НАПН України
Закладка 1Закладка 2Закладка 2
Слідами науково-практичного семінару з арт-терапії


Всеукраїнський науково-практичний семінар «Творча багатомірність цілющого простору арт-терапії» відбувся онлайн 7-8 жовтня. Ця подія була організована Відокремленим підрозділом арт-терапевтів у Запорізькій області, Інститутом соціальної та політичної психології НАПН України, Науково-навчальним інститутом соціально-педагогічної та мистецької освіти Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького, Мелітопольським інститутом екології та соціальних технологій університету «Україна» та Правління ВГО «Арт-терапевтична асоціація». Понад 90 фахівців і студентів з різних регіонів України стали доповідачами і учасниками семінару.

Традиційно метою проведення науково-практичного семінару є обговорення ресурсів та можливостей зцілення простору арт-терапії в умовах сучасних викликів: пандемії, бойових дій тощо, обговорення можливостей застосування методів та прийомів арт-терапії у роботі практичного психолога, корекційного педагога, соціального педагога, соціального працівника. Цьогорічний семінар мав додаткову мету: аналіз ризиків та досвіду проведення арт-терапії в онлайн-форматі.

Учасникам було представлено 20 доповідей провідних фахівців-арт-терапевтів (науковців і практиків). Доповіді було поєднано за темами. Так, доповідь «Особливості використання методів арт-терапії в роботі з дітьми дошкільного віку» директора ННІ соціальної педагогіки та мистецької освіти МДПУ імені Богдана Хмельницького Олени Федорової розкрила специфіку використання арт-терапії у цій віковій групі і критеріїв компетентності фахівців. Доповідь практичного психолога СЗСШ № 114, методиста Київського міського будинку вчителя Олени Луценко «Арт-терапевтичні вправи у формуванні образу Я молодших школярів» висвітлювала багаторічний досвід роботи за цією проблемою.

За форматом реабілітаційної роботи методами арт-терапевтичної практики було поєднано доповіді старшого наукового співробітника Інституту соціальної та політичної психології НАПН України Ольги Плетки «Територіальна ідентичність в просторі групової арт-терапевтичної реабілітаційної практики» і практичного психолога, керівника служби психологічної підтримки та допомогиТетяни Фількіної«Подолання обмежень: пішохідна екскурсія як відповідь на виклики сучасності», що дозволило з’ясувати цілющість таких методів.

Драма- та театро-терапії було присвячено доповіді співробітника Інституту соціальної та політичної психології НАПН України, засновника та керівника Київського плейбек-театру «Déjàvuplus», Володимира Савінова «Невимушена перформативність у соціально-психологічному просторі плейбек-театру як стимул до особистісного вибору» та Маргарити Дергач, професора Хортицької національної академії «Корекція самооцінки дитини в ході театральної діяльності (з досвіду роботи)».

Затребуваними були доповіді Лідії Приладишевої (доцента Мелітопольського ДПУ імені Богдана Хмельницького) «Структура проведення арт-терапевтичних занять з дітьми з особливими освітніми потребами» та Наталі Фалько(завідувачки кафедри психології цього же ЗВО) «Психологічні особливості застосування методів арт-терапії в роботі зі студентами з особливими освітніми потребами».

Музикотерапія як метод арт-терапевтичного впливу була представлена доповідями «Використання музикотерапії в роботі з дітьми з особливими потребами» (Микола Федоров, доцент Мелітопольського ДПУ імені Богдана Хмельницького), і «Ритмоаналіз музичного побуту в контексті естетичних та арт-терапевтичних практик музикування» (Світлана Литвин-Кіндратюк, доцент Прикарпатського НУ імені Василя Стефаника) та «Сучасні тенденції впровадження технік музичної терапії в освітній процес» (Тетяна Строгаль, доцент НПУ ім. М.П. Драгоманова).

Було виголошено також доповіді, присвячені застосуванню окремих методів арт-терапевтичної практики (бібліотерапії – творчого переосмислення текстів; рефреймінгу контексту; У-Сін живопису для балансу емоційних станів; у роботі із засудженими жінками; соціальній роботі).

Практичну складову семінару було відображено у 13 майстер-класах з арт-терапії. Дослідження можливостей роботи в онлайн-форматі та аналіз ризиків застосування арт-терапії в віртуальному просторі спонукали ведучих майстер-класів на експерименти та спонтанні творчі напрацювання.

На завершення було обговорено можливості використання арт-терапевтичних методів при роботі в онлайн-форматі, а також його обмеження (неглибоке занурення у внутрішній світ, неможливість отримання фізичної підтримки інших учасників, обмеження методів роботи). За результатами семінару планується видання збірника наукових статей «Простір арт-терапії» (Вип.2 (30).2021).

Атмосферу семінару і його підсумки можна схарактеризувати висловом Андріана Кіт Грем Хілла, який вів термін «арт-терапія» у широкий вжиток: «Коли творча енергія знаходить задовільнення, вона стає надійною опорою, яка дає сили у складні моменти, вона приносить нам здоров’я».

Ольга ПЛЕТКА,

старший науковий співробітник

Інституту соціальної

та політичної психології

НАПН України,

керівник Відокремленого

підрозділу

ВГО «Арт-терапевтична

асоціація» у Запорізькій

області, член Правління

Ради НС «Національна

психологічна асоціація»

кандидат психологічних наук