НАПН України
Закладка 1Закладка 2Закладка 2
Презентація науково-аналітичної доповіді НАПН України «Про зміст загальної середньої освіти»

24 лютого у Президії Національної академії педагогічних наук України відбулася презентація науково-аналітичної доповіді НАПН України «Про  зміст загальної середньої освіти». Громадський проект підготовки науково-аналітичної доповіді з проблем удосконалення змісту загальної середньої освіти Національна академія педагогічних наук України здійснила з ініціативи президента НАПН України, академіка Василя Кременя. Дослідження провели науковці Інституту педагогіки, Інституту психології імені Г.С. Костюка, Інституту проблем виховання НАПН України, Інституту гігієни та медичної екології імені О.М. Марзєєва НАМН України.

Керівниками проекту стали академік-секретар Відділення загальної середньої освіти, академік НАПН України Олександр Ляшенко, директор Інституту психології ім. Г.С.Костюка, академік-секретар Відділення психології, вікової фізіології та дефектології НАПН України,  академік НАПН України Сергій Максименко, директор Інституту педагогіки НАПН України, доктор педагогічних наук Олег Топузов. 

У виступі під час презентації президент НАПН України Василь Кремень наголосив, що головна мета даного проекту – це виявлення недоліків змісту загальної середньої освіти, спричинених недосконалістю нормативно-методичної документації (державних стандартів, навчальних планів і програм) та підручників, рекомендованих для використання в навчальному процесі, а також вироблення на цій підставі пропозицій і рекомендацій щодо їх удосконалення.

Василь Кремень зазначив, що доповідь надіслано до Міністерства освіти і науки України, Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти, Кабінету Міністрів України, Адміністрації Президента України. Електронну версію отримали обласні управління освіти, інститути післядипломної педагогічної освіти, всі ті структури, від яких залежить визначення освітньої політики, зокрема, визначення змісту освіти в загальній середній школі. Василь Кремень висловив вдячність всім тим, хто працював над науково-аналітичною доповіддю. Окрімкерівників проекту, це керівники робочих груп: академік НАПН України Олександра Савченко (дослідження початкової середньої освіти),  заступник директора Інституту педагогіки НАПН України Тетяна Засєкіна (дослідження базової середньої освіти), заступник директора Інституту педагогіки НАПН України Микола Головко (дослідження повної середньої освіти), завідувач лабораторії екологічної психології Інституту психології імені Г.С. Костюка  Юрій Швалб (психологічний аналіз), заступник директора з наукової роботи Інституту гігієни та медичної екології ім. О.М. Марзєєва НАМН України, член-кореспондент НАМН України Надія  Полька (дослідження здоров’я дітей в контексті навчання в школі). Науково-аналітична доповідь НАПН України «Про  зміст загальної середньої освіти», підкреслив президент НАПН України, – це продовження тієї роботи, яку здійснюють інститути Національної академії педагогічних наук України. Цю роботу науковці вестимуть і в подальшому, адже тут лише критичними зауваженнями і висновками обмежитися не можна. Ми повинні і далі рухатися в напрямі створення сучасного змісту освіти, зауважив Василь Кремень. І в контексті тих змін, що відбуваються, зокрема через створення нового закону «Про освіту», ми зможемо внести достойний вклад у становлення нової середньої школи в нашій країні.

Учасники презентації мали можливість послухати виступи керівників проекту: академіка-секретаря Відділення загальної середньої освіти НАПН України Олександра  Ляшенка,  директора Інституту психології ім. Г.С.Костюка НАПН України, академіка-секретаря Відділення психології, вікової фізіології та дефектології НАПН України Сергія  Максименка, заступника директора з наукової роботи Інституту гігієни та медичної екології ім. О.М. Марзєєва НАМН України Надію  Польку. У виступах наукові експерти наголосили на основних завданнях проекту:

– з’ясувати  ступінь реалізації основних ідей і підходів (особистісно орієнтований, діяльнісний і компетентнісний), закладених в оновлених державних стандартах загальної середньої освіти, встановлення їх відповідність світовим тенденціям розвитку змісту освіти; 

– проаналізувати чинні державні стандарти загальної середньої освіти (початкової, базової і повної), навчальні плани і програми на предмет їх узгодження між собою;

– розглянути зміст шкільних підручників в аспекті відповідності державним освітнім стандартам і навчальним програмам;

– окреслити дублювання у змісті освітніх галузей і навчальних предметів, а також  зайвий другорядний матеріал з метою вилучення;

 – виявити можливі порушення санітарно-гігієнічних норм (гранично допустиме навантаження);

– надати рекомендації щодо вдосконалення змісту загальної середньої освіти, нормативних документів і навчальної літератури, що його відтворюють.

Науково-аналітична доповідь має на меті донести думку експертів про шляхи удосконалення змісту загальної середньої освіти. Експерти сподіваються, що наукова доповідь використовуватиметься фахівцями відповідних галузей при створенні освітньої політики в Україні, розробленні нормативно-програмних документів, для підвищення кваліфікації педагогічних кадрів, при створенні навчальної літератури, а також стане у нагоді широкій педагогічній громадськості.

В обговоренні науково-аналітичної доповіді НАПН України «Про  зміст загальної середньої освіти» взяли участь представники Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, Міністерства освіти і науки України, обласних управлінь освіти і науки, обласних інститутів післядипломної педагогічної освіти, освітянської громадськості, ЗМІ.

Прес-служба НАПН України
14:13 25.02.2015