НАПН України
Закладка 1Закладка 2Закладка 2
Дослідження проблем патріотичного виховання у Відділенні загальної педагогіки та філософії освіти

18 червня відбулося засідання Президії НАПН України, на якому було розглянуто стан і перспективи дослідження проблем патріотичного виховання дітей, учнівської і студентської молоді у Відділенні загальної педагогіки та філософії освіти. Заслухавши та обговоривши доповідь академіка-секретаря Відділення загальної педагогіки та філософії освіти О. В. Сухомлинської, співдоповідь директора Інституту проблем виховання  І. Д. Беха, інформацію голови комісії, академіка-секретаря Відділення психології, вікової фізіології та дефектології НАПН України  С. Д. Максименка, Президія НАПН відзначила актуальність поставленої проблеми, відповідність стратегії досліджень актуальним потребам розвитку педагогічної науки і практики.

Нині перед національною наукою і освітою поставлені питання світоглядного, цивілізаційного характеру, викликані Революцією гідності, агресією Росії, військовим протистоянням на Сході України, інтенсифікацією зусиль розхитати ситуацію в нашій державі, з одного боку, а з іншого – консолідацією українського суспільства навколо національних і загальнодемократичних цінностей, бажанням долучитися до сучасної європейської цивілізації, зростанням відповідальності, ініціативи, самодіяльності громадян. До цих процесів долучені національні освітньо-виховні заклади і установи і саме на них спрямована науково-методична діяльність Академії і, зокрема, Відділення, яке сконцентрувало увагу на такому ідеологічно і світоглядно важливому напрямі як патріотичне виховання дітей і молоді.

Наукові установи Відділення досліджують питання патріотичного виховання у двох аспектах: як безпосередній предмет досліджень, а також опосередковано, у межах досліджень за дотичною проблематикою, де патріотичне виступає елементом і складовою виховного процесу. Всі дослідження виконуються відповідно до планування науково-дослідних тем або ж мають позаплановий характер, але знаходяться в межах дослідницьких пошуків науковців. До останніх відноситься “Концепція національно-патріотичного виховання дітей і молоді” (прийнята Колегією МОН України 26.03.2015 р.), Заходи щодо реалізації концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді (прийняті Колегією МОН України (28.05.2015 р.) та аналітичних матеріалів “Методичні рекомендації щодо національно-патріотичного виховання у загальноосвітніх навчальних закладах” та інших документів.

Виховання патріотизму у дітей та молоді науковці розглядають як процес цілеспрямованого впливу на їхню свідомість і почуття, що орієнтований на формування у них установок, цінностей, ідеалів, які проявляються у поведінці, діяльності, спілкуванні. Цей процес спирається на принципи національної спрямованості, соціальної відповідальності, історичної і соціальної пам’яті, міжпоколінної наступності, толерантності, полікультурності, самоактивності і саморегуляції і т.ін.    

Актуальні питання патріотичного виховання знаходяться в центрі уваги Інституту проблем виховання, провідної установи в цій галузі. Їх досліджує більшість лабораторій,  серед них – лабораторії громадянського і морального виховання, естетичного виховання та мистецької освіти, фізичного розвитку,діяльності дитячих і громадських об’єднань, позашкільної освіти. Так, упродовж трьох останніх років досліджено: питання формування культури гідності та моральної самосвідомості дітей і молоді в позаурочній і позашкільній діяльності як складові патріотичного виховання (лабораторія громадянського і морального виховання), соціальної ініціативності підлітків (лабораторія дитячих об’єднань),  науково-методичного супроводу військово-патріотичного виховання у позакласній і позашкільній роботі (лабораторії фізичного розвитку і позашкільної освіти), наповнення виховною проблематикою патріотичного спрямування предметів освітньої галузі “Мистецтво” (лабораторія естетичного виховання і мистецької освіти). На основі виконання цієї планової та великою мірою позапланової тематики їїпрактичним втіленням стали розроблення й публікація: Концепції “Патріотичне виховання дітей та молоді”; двох програм - “Програма патріотичного виховання дітей та учнівської молоді” та “Національна ідея в становленні громадянина-патріота України”; 12 методичних посібників, методичних рекомендацій “Патріотичне виховання молодших підлітків у взаємодії сім’ї і школи”, понад 200 науково-методичних статей; проведено більше ніж 250 масових заходів - науково-практичних конференцій, методологічних семінарів, „круглих столів”, тренінгів, майстер-класів, з яких 98 - міжнародного рівня.

Проводяться тренінги “Патріотичне виховання дітей і учнівської молоді”, спрямовані на підготовку методистів позашкільних навчальних закладів, інститутів післядипломної педагогічної освіти, методичних кабінетів органів освіти різного рівня,вчителів і викладачів вищих навчальних закладів, військових, що повернулись з зони АТО до виховної роботи патріотичного спрямування з дітьми різного віку.

Президія констатувала, що помітне місце у роботі Відділення щодо патріотичного виховання дітей і молоді посідає Державна науково-педагогічна бібліотека України ім. В.О. Сухомлинського, яка сконцентрувала свої зусилля на формуванні фонду документами й матеріалами з питань національно-патріотичного виховання; підготовці і виданні реферативних й аналітичних матеріалів, випуску бібліографічних списків на веб-порталі бібліотеки та у межах всеукраїнського вебінару “Виховання патріотизму особистості засобами шкільних бібліотек”; організації і проведенні методологічних семінарів, науково-практичних конференцій, круглих столів, тематичних книжкових виставок для учителів, бібліотек галузі тощо.

У розробленні питань патріотичного виховання беруть участь Науково-методичні центри, що працюють при Відділенні на засадах самофінансування, і серед них НМЦ педагогічного краєзнавства (при Уманському державному педагогічному університеті ім. Пала Тичини), який концентрує увагу навколо етнопедагогічних і регіональних питань розвитку освіти і науки, чим забезпечує умови для формування національної ідентичності та громадянської відповідальності студентської молоді. Зокрема, цьому сприяють відповідні навчальні курси та семінари, запроваджені до педагогічного процесу, а також практика організація військово-патріотичної діяльності студентів і школярів. Активно розпочав роботу щодо патріотичного виховання дітей, учнівської та студентської молоді НМЦ інновацій у виховному процесі (при Рівненському державному гуманітарному університеті).

Помітну участь у розробці питань патріотичного виховання беруть індивідуальні члени Відділення, які розробляють наукові і науково-практичні проблеми різного рівня, і серед них: обґрунтування і розкриття національної ідеї – академік В. Г. Кремень, виховання дітей в українській сім’ї – академік В. Г. Кузь, систему формування національної самосвідомості школярів засобами етнографічного та регіонального компонента освіти – чл. - кореспондент П. В. Лосюк та інші.   

Науково-теоретичні і практичні пошуки, що здійснюються у Відділенні, відображені у  3 монографіях, 14 посібниках, 24 науково-методичних рекомендаціях. Проведено також 3 методологічних семінари, 273 науково-практичних конференцій, круглих столів, презентацій і вебінарів.

Відзначаючи позитивну тенденцію щодо досліджень питань патріотичного виховання дітей і молоді, Президія актуалізувала увагу на певних проблемах і не вирішених питаннях, які водночас виступають і перспективами подальшого розгортання досліджень з патріотичної тематики. Серед них, зокрема: зосередження зусиль на виконанні і перспективному тематичному плануванні Заходів щодо реалізації Концепції патріотичного виховання дітей і молоді, прийнятих 28 травня 2015 р. Колегією МОН України; певне відставання реагування науковців Відділення на запити  і потреби, що складаються у реальному житті дітей і молоді й вимагають більш швидкого фахового педагогічного обґрунтування й супроводу; при розробленні питань патріотичного виховання варто було б приділяти більшу увагу розкриттю і обгрунтуванню сучасних європейських цінностей (толерантності, демократизму, відповідальності, обов’язку) як важливих складових патріотизму.

Ураховуючи зазначене, Президія постановила:

1. Уважати стан і перспективи дослідження проблем патріотичного виховання дітей, учнівської і студентської молоді у Відділенні загальної педагогіки та філософії освіти задовільним.

2.Результати розв’язання проблем патріотичного виховання дітей, учнівської і студентської молоді використовувати в подальшій науково-дослідницькій діяльності.

3. Відділенню загальної педагогіки та філософії освіти (Сухомлинська О. В.):

3.1. Зосередити роботу Відділення на дослідженні актуальних питань патріотичного виховання дітей, учнівської та студентської молоді відповідно до потреб та викликів сьогодення;

3.2. Створити умови для ефективного виконання науковими підрозділами та окремими членами Відділення Заходів щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді;

3.3. Залучати до виконання Заходів щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді Науково-методичні центри, що функціонують при  Відділенні, діяльність яких носить практико-орієнтований характер;

3.4. Сприяти координації діяльності лабораторій Інституту проблем виховання, ДНПБ ім. В. О. Сухомлинського, Педагогічного музею України, окремих членів та Науково-методичних центрів з метою більш повного науково-методичного забезпечення патріотичного виховання дітей, учнівської і студентської молоді.

4. Директору Інституту проблем виховання (Бех І. Д.):

4.1.Посилити реагування науковців лабораторій Інституту на запити  і потреби сучасного освітньо-виховного середовища через розроблення й упровадження ефективного науково-методичного забезпечення патріотичного виховання дітей, учнівської та студентської молоді;

4.2. Передбачити у поточному і перспективному тематичному плануванні науково-дослідної роботи виконання Заходів з реалізації концепції національно-патріотичного виховання  дітей і молоді, і зокрема тих пунктів, виконавцем яких є лабораторії і співробітники Інституту;

4.3.Забезпечити координацію науково-дослідницької діяльності між лабораторіями громадянського і морального виховання і інших лабораторій, які розробляють проблематику, дотичну до питань патріотичного виховання дітей і молоді;   

4.4. Налагодити ефективну співпрацю Інституту із громадськими, дитячими та юнацькими організаціями, фондами та асоціаціями для вироблення спільних стратегічних напрямів вирішення питань патріотичного виховання дітей, учнівської та  студентської молоді;

4.5. Посилити інформаційну складову діяльності Інституту щодо патріотичного виховання, широко висвітлювати результати роботи у засобах масової інформації;

4.6. Посилити висвітлення  результатів досліджень з патріотичної тематики на електронному сайті Інституту, збільшити кількість науково-методичних статей у науково-метричних як українських, так і зарубіжних базах даних.

5. Директору ДНПБ ім. В. О. Сухомлинського  (Березівська Л. Д.)

5.1. Зосередити зусилля на виконанні завдань, передбачених у Заходах щодо реалізації концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді;

5.2. Розгорнути просвітницьку інформаційну роботу щодо патріотичного виховання дітей, учнівської та студентської молоді у засобах масової інформації й, зокрема, у мережі Інтернет, постійно представляти їх на сайті бібліотеки.

Прес-служба НАПН України
15:43 18.06.2015