузі «Природознавство», мали б приєднатися всі освітні галузі.