НАПН України
Закладка 1Закладка 2Закладка 2
Всеукраїнський освітній експеримент «Мирна школа»: перші підсумки

21-22 січня відбулася Міжнародна онлайн конференція «Мирна школа. Нова реальність. Як трансформуватися вслід за світом?». Ця конференція підбила певні підсумки в рамках експерименту всеукраїнського рівня «Формування гуманістичних відносин між учасниками освітнього процесу шляхом упровадження моделі «Мирна школа» на 2019-2022 роки та міжнародного проєкту «Модель «Мирна школа» – новий шлях формування безпечніших, більш інклюзивних та дбайливих шкіл в Україні».

Експериментальна робота здійснюється у партнерстві між УНМЦ практичної психології і соціальної роботи НАПН України та Програмним офісом Форуму Служби Громадського Миру в України (forumZFD), Громадською службою миру Німецького товариства міжнародного співробітництва (GIZ) ГмбХ, ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти», ГО «Інститут миру і порозуміння».

Конференція зібрала понад 300 наукових та педагогічних працівників, психологів та управлінців з усіх куточків України. У конференції взяли участь як українські так і міжнародні експерти, зокрема: директор Українського науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи НАПН України Віталій Панок; директорка програми «Трансформуючи конфлікт» (Великобританія), доктор Белінда Гопкінс; екс-замзавуч Монмутської загальноосвітньої школи (Великобритація) Енді Вільямс; директор організації з вирішення конфліктів та відновних практик Conexus Conflict Consultancy and The Restorative Lab (Великобритація), докторТеренс Бевінгтон; автор моделі «Партнерство в дії», психолог вищої категорії Олена Мельник; завуч ЗЗСО І-ІІІ ступенів № 5 комунальної власності Жмеринської міської ОТГ Оксана Дацко. Активну участь взяли також представники закладів загальної середньої освіти – учасників експерименту.

Протягом двох днів під час панельних дискусій, майстер-класів, обговорень спікери та учасники разом визначали шляхи розв’язання проблем: наскільки важливо для дитини почуватися у школі комфортно і безпечно; як зробити шкільне середовище безпечним та комфортним; що потрібно, аби педагоги були вмотивованими, учні – свідомими й задоволеними, шкільна адміністрація – ефективною, а батьки – спокійними; як адаптуватися до нової реальності дистанційного навчання; чи існують інструменти для мирного вирішення конфліктів між усіма учасниками освітнього процесу; чи часто замислюються батьки над тим, як саме шкільне середовище впливає на формування особистості дітей.

Модель «Мирна школа» пропонує комплексно підходити до формування безпечного освітнього середовища за допомогою практичних інструментів на основі відновного підходу.Зазначений підхід іпрактичні інструменти допомагають здійснювати профілактику насильства, сприяють зниженню рівня конфліктності та допомагають формувати навички вирішення конфліктів мирним шляхом.

За час реалізації експерименту всеукраїнського рівня «Формування гуманістичних відносин між учасниками освітнього процесу шляхом упровадження моделі «Мирна школа»  пройшли навчання понад 100 педагогічних працівників з десяти закладів загальної середньої освіти з п’яти областей (Дніпропетровська, Львівська, Одеська, Харківська, Чернігівська). Основну увагу було приділено формуванню таких навичок: конструктивне вирішення конфліктів; побудова та підтримка стосунків; чутливість до багатоманіття та недискримінація; саморефлексія та життєстійкість. Ці навички допомагають сформувати громаду за принципами залучення та відповідальності учасників освітнього процесу,  а саме педагогічних працівників, учнів та батьків.

У дискусії Віталій Панок наголосив, що «Мирна школа» дає навички спілкування, вчить відновній мові усіх учасників освітнього процесу. Також привчає до децентрації, тобто здатністю поставити себе у позицію іншого, емпатії, соціально-психологічній конгруентності, тобто вмінню співвідносити власну поведінку до певних правил.

Наталія СОСНОВЕНКО,

науковий співробітник

НМЦ практичної психології

 і соціальної роботи НАПН України,

м. Київ