НАПН України
Закладка 1Закладка 2Закладка 2
НОВИЙ НАВЧАЛЬНИЙ
Василь Кремень. Наукове підґрунтя навчального року

Наближається новий, 2016-2017, навчальний рік. Рік, що відкриває наступні 25 років назалежності сучасної Української держави. Рік, коли ми вправі підвести підсумки минулої,  чвертьсторічної діяльності української освіти – й окреслити параметри руху вперед.

Цю масштабну роботу Національна академія педагогічних наук виконує в рамках підготовки чергової Національної доповіді про стан і перспективи розвитку освіти України, що саме і присвячена 25-річному ювілею нашої держави. Невдовзі всі зацікавлені зможуть ознайомитися з цією фундаментальною працею на сайті Академії.

На наш погляд, наступний навчальний рік також має бути позначений суттєвим доробком освітян України і всіх тих, хто опікується, підтримує і керує цією надзвичайно важливою сферою.

Потребує оновлення законодавча база діяльності закладів освіти. І ми вправі очікувати ухвалення Верховною Радою вже підготовлених законів «Про освіту» і «Про професійну освіту». Протягом року під силу підготувати також закон про загальну середню освіту та інші.

Безумовно, освітяни чекають на поліпшення рівня їх життя та матеріально-технічної бази навчального процесу. Тут великі надії – на уряд. Але й самим освітянам потрібно уважно проаналізувати, наскільки ефективно використовуються кошти. У нас викривлене співвідношення коштів, що виділяються на шкільну й університетську освіту. Якщо в Європі їх більше отримує школа, то в Україні – університети. Треба подивитися на мережу вишів – зовсім не раціонально мати в невеликих містах по три-п’ять дрібних університетів. Об’єднавши їх, можна було би створити потужні регіональні центри освіти, науки і культури, із сильними педагогічними і науковими школами, які б оперативно реагували на потреби регіону і суттєво підвищили якість підготовки фахівців. До того ж вдалося б суттєво зекономити кошти. Часто надто «щедрим» є у нас і співвідношення між кількістю педагогів і студентів. Це, зокрема, веде й до перевантаження студентів аудиторними заняттями, що суперечить новітнім тенденціям розвитку вищої освіти й негативно позначається на формуванні сучасних компетентностей фахівця.

Серйозних змін портебують професійно-технічна освіта, а також вищі навчальні заклади І–ІІ рівнів акредитації. Створення на їхній базі потужної сучасної системи професійної освіти мало б синергетичний ефект. Країна отримала б навчальні заклади, що готували  б і молодших спеціалістів, і кваліфікованих робітників, а також надавали б інші освітні послуги.

І, безумовно, подальшій модернізації підлягає середня освіта.  Нам треба готуватися до нової освіти, з 12-річним терміном навчання. Головна її особливість: після закінчення 9-річної основної школи учень обирає подальшу траекторію свого навчання – чи в ліцеї (академічного або професійного спрямування), чи у професійному коледжі. У будь-якому разі молода людина отримає профільну освіту у відповідності до своїх уподобань, а у професійному навчальному закладі – ще й професію. На жаль, перехід до такої школи зупинений у 2010 році. Але світовий досвід показує, що ми не витримаємо конкуренції, залишившись у рамках старої школи.

Щодо підготовки вчителя до роботи в наступному навчальному році, то НАПН України 23–30 серпня 2016 року проводить традиційні веб-конференції в режимі онлайн-трансляції. На основі методичних рекомендацій, спільно підготовлених МОН і НАПН,  науковці Академії виголосять настанови щодо реалізації змісту загальної середньої освіти, прокоментують внесені до навчальних програм зміни, ознайомлять з особливостями нових підручників, що запроваджуватимуться цього навчального року, акцентують увагу на організації навчально-виховного процесу на засадах компетентнісного підходу. З графіком проведення веб-конференцій та умовами реєстрації пожна ознайомитися на сайті академії.

Сотні тисяч дітей 1 вересня підуть в дошкільні навчальні заклади. Наше завдання – не лише не розчарувати їх, а працювати й любити їх так, аби вони відчували себе як удома, а пізнання, навчання стало улюбленою справою на все життя.

Одне слово, завдань перед освітою. як завжди, багато. Їх виконання залежатиме передусім від освітян. Щиро вітаю Вас, шановні колеги, з новим навчальним роком! Нехай щастить Вам і мільйонам Ваших вихованців!

Василь Кремень,
президент Національної академії
педагогічних наук України

Освіта України, № 32, 15 серпня 2016 р.
11:20 15.08.2016