НАПН України
Закладка 1Закладка 2Закладка 2
Розвиток освіти дорослих в Україні: здобутки й інноваційні задуми

Лариса ЛУК’ЯНОВА,

директор Інституту педагогічної освіти

та інституту дорослих НАПН України,

доктор педагогічних наук, професор,

член-кореспондент НАПН України

 Зростання ролі освіти дорослих на початку ХХІ ст. зумовлено динамікою соціального і науково-технічного прогресу, змінами у змісті й характері праці, збільшенням вільного часу та можливостями його раціонального використання. Освіта дорослих стає ключовим компонентом цілісної загальної системи освіти і навчання впродовж життя.

Результати міжнародних експертних опитувань свідчать про наявність позитивного впливу різних форм освіти і навчання дорослих на продуктивність праці та зайнятість.

Освіта дорослих і в нашій країні має набути законодавчого унормування з визначенням принципів і механізмів державної підтримки, ролі основних суб’єктів, їх прав і обов’язків, способів координації між різними провайдерами освітніх послуг, а також механізмів фінансування  з бюджету.

У 2005–2020 рр. Національна академія педагогічних наук України й Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна посилили увагу до наукового забезпечення розвитку освіти дорослих. Так, підготовлено «Білу книгу національної освіти України (2010), Національні доповіді «Про стан і перспективи розвитку освіти в Україні» (2011, 2016), у яких окреслено пріоритетні напрями наукового і методичного забезпечення різних категорій дорослого населення.

У 2008 р. в Інституті педагогічної освіти і освіти дорослих НАПН України створено відділ андрагогіки. Співробітники цього Інституту стали ініціаторами і засновниками першої в Україні Громадської спілки «Українська асоціація освіти дорослих», яку 2016 р. прийнято до Європейської асоціації освіти дорослих.

Проведення міжнародних заходів з цих проблем сприяло посиленню уваги до вивчення і творчого використання прогресивних і конструктивних ідей навчання різних категорій дорослого населення (Форум «Європейський Союз – Україна: освіта дорослих» під егідою Національної комісії України у справах ЮНЕСКО (2014 р.), Міжнародні дні освіти дорослих на Львівщині (2015 р.) та у Запорізькій області (2016), Форум неформальної освіти дорослих «Освіта дорослих і розвиток громадянського суспільства» (2017 р.).

У 2008 р. в Інституті педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України розпочато фундаментальні і прикладні дослідження з андрогогіки. За їх результатами підготовлено й опубліковано 39 монографій, 28 посібників (навчальних, практичних, методичних), 20 методичних рекомендацій, 15 навчальних програм, 11 довідкових видань та 9 збірників наукових праць за матеріалами форумів, конференцій. Про затребуваність здійснених наукових досліджень свідчать результати їх завантажень з Електронної бібліотеки НАПН України. Упродовж 2010-2020 рр. у спеціалізованих вчених радах Інституту захищено 32 докторські та 30 кандидатських дисертацій з проблеми освіти дорослих.

Науковці розробили Концепцію розвитку освіти дорослих в Україні (2016), видали довідково-інформаційні матеріали «Законодавче забезпечення освіти дорослих: зарубіжний досвід» (2017), проєкт «Концепції розвитку освіти дорослих в Україні» (2019). Внесено пропозиції до Закону України «Про освіту» (ст. 18 «Освіта дорослих»), ініційовано розроблення проєкту Закону України «Про освіту дорослих», розроблено пакет документів для включення професії «Андрагог» до Національного Класифікатора ДК 003:2010 «Класифікатор професій» (Наказ Мінекономрозвитку від 15.02.2019 № 259).

Розроблено концепції, положення, інструктивні матеріали та науково-методичні рекомендації щодо організаційного забезпечення відкриття і діяльності центрів освіти дорослих; впроваджено навчальні модулі з освіти дорослих для варіативних, різнорівневих програм підвищення кваліфікації та стажування педагогічного персоналу закладів формальної і неформальної освіти; тематичні складові навчальної програми з професіоналізації освіти дорослих для тренерів і викладачів, які працюють з дорослими «Вступ до освіти дорослих»; програми авторських тренінгів для педагогічного персоналу у сфері формальної і неформальної освіти дорослих.

Вдосконаленню наукового забезпечення розвитку освіти дорослих сприяє співпраця НАПН України з МОН України, а також Представництвом Інституту з міжнародного співробітництва Німецької асоціації народних університетів DVV International в Україні (відповідно до Угоди від 5 листопада 2014 р.)

У вересні 2020 року Міністерством освіти і науки України на громадське обговорення було винесено проєкт закону України «Про освіту дорослих», ініціаторами й співавторами якого стали МОН України, Українська асоціація освіти дорослих та Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна імені Івана Зязюна НАПН України. Наразі відбувається доопрацювання законопроєкту.

Принципово новою у законопроєкті є стаття «Статус та основні принципи діяльності Національної ради з питань підтримки освіти дорослих» як консультативно-дорадчого органу на постійній основі при центральному органі виконавчої влади у сфері освіти і науки. Рада формуватиметься в результаті конкурсного відбору з числа представників громадських об’єднань, провайдерів освіти дорослих, наукових та експертних організацій, у тому числі зарубіжних. Серед завдань, виконання яких покладається на раду, такі: систематичне відстеження та аналіз потреб в освіті дорослих; узагальнення світового та вітчизняного досвіду у цій сфері; сприяння залученню представників інститутів громадянського суспільства, українських і міжнародних експертів до розвитку освіти дорослих; систематичне відстеження та аналіз освітніх потреб дорослих, а також розроблення методичних рекомендації для провайдерів щодо покращення якості наданих послуг. До повноваженьНаціональної ради передбачається віднести питання щодо ухвалення державної стратегії розвитку освіти дорослих, оцінку стану її виконання, аналіз якості освітньої діяльності провайдерів освіти дорослих тощо.

Нововведенням є і пропозиція щодо створення Фонду підтримки освіти дорослих, завданнями якого буде сприяння проектам у сфері освіти дорослих за пріоритетними напрямами, визначеними відповідно до Закону; надання стипендій, грантів для навчання; підтримка інституційного розвитку провайдерів освіти дорослих.

Разом з тим постає низка нових завдань, окреслених Загальними зборами Національної академії педагогічних наук України, що відбулися наприкінці минулого року

Має відбутися методологічне обґрунтування державної політики, спрямованої на розвиток освіти дорослих в Україні, та змін до законів, що регулюють різні аспекти освіти дорослих.

Потрібний подальший розвиток фундаментальних і прикладних досліджень з проблем андрогогіки;виявлення й адаптація прогресивних і конструктивних ідей зарубіжного досвіду до українських умов з урахуванням регіональних соціально-культурних й етнонаціональних особливостей.

До перспективних напрямів вдосконалення наукового забезпечення освіти дорослих треба віднести наступне: наукове обґрунтування Національної системи кваліфікацій; посилення міжнародної проєктної і науково-видавничої діяльності; розроблення та впровадження для всіх верств населення програм  цифрової освіти з метою упередження цифрової нерівності громадян країни; розвиток взаємодії з Центрами професійного розвитку педагогів у регіонах з метою здійснення наукового супроводу формальної і неформальної освіти педагогічного персоналу тощо.