НАПН України
Закладка 1Закладка 2Закладка 2
Неформальна педагогічна освіта батьків

Одним з питань, розглянутих на черговому засіданні Відділення професійної освіти і освіти дорослих НАПН, був звіт відділу виховних систем у педагогічній освіті Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих НАПН України про діяльність з розвитку неформальної педагогічної освіти батьків та підвищення педагогічного потенціалу прийомних батьків і батьків-вихователів.

Дослідження проблеми розпочалося у 2006 р. і було зумовлено змінами у державній соціальній політиці України, зокрема, у взятому державою на початку ХХІ століття курсу на розвиток сімейних форм виховання. За 8 років, що минули, доктором педагогічних наук, професором Г. Лактіоновою виконано три теми НДР: «Сімейні форми виховання. Порівняльний аналіз проблеми та перспективи розвитку в Україні» (2006-2007 рр.), «Навчальні та просвітницькі програми для батьків: аксіологічний підхід (2008-2010 рр.),  «Готовність до роботи з батьками як складова педагогічної майстерності» (2011-2013 рр.).Завдяки реалізованому принципу партнерства з державними установами, структурними підрозділами НАПН України, вищими навчальними закладами, неурядовими організаціями серед результатів  науково-дослідної роботи  є Програма підготовки кандидатів у прийомні батьки та батьки-вихователі: Українська версія Програми ПРАЙД (2006 р.), «Робочі матеріали до «Програми підвищення кваліфікації прийомних батьків та батьків-вихователів дитячих будинків сімейного типу», що  набули впровадження на національному рівні. Про визнання  якості Української версії Програми «ПРАЙД: Підготовка кандидатів у прийомні батьки та батьки-вихователі» і її науково-методичного забезпечення свідчить той факт, що зазначена програма з 2009 р. почала використовуватися на національному рівні не тільки для підготовки кандидатів у прийомні батьки і батьки-вихователі, але й для опікунів і піклувальників. Широкого застосування у соціально-педагогічній роботі з різними категоріями батьків отримав тренінговий курс з формування батьківської компетентності «Батьківство в радість» (автори-укладачі Г. Лактіонова, І.Звєрєва), друге видання якого отримало рекомендацію Вченої ради ІПООД і стало першою цілісною програмою для роботи з сім’ями, які опинилися у складних життєвих ситуаціях і де існує ризик жорстокого поводження з дітьми, бездоглядності і безпритульності. Відділ виховних систем став також ініціатором проведення Всеукраїнської науково-теоретичної конференції «Сучасна сім’я і соціальні інституції: шляхи партнерської взаємодії» (2012 р.), круглого столу «Зміна взаємостосунків навчальних закладів і родини: від патронату до партнерства» (2014 р.) у рамках виставки «Освіта і кар’єра, а також конкурсу «Разом! Партнерство навчальних закладів і родин» (2014 р.).

 Схвально оцінюючи роботу відділу виховних систем, визнаючи важливість і актуальність завдання  розвитку виховного потенціалу сучасних батьків, академік-секретар відділення професійної освіти Н. Ничкало  запропонувала  продовжити обговорення цього питання на засіданні Президії НАПН України і відзначила доцільність підготовки низки конкретних пропозицій для Комітету освіти і науки ВР України та МОН України щодо його вирішення на загальнодержавному рівні.


11:59 16.09.2014