НАПН України
Закладка 1Закладка 2Закладка 2
Щодо реформування районних методичних служб

Верховна Рада 29 грудня ухвалила Закон "Про внесення змін і визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України" (№ 1577), яким визначено, що мережу методичних кабінетів в галузі освіти буде оптимізовано, а видатки на їх утримання скорочено, передавши ці повноваження обласним державним адміністраціям та органам місцевого самоврядування. На думку ректора ДВНЗ «Університет менеджменту освіти» НАПН України Віктора Олійника, при таких умовах  місцеві органи самоврядування схиляються до тотального скорочення штатних одиниць районних (міських) методичних служб або повної її ліквідації, що є неприпустимим.

Міністерство освіти і науки проголосило курс на підвищення якості освіти. У ситуації змін, що відбуваються в освіті, все більш значущим для педагога стає професійна компетентність та професійне становлення.   Тому ключова роль при цьому відводиться методистам міської або районної методичної служби. Міська (районна) методична служба - один з рівнів державної системи післядипломної перепідготовки працівників освіти, що зв`язує діяльність педагога з державною системою освіти, психолого-педагогічної наукою. Модернізація структури і змісту освіти, використання нових форм і методів навчання, нових педагогічних технологій - все це ставить педагогів у складну професійну ситуацію.

Суспільство потребує нового вчителя, який не обмежується власним досвідом роботи, а черпає досвід колег на вищих рівнях – районному, обласному, всеукраїнському. Зорганізувати таку мережеву методичну взаємодію, окрім методичних працівників місцевого рівня, на даний час нікому. Як би ми не назвали цю службу (сервісні центри, методичні кабінети тощо), доцільність її в часи реформаторських змін незаперечна.

Що таке науково-методичний супровід сьогодні в умовах районних, міських методичних кабінетів, центрів? Це підготовка вчителя до:

 

  • упровадження нових державних освітніх стандартів, навчальних програм, підручників;
  • участі у всеукраїнських та міжнародних проектах, програмах, виставках;
  • упровадження нових педагогічних технологій, методик, форм навчання дітей з метою підвищення якості освіти;
  • використання в навчально-виховному процесі інформаційно-комп’ютерних технологій;
  • роботи з обдарованою молоддю (олімпіади, конкурси, турніри тощо);
  • здійснення інклюзивного навчання, в тому числі дистанційно;
  • організація профільного навчання в старшій школі;
  • запровадження досвіду роботи творчо працюючих колег;
  • здійснення експертизи навчальних програм, підручників;
  • проведення моніторингових досліджень;
  • організація та проведення ЗНО;
  • участі в професійних конкурсах «Учитель року», «Вихователь року», «Класний керівник року»;
  • реалізації нової моделі виховної роботи, що базуватиметься на формуванні патріотизму.

 

Дійсно – методисти часто виконують роботу, яка не пов’язана з їх посадовими обов’язками,  коли методистів залучають до всілякого роду перевірок, до написання довідок та звітів для вищої інстанції,  підготовки різноманітних документів, організацій заходів, вихолощуючи в їхній свідомості власне методичну діяльність, проте це пов’язано з тим, що ці служби підпорядковані управлінню освіти і змушені виконувати їх розпорядження. Працівники районних, міських методичних кабінетів, центрів координують діяльність методичних кабінетів навчальних закладів, вивчають і популяризують досвід  педагогічних працівників, надають методичну допомогу в підвищенні фахової майстерності педагогів у міжкурсовий період. Такий обсяг роботи сьогодні не готові взяти на себе інші методичні структури, зокрема методичні об’єднання. З огляду на це функціонування  районних, міських методичних кабінетів, центрів є мотивованим і доцільним.

Вважаємо, методична служба на регіональному рівні набуває нового значення і необхідно не тільки зберегти, а й зміцнити дану структуру.


16:39 16.01.2015