НАПН України
Закладка 1Закладка 2Закладка 2
Всеукраїнська науково-практична конференція "Проблеми сучасного підручника"

23 жовтня у приміщенні Київського міського будинку вчителя відбулася Всеукраїнська науково-практична конференція «Проблеми сучасного підручника». Ініціатор заходу – Інститут педагогіки НАПН України.

Організатори конференції ставили за мету привернути увагу Міністерства освіти і науки, наукової спільноти, освітян й громадськості до найактуальніших проблем підручникотворення, поділитися ідеями й результатами наукового пошуку.

Щороку  Інститут педагогіки збирає науковців, учителів, методистів, усіх небайдужих до долі вітчизняного підручника. Саме цьому щорічному освітянському форуму теорія і практика підручникотворення  завдячує актуалізації й розв’язанню нагальних проблем, а саме:

 

  • теоретико-методичні засади творення навчальної книги;
  • підвищення ролі підручника в забезпеченні якості освіти;
  • формування системи дидактичних вимог до сучасного підручника з позицій науковця, педагога, викладача, студента, учня, батьків;
  • критерії оцінювання якості підручника та ін.

 

Учасників конференції привітала голова Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти Лілія Михайлівна Гриневич. У своєму виступі народний депутат зазначила, що зміни у процесі вітчизняного підручникотворення мають стати складником системи реформування освіти. "Щоб підручники були якісними, необхідно змінити процедуру проведення конкурсу підручників. Вибір підручників повинні робити освітяни-практики, учителі. Тоді очевидно, видавництвам доведеться приділяти більше уваги якості підручників, аби зацікавити багатотисячну аудиторію вчителів", - зазначила Лілія Гриневич, коментуючи якість шкільних підручників.

Президент Національної академії педагогічних наук України Василь Григорович Кремень зазначив, що сьогодні настав час змін усього законодавчого поля вітчизняної освіти. Сьогодні науковці академії, насамперед співробітники Інституту педагогіки, здійснюють психолого-педагогічну експертизу державних стандартів початкової, базової і повної загальної середньої освіти, навчальних програм з предметів інваріантного складника та відповідних підручників. Результатом мають стати пропозиції щодо змін у структурі і змісті освіти. Водночас  у центрі уваги  перебуватиме дитина, усі зміни мають відбуватися з урахуванням вікових і пізнавальних можливостей і потреб дитини.

Директор Інституту педагогіки Олег Михайлович Топузов у своєму виступі наголосив, що Інститут педагогіки має суттєві напрацювання щодо укладання навчальних програм, створення відповідних підручників, навчальних посібників і бере активну участь у створенні їх. Водночас, сьогодні перед педагогічною наукою і практикою постають нові завдання, пов’язані з реалізацією Державних освітніх стандартів, формуванням сучасного навчально-методичного забезпечення школи. Потребує оновлення процедура апробації й оцінювання якості підручників. Інститут педагогіки ініціює відновлення статусу експериментального (пробного) підручника, створення умов для підготовки і впровадження альтернативних програм і підручників, які б реалізовували вимоги державного стандарту й відображали інноваційні форми і методи навчання.  

На пленарному засіданні заслухали доповіді науковців (Пометун О. І., Савченко О. Я., Хорошковську О. Н., Онищук Л. А.) видавців (Гринчишина Я. Т., Красуцьку І. В., Кірюхіну О. О.), представників громадськості (Макаренко О. О.), Інституту інноваційних технологій і змісту освіти МОН України (Косик В.М.), учителів (Ніщенко М. Е.).

Доповідачі акцентували увагу на різних аспектах проблеми: особливостях реалізації компетентнісного й діяльнісного підходів (Пометун О.І.), питаннях моделювання підручника з літературного читання в контексті компетентнісного підходу (Савченко О.Я.), сучасних вимогах до підручників з української мови для 1-2 класів шкіл з національними мовами навчання, необхідності дотримання санітарних норм (Хорошковська О. Н.). Було репрезентовано комплексне бачення сучасного підручника як моделі освітнього процесу (Онищук Л. А.).

У підсумку роботи конференції прийнято рекомендації Міністерству освіти і науки України, Інституту інноваційних технологій і змісту освіти МОН України, науковцям, авторам підручників, видавцям. Прийняті рішення слугуватимуть відправною точкою у плануванні роботи наступної, 15-ї конференції, що відбудеться у 2015 році.

 

 

Прес-служба НАПН України
12:49 29.10.2014