НАПН України
Закладка 1Закладка 2Закладка 2
УНМЦ практичної психології та соціальної роботи як головна організація психологічної служби системи освіти

В контексті обговорення доповіді я хотів би більш детально зупинитися на проблемах здійснення прикладних НДР та впровадження їх результатів у педагогічну практику. За 15 років існування наш Центр накопичив деякий досвід з цього питання, тим більше, що він і створювався як установа, що має основну мету впровадження наукових розробок у практику діяльності психологічної служби системи освіти і системи психолого-медико-педагогічних консультацій.

Як відомо, наш Центр є головною організацією психологічної служби системи освіти та системи ПМПК. У цьому відношенні Центр є унікальною організацією, яка одночасно підпорядкована як Академії, так ще й Міністерству освіти і науки України. Центр і створювався як спільна організація. зараз діяльність Центру регулюється спільним Наказом МОН і НАПН України  від 20.03.2012 № 316/33 «Про приведення діяльності Українського НМЦ практичної психології у відповідність до діючих нормативно-правових документів».

1. У 2011 - 2013 роках Центр, на замовлення НАПН виконував прикладне дослідження на тему: «Наукове-методичне забезпечення діяльності психологічної служби і психолого-медико-педагогічних консультацій системи освіти».

Мета дослідження: розробка та практична апробація інноваційних моделей організації та методичного забезпечення діяльності психологічної служби і психолого-медико-педагогічних консультацій системи освіти.

 Основні результати НДР:

 

  • було виокремлено основні умови підвищення ефективності діяльності психологічної служби і ПМПК в сучасних умовах розвитку освітньої галузі;
  • на цій основі розроблено дві організаційні моделі діяльності служби на рівні «район (місто) – навчальний заклад» та чотири організаційні моделі діяльності служби на рівні області з урахуванням суттєвих регіональних відмінностей;
  • розроблено нові процедури  управління психологічною службою і системою ПМПК про що свідчать і результати щорічного моніторингу діяльності, у якому взяли участь всі області, АР Крим, міста Київ та Севастополь;
  • в результаті здійсненого моніторингу стану розвитку психологічної служби у ВНЗ III-VI рівнів акредитації за 2012 – 2013 навчальний рік  виявлено найбільш актуальні проблеми, з якими доводиться працювати практичним психологам цих закладів;
  • вивчено досвід роботи практичних психологів з дітьми, що відрізняються девіантною поведінкою в умовах закладів соціальної реабілітації та спеціальних шкіл у Королівстві Нідерланди. На основі узагальнення досвіду розроблено і адаптовано низку програм по роботі з дітьми даної категорії, а також програми формування психологічної компетентності педагогічних працівників вказаних закладів. Для практичних психологів шкіл соціальної реабілітації було розроблено, адаптовано і апробовано інноваційний інструментарій по роботі з цими дітьми;
  • з метою визначення потреби всіх учасників навчально-виховного процесу у психологічному супроводі в загальноосвітніх навчальних закладах протягом 2011–2013 років було проведено моніторинг звернень батьків, педагогічних працівників та учнів до практичних психологів (24 області). Аналіз даних дозволив окреслити основну проблематику, що виникає у названих категорій учасників навчально-виховного процесу. Результати цього дослідження дали можливість визначити тематику та форми додаткової науково-методичної підтримки фахівців психологічної служби.
  • вивчено стан розвитку та організаційні форми діяльності ПМПК усіх рівнів та розроблено принципово нові засади діагностичного обстеження і відбору дітей з помірною розумовою відсталістю. Результатом діагностичного обстеження є складання психолого-діагностичного висновку, який є підставою для обґрунтування рекомендацій щодо навчання дитини на основі спеціальної програми для дітей згаданої категорії.
  • розроблено алгоритм діяльності практичних психологів, соціальних педагогів і методистів із забезпечення інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами.

 

Наукова продукція

Згідно з Технічним завданням і Перспективним тематичним планом всі поставлені завдання виконані у повному обсязі, всі заплановані наукові результати (наукова продукція) надруковано і впроваджується. 

Тільки за 2013 рік науковцями Центру були підготовлені наступні публікації прикладногохарактеру:

Нормативно-правові документи та розпорядчі листи – всього 27,

Навчальна продукція – всього 1.

Науково-виробнича продукція

Посібники – всього 3.

Методичні рекомендації – всього 2.

Довідкова продукція довідник – всього 1

Статті у фахових виданнях – всього 56.

Результати НДР постійно оприлюднюються: за період виконання теми наукові співробітники Центру виступили понад 40 разів на телебаченні, радіомовленні та в інтернет-виданнях. Їхній доробок презентовано на 161 міжнародних, усеукраїнських і регіональних наукових та науково-практичних конференціях і інших масових заходах.

Нашим Центром було організовано та проведено 12 наукових масових заходів, з них: всеукраїнські форуми – 3, міжнародні і всеукраїнські конференції – 5, наукові семінари – 3, міжнародний фестиваль – 1.

Результати НДР постійно оприлюднюються на сайті Центру так,за два роки існування сайту інформацію було завантажено 3246 разів., загальна кількість відвідувань сайту за 2013 рік становить 19683.

Упровадження результатів планової НДР

Наукова продукція впроваджується на наступних об’єктах: органи державної влади та місцевого самоврядування – 35; підвідомчі установи НАПН України – 4; загальноосвітні навчальні заклади – 2; вищі навчальні заклади – 3; інші установи, підприємства, організації – 9; Кримський республіканський, обласні, Київський та Севастопольський міські кабінети (центри) психологічної служби – 27; обласні ПМПК – 27.Загальна кількість об’єктів впровадження – 107.

Протягом звітного періоду від об’єктів упровадження було отримано 81 заявку на отримання продукції та 32 довідки про впровадження результатів НДР.

Наш Центр у травні 2013 року отримав Свідоцтво про внесення до Державного реєстру суб’єктів видавничої справи (за № 4537 ДК), зокрема, на електронні видання. Відповідно до цього в структурі Центру створено редакційно-видавничий відділ (на громадських засадах).

У III-му кварталі 2013 р. Центром видано 7 електронних книг.

Основним своїм здобутком в плані впровадження результатів нашої роботи вважаємо розробку і затвердження Наказом МОН України (від 06.08.2013, № 1106) «План заходів МОН щодо розвитку психологічної служби на період до 2017 року».

2. Помітно більший обсяг науково-методичної роботи протягом минулого року, порівняно з плановою, Центр виконував як головна організація психологічної служби і системи ПМПК.

Безпосереднє і оперативне впровадження результатів НДР, яке, до слова, здійснювалось у процесі самого дослідження, дозволило довести на кінець 2013 року чисельність працівників до 24 546 осіб (порівняно з 23 535 особами у 2012 році). Це складає приблизно 52 % від нормативної потреби.

Про обсяги проведеної практичної роботи свідчать зведені дані про діяльність фахівців психологічної служби з основними цільовими групами: дітьми (), батьками (), педагогами (); та ПМПК усіх рівнів ().

2.1. Протягом звітного періоду (відповідно до п. 10 Додатку наказу МОН від 29.10.2010 р. № 1023 «Щодо профілактики злочинності і правопорушень серед дітей, захисту їх прав на освіту») продовжувалося впровадження інформаційно-освітньої протиалкогольної програми для підлітків «Сімейна розмова»в 9 областях (у Харківській, Львівській, Миколаївській, Донецькій, Кіровоградській, Чернівецькій, Чернігівській та Івано-Франківській областях і Автономній Республіці Крим) та у м. Києві. Проведено 10 навчально-практичних семінарів для практичних психологів, соціальних педагогів, вчителів щодо впровадження програми. Всього у реалізації проекту беруть участь 771 навчальний заклад, близько 2 000 працівників психологічної служби та вчителів, 16898 учнів 7–х класів і 15675 учнів 8–х класів. Загальна кількість підлітків – 32573 і приблизно така ж кількість їх батьків (Це обумовлено вимогами методики). Зазначимо, що ця програма впроваджується без державного фінансування.

На Четвертій Національній виставці-презентації «Інноватика в сучасній освіті» (м. Київ, 16-18 жовтня 2012 р.)за представлення на конкурс Інформаційно-освітньої протиалкогольної програми «Сімейна розмова» у номінації «Упровадження здоров’язбережувальних інноваційних технологій у навчально-виховний процес закладів освіти» рішенням спеціальної комісії Центр отримав Диплом і золоту медаль.

2.2. На виконання п. 4.5 Наказу МОН України №1106 від 06.08.2013 р. «Про затвердження плану заходів МОН щодо розвитку психологічної служби на період до 2017 р.» (згадувався вище) підготовлено«Збірник програм факультативних курсів, курсів за вибором та спецкурсів для застосування працівниками психологічної служби загальноосвітніх навчальних закладів», обсягом 60,0 д.а. Збірник було розміщено на сайті МОН України, сайті нашого Центру та розіслано у всі області в електронному вигляді.

2.3. На виконання Постанови Кабінету Міністрів України від 21.03.2012 р. № 350 «Про затвердження Державної цільової соціальної програми протидії торгівлі людьми на період до 2015 року» було затверджено наказ МОНмолодьспорт України від 19.07.2012 року №827 «Про затвердження плану заходів Міністерства щодо запобігання торгівлі людьми на період до 2015 року».

Відповідно до наказу Центр як співвиконавець бере участь у реалізації проекту «Попередження торгівлі людьми шляхом мобілізації громад», що впроваджувався Представництвом Міжнародної організації з міграції в Україні у партнерстві з Українським фондом «Благополуччя дітей» та Західноукраїнським ресурсним центром, а саме: 

  • підготовлено методичні рекомендації для впровадження програми виховних заходів «Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція» на базі шкіл-інтернатів та ПТНЗ;
  • проведено 2 семінари (біля 100 учасників) для фахівців соціальної сфери та освітян з пілотних областей (АР Крим, Івано-Франківська, Донецька, Львівська) в рамках «Школи міграції»;
  • впроваджено програму виховних заходів «Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція» на базі 232загальноосвітніх навчальних закладів (7–11 класи), шкіл-інтернатів, ПТНЗ зазначених вище пілотних областей;

2.4. На виконання п.13 «Поширення досвіду впровадження в навчально-виховний процес «Шкільної медіації» як одного із способів розв’язання конфліктних ситуацій» (Наказ МОН України № 1312 від 30.12.2010 р. «Про затвердження Плану заходів щодо реалізації Національної кампанії «Стоп насильству!» на період до 2015 року») Центр забезпечив проведення щорічного моніторингу щодо його реалізації на рівні областей України. Протягом звітного періоду в усіх регіонах України шкільними медіаторами проведено близько 520 медіації та 448 кіл примирення. Наприклад, у Вінницькій, Сумській та Донецькій областях просвітницькою та профілактичною роботою учнів-медіаторів та координаторів програми «Шкільна медіація» – працівників психологічної служби навчальних закладів, протягом 2013 року охоплено 13235 учнів, 890 батьків, 774 педагогічні працівники.

2.5. На виконання рішення Колегії МОН України від 28.08.2012 р. (протокол №8/2-2) п.4.1, 4.2. з метою вивчення, узагальнення та поширення кращої практики роботи працівників психологічної служби щодо організації і проведення психолого-педагогічних консиліумів з питань готовності дітей до навчання, розроблено модель взаємодії між практичними психологами ДНЗ і ЗНЗ щодо забезпечення оптимальних умов для адаптації дитини в умовах школи. Видано методичні рекомендації «Адаптація дітей до навчання у школі в діяльності психологічної служби» обсягом 3,75 д.а., тиражем 300 примірників.

2.6. З метою привернення уваги широкої громадськості, вчителів, батьків, керівників освітньої галузі до проблем учнів у співробітництві з МОН України було підготовлено видання: «Невідоме покоління. Автопортрет. Посібник для вчителів, написаний учнями». Посібник було оприлюднено на Колегії МОН України 26 серпня 2013 р.

2.7. Центром було підготовлено пропозиції змін до «Положення про центральну та республіканську (АР Крим), обласні, Київську та Севастопольську міські, районні (міські) ПМПК», затверджено спільним Наказом МОНмолодьспорту і НАПН України від 23.06.2011 р. № 623/61, зареєстровано у Мінюсті 06.12.2011 за № 1407/20145 ).

Затвердження нового Положення сприяло створенню нових районних (міських) консультацій (у 2010 році загальна кількість – 587 консультацій, у 2013 році – 688, збільшення майже на 100) підвищився рівень задоволення потреб дітей з особливими освітніми потребами.

В робочому часі фахівців ПМПК передбачено новий вид роботи - індивідуально-корекційні заняття з дитиною та її родиною. Такі заняття не замінюють роботу спеціальних навчальних закладів, проте здатні певною мірою компенсувати нерівномірність і недостатність корекційної допомоги дітям та професійної підтримки батькам в сільських місцевостях і віддалених районах.

3. Торкаючись проблеми впровадження результатів НДР необхідно зазначити, що нормативна база та існуюча практика моніторингу і оцінки ефективності, що склалася, потребує суттєвого оновлення, наближення до існуючих світових стандартів.

У зв’язку з цим, вважаємо за доцільне нашій Академії вийти з наступними пропозиціями до центральних органів виконавчої влади (КМУ, Мінфін, Мінпраці, Держкомнауки та ін.):

  1. Внести зміни у нормативи фінансування фундаментальних і прикладних досліджень;
  2. Оновити критерії конкурсного відбору наукових проектів прикладних НДР;
  3. Внести зміни до порядку планування прикладних НДР;
  4. Розробити методичні рекомендації щодо здійснення моніторингу та оцінки ефективності впровадження результатів прикладних НДР;
  5. Переглянути критерії оцінювання соціального ефекту впровадження результатів прикладної НДР;
  6. Внести зміни у критерії і показники оцінки ефективності прикладних НДР;
  7. Внести зміни до структури звітів по прикладним НДР. 

Сподіваємось, що оновлення нормативної бази наукової діяльності сприятиме підвищенню рівня якості прикладних досліджень у галузі педагогіки і психології та покращанню методичного забезпечення  вітчизняної освіти.

Насамкінець хочу подякувати керівництву Академії за підтримку діяльності Центру і за розуміння тих проблем, що стоять зараз перед співробітниками у справі впровадження результатів НДР у практику роботи психологічної служби і психолого-медико-педагогічних консультацій системи освіти України. 

Панок Віталій Григорович,

доктор психологічних наук,

директора Українського НМЦ

практичної психології і соціальної роботи


17:21 08.04.2014